Hoelang blijft hypotheek op huis staan?

Tomasson
Topic Starter

Hoelang blijft hypotheek op huis staan?

#1 , 23 feb 2011 18:56

Mijn ouders hebben 23 jaar geleden een huis gekocht en sloten toen een lening van 15 jaar af. Die is dus ondertussen al 8 jaar afbetaald. Nu gaan zij heel wat renovatiewerken in het huis doen en zij gaan om fiscaal te optimaliseren een beperkte hypothecaire lening aangaan voor 10 jaar.

Volgens die mens van de bank zouden zij ook opnieuw kosten moeten betalen voor een hypothecaire inschrijving bij de notaris. Maar nu hadden wij ergens gehoord dat een hypotheek normaal 30 jaar op een huis blijft liggen, ook al duurt de lening niet zo lang.

Klopt dit? Is dit altijd zo? Of kan het zijn dat dit bij ons niet het geval was, en dat ze dus idd een nieuwe hypotheek bij de notaris moeten afsluiten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 23 feb 2011 19:06

Hypothecaire inschrijvingen zijn doorgaan geldig voor een termijn van 30 jaar. Echter, indien uw ouders na hun laatste aflossing 8 jaar geleden de hypotheek gelicht hebben rust er momenteel geen hypotheek op hun eigendom en moeten ze inderdaad een nieuwe hypotheek laten inschrijven. Als ze de hypotheek toen zouden hebben laten doorlopen, kunnen ze voor een nieuwe lening van 10 jaar nog 7 jaar gebruik maken van de bestaande hypothecaire inschrijving. Voor de laatste 3 jaar moet dan sowieso opnieuw geschreven worden.

wanton

#3 , 24 feb 2011 11:59

In 1987/88 was een hypotheek voor een hypothecaire lening steeds 'specifiek' , dwz. alleen geldig voor dat krediet , max. 15 jaar en in waarde mee dalende met de openstaande schuld. Het is pas vanaf 1/7/1993 dat het hypotheekregime is gewijzigd : 30 jaar , voor een vast bedrag , geldig voor meerdere kredieen. Zodat heropnames van krediet mogelijk zijn. Dat geeft dan weer problemen bij leningen van 15 of 20 jaar en men wenst de woning te verkopen. Dan moet eerst de hypotheek gelicht worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 25 feb 2011 10:54

“Art.90.De inschrijvingen houden de hypotheek en het voorrecht in stand gedurende dertig jaar te rekenen van de dag der inschrijving; zij houden op van kracht te zijn indien de inschrijvingen niet zijn vernieuwd voor het verstrijken van die termijn...Art.92.De inschrijvingen worden doorgehaald of verminderd krachtens de toestemming van de belanghebbende partijen, daartoe bevoegd...”(Hypotheekwet 16 december 1851).

2011 - 23 + 30 = 2018. Ik ga ervan uit dat de nieuwe lening gebeurt bij dezelfde uitlener,zodat geen nieuwe hypotheek dient gevestigd doch de bestaande hypotheek eventueel dient vernieuwd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 25 feb 2011 16:34

In 1987/88 was een hypotheek voor een hypothecaire lening steeds 'specifiek' , dwz. alleen geldig voor dat krediet , max. 15 jaar en in waarde mee dalende met de openstaande schuld. Het is pas vanaf 1/7/1993 dat het hypotheekregime is gewijzigd : 30 jaar , voor een vast bedrag , geldig voor meerdere kredieten. Zodat heropnames van krediet mogelijk zijn. Dat geeft dan weer problemen bij leningen van 15 of 20 jaar en men wenst de woning te verkopen. Dan moet eerst de hypotheek gelicht worden.
Ongeacht art 90 en 92 van de hypotheekwet , blijft het nog altijd een feit dat een hypotheek in 1988 een zgn. specifieke hypotheek was : voor een bepaalde lening , max. 15 jaar , eventueel hernieuwbaar , en in waarde mee dalende met de (aflossingstabel van de) lening. Bij een lening van voor 1993 kan men geen wederopname doen!!! De mensen van de bank hebben dus gelijk als ze zeggen dat er een nieuwe hypotheek nodig is , die idd nu wel 30 jaar zal gelden. Indien er slechts een beperkte lening voor 10 jaar aangegaan wordt , dient eventueel handlichting gevraagd worden ( = schrapping) na die 10 jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

artemis

#6 , 25 feb 2011 17:19

Misschien een vraag van een dummie, maar is het sop dan nog de kolen waard?

Ik bedoel: Als het om een beperkte lening gaat vanuit gunstig fiscaal oogpunt, is het in dit geval dan nog wel interessant om nu nog te betalen voor een nieuwe hypotheek?
Het was anders geweest indien de hypotheek nog openstond.

basejumper

#7 , 25 feb 2011 20:06

Artemis,

Zeker voordelig. Stel krediet 50000 euro. Aktekosten circa 1850 euro. Woonbonus 1à jaar aftrekbaar met maximum van 2830 per persoon hetzij 5660 euro voor echtpaar. Afbetaling op 10 jaar zal rond de 500 euro per maand draaien hetzij 6000 euro per jaar.
Fiscaal voordeel gerekend aan 45 % van 5660 € bedraagt zowat 2500 euro per jaar of 25.000 euro op 10 jaar. De sop is de kool dus dubbel en dik waard!
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”