Compromis opstellen op toekomstige datum: louche?

VanEls
Topic Starter

Compromis opstellen op toekomstige datum: louche?

#1 , 23 jan 2011 21:20

Hallo iedereen,

mijn vriend en ik zijn reeds geruime tijd op zoek naar een eigen woning. Via via kwamen we op een huis terecht van mensen die in een echtscheidingsprocedure zitten. De vrouw heeft het huis al verlaten, momenteel woont enkel de man er nog.
Deze wil het huis zogezegd zelf kopen en dan zijn vrouws deel aan haar uitbetalen. Echter heeft hij besloten er niet meer te wonen na de officiële echtscheiding (april 2011).
Nu gingen wij het huis bekijken en willen we het heel graag kopen voor de overeengekomen prijs. Probleem: de man kan officieel nog geen compromis tekenen omdat het huis nog niet volledig van hem is. Dus stelt de tussenpersoon voor (met immoverleden) om op dit moment reeds een compromis op te maken voor verkoop (dus bindend) maar op een toekomstige datum, bijvoorbeeld 15 april 2011 (wanneer de scheiding volledig rond is).

De tussenpersoon benadrukte dat het compromis bindend is maar dat het nu ook vertrouwenskwestie betreft: daar wij en de verkoper geen exemplaar van het compromis krijgen, maar dit bewaard wordt door de tussenpersoon (wegens de op dit moment niet wettelijke standvastheid). Op het moment dat de scheiding rond is wordt het compromis bovengehaald en naar de notaris van dienst gebracht. Op dat moment start alles officieel en dienen wij ook een voorschot van 10% te betalen (aan de notaris rechtstreeks).

Mijn vriend en ik namen dit gewoon aan, maar nu maken de gedachten van de ouders ons zorgen. Zij vinden het allemaal maar louche omdat het zogezegd 'het daglicht niet mag zien'.

Heeft iemand hier ervaring mee? In ons inziens kan er inderdaad wel iets foutlopen maar niet iets dat ons financieel ruïneert daar we niets betalen zolang het niet bij de notaris komt: dat is wanneer de koper toch iemand met hoger bod vindt en het compromis doet 'verdwijnen'. Dit zou wel natuurlijk willen zeggen dat wij een paar maanden dachten een huis te hebben maar dat dit niet zo bleek. En hier begrijp ik ook waarom de tussenpersoon spreekt van een 'vertrouwenskwestie', we hebben echter geen been om op te staan. Maar dat is volgens mijn vriend en ik onze gok, waar WIJ het op zouden wagen...

Weet iemand of er andere zware juridische gevolgen kunnen vasthangen aan deze praktijk? Of gewoon dingen die bij jullie opkomen? We willen het huis echt kopen en zijn bereid er enkele maanden op te wachten tot alles rond is in hun scheiding. Maar is dit een betrouwbare procedure denken jullie? Ok, niet volgens het boekje maar kan het kwaad??

Groeten en wie raad heeft -> shoot!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 23 jan 2011 23:12

Een compomis is een geldig verkoopsdocument, en bij deze bedragen moet u zeker een copie hebben.
Over de valse datum kan ik mij niet uitspreken, maar dit lijkt schriftvervalsing.
Doordat u geen copie heeft, kan deze idd plots "verdwijnen" bij betere voorwaarden (minder waarschijnlijk) of problemen bij de echtscheiding, en het uitkopen van zijn (ex-)vrouw: op dat moment zou kunnen blijken dat hij u iets heeft verkocht dat niet zijn bezit was, en kunt u een schadevergoeding van 10% eisen (of wat er ook in de compromis staat), hoewel hij niet kan leveren, is hij wel gebonden door deze compromis, en moet hij leveren of schadevergoeding betalen. Vermoedelijk wil hij dit laatste vermijden. Een compromis was dan ook nog te vroeg, maar een verkoopbelofte onder voorwaarde van uitkopen van echtgenote was ook bindend en meer correct.

Wat u best doet is via AS een copie van uw compromis opvragen binnen een door u gestelde termijn.
Krijgt u deze niet, stelt u een nieuw AS op waarin u vraagt om te bevestigen dat er een compromis is getekend, te beantwoorden binnen redelijke termijn, waarbij u stelt dat u ervan uitgaat bij niet antwoord binnen deze termijn de verkoop doorgaat onder de voorwaarden van het compromis, die u nog eens vermeld in dit schrijven (vooral de prijs en de datum).
Niet waterdicht, maar zo heeft u toch iets op papier.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2011 23:19

De man kan niets verkopen wat niet van hem is.
Ga naar een notaris en leg hem de zaak uit vraag hoe je het best reageert.
Hoe ga je nu een lening krijgen je hebt geen compromis in uw bezit.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 jan 2011 00:19

De man kan niets verkopen wat niet van hem is.
Ga naar een notaris en leg hem de zaak uit vraag hoe je het best reageert.
Hoe ga je nu een lening krijgen je hebt geen compromis in uw bezit.

Volg deze raad. De gevolgde praktijk is laakbaar en onwettelijk. De verkoper en de tussenpersoon hebben de handen vrij, jullie "hangen" minstens tot april + vier maanden. Zij kunnen eventueel doen alsof er geen compromis is, jullie niet want de compromis kan na maanden terug opduiken.
Intussen kunnen jullie geen ander huis kopen indien zich een interessant aanbod voordoet.
Zo vlug mogelijk uit dit kluwen stappen is de beste en enige raad die ik kan geven!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Kopen”