Hallo iedereen,
mijn vriend en ik zijn reeds geruime tijd op zoek naar een eigen woning. Via via kwamen we op een huis terecht van mensen die in een echtscheidingsprocedure zitten. De vrouw heeft het huis al verlaten, momenteel woont enkel de man er nog.
Deze wil het huis zogezegd zelf kopen en dan zijn vrouws deel aan haar uitbetalen. Echter heeft hij besloten er niet meer te wonen na de officiële echtscheiding (april 2011).
Nu gingen wij het huis bekijken en willen we het heel graag kopen voor de overeengekomen prijs. Probleem: de man kan officieel nog geen compromis tekenen omdat het huis nog niet volledig van hem is. Dus stelt de tussenpersoon voor (met immoverleden) om op dit moment reeds een compromis op te maken voor verkoop (dus bindend) maar op een toekomstige datum, bijvoorbeeld 15 april 2011 (wanneer de scheiding volledig rond is).
De tussenpersoon benadrukte dat het compromis bindend is maar dat het nu ook vertrouwenskwestie betreft: daar wij en de verkoper geen exemplaar van het compromis krijgen, maar dit bewaard wordt door de tussenpersoon (wegens de op dit moment niet wettelijke standvastheid). Op het moment dat de scheiding rond is wordt het compromis bovengehaald en naar de notaris van dienst gebracht. Op dat moment start alles officieel en dienen wij ook een voorschot van 10% te betalen (aan de notaris rechtstreeks).
Mijn vriend en ik namen dit gewoon aan, maar nu maken de gedachten van de ouders ons zorgen. Zij vinden het allemaal maar louche omdat het zogezegd 'het daglicht niet mag zien'.
Heeft iemand hier ervaring mee? In ons inziens kan er inderdaad wel iets foutlopen maar niet iets dat ons financieel ruïneert daar we niets betalen zolang het niet bij de notaris komt: dat is wanneer de koper toch iemand met hoger bod vindt en het compromis doet 'verdwijnen'. Dit zou wel natuurlijk willen zeggen dat wij een paar maanden dachten een huis te hebben maar dat dit niet zo bleek. En hier begrijp ik ook waarom de tussenpersoon spreekt van een 'vertrouwenskwestie', we hebben echter geen been om op te staan. Maar dat is volgens mijn vriend en ik onze gok, waar WIJ het op zouden wagen...
Weet iemand of er andere zware juridische gevolgen kunnen vasthangen aan deze praktijk? Of gewoon dingen die bij jullie opkomen? We willen het huis echt kopen en zijn bereid er enkele maanden op te wachten tot alles rond is in hun scheiding. Maar is dit een betrouwbare procedure denken jullie? Ok, niet volgens het boekje maar kan het kwaad??
Groeten en wie raad heeft -> shoot!