heffing op ontbreken garage

meesje
Topic Starter

heffing op ontbreken garage

#1 , 14 jan 2011 21:17

In de gemeente waar ik een nieuwbouwappartement heb gekocht bestaat er een heffing op het ontbreken van garages.
Aangezien in het gebouw geen garages zijn moest de promotor die heffing per appartement betalen. Wat de kopers betrof zat die heffing vervat in de aankoopprijs van het appartement. Aangezien ik tegelijk met het appartement een nieuwbouwgaragebox op minder dan 500 mter van het appartement kon kopen was de gemeente bereid mij achteraf het bedrag van de heffing terug te storten. Daartoe diende ik een dossier in met allerlei bewijsstukken. Dossier werd goedgekeurd en aanvaard. De garage werd "toegevoegd" aan het appartement, wat inhoudt dat ik de garage en/of appartement niet meer afzonderlijk kan verkopen. Gemeente beloofde mij het bedrag terug te betalen eens ze het ontvangen zouden hebben van de promotor.
Heden deelt de gemeente me mee echter dat ze het bedrag rechtstreeks in mindering heeft gebracht van de totale som aan heffingen te betalen door de promotor, maw promotor heeft de heffingen betaald voor alle app. behalve voor het mijne en zegt me dat ik het bedrag van de promotor moet terugvorderen. Brief met uitleg en verzoek aan promotor gestuurd, met kopie van de brief van de gemeente, maar de promotor maakt geen aanstalten om mij het bedrag dat hij door mijn toedoen niet heeft moeten betalen terug te storten. De volledige aankoopprijs, inclusief de terug te torten heffing, is intussen reeds betaald aan promotor aangezien ik er van uitging dat gemeente achteraf aan mij zou terugbetalen, zoniet had ik het van de te betalen prijs afgehouden.

Hoe best handelen?
De aankoopovereenkomst vermelde wel dat "minderleveringen" in mindering zouden worden gebracht van de verkoopprijs.
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neogoa

#2 , 17 jan 2011 13:27

Mijns inziens heeft de gemeente hier fout gehandeld en moet ze u uitbetalen en op haar beurt dan zelf maar het geld gaan terugvorderen van de promotor.

Waarom zou u moeten opdraaien voor de verkeerde doorstorting?

Ik citeer u "...was de gemeente bereid MIJ achteraf het bedrag van de heffing terug te storten. Daartoe diende ik een dossier in met allerlei bewijsstukken. Dossier werd goedgekeurd en aanvaard." indien het goedgekeurd en aanvaard werd moet er ook staan aan wie ze zouden betalen.

meesje
Topic Starter

#3 , 17 jan 2011 23:48

Ik heb tweemaal een e-mail van de gemeentediensten ontvangen, telkens als antwoord op mijn vraag wanneer ze gingen terugstorten aan mij.
Tweemaal antwoordden ze mij dat ik nog geduld moest hebben omdat de gemeente zelf de heffing nog niet van de promotor had ontvangen en de gemeente niets kan terugbetalen dat ze nog niet heeft ontvangen.
Nu de derde maal antwoorden ze dat de promotor het bedrag niet heeft moeten betalen voor mijn appartement, dat het rechtstreeks werd afgetrokken, maar ik heb intussen reeds geruime tijd de volledige verkoopprijs aan de promotor betaald. In haar antwoord schrijft de gemeente an mij dat ik het volledige bedrag van de promotor moet terugvorderen, gelet op de vrijstelling van de heffing die hij heeft genoten voor mijn appartement.
Een andere eigenaar in hetzelfde gebouw die een zelfde dossier had ingediend bij de gemeente (mijn dossier letterlijk gecopieerd) krijgt het bedrag wel van de gemeente teruggestort, want voor dat appartement heeft de gemeente wel de heffing aan de promotor aangerekend. Begrijpe wie begrijpe kan....

Ik hoop nu dat de gemeente -indien de promotor na aandringen niet terugbetaalt- nog bereid is de heffing voor mijn appartement aan de promotor aan te rekenen en daarna aan mij terug te storten. Het is allemaal nogal amateuristisch, ik heb geen goed gevoel...Het betreft grosso modo 2 000 EUR.

Ik vraag me ook af wat mijn kansen zouden kunnen zijn in een rechtszaak. Vooral of promotor zich zou kunnen onttrekken op één of andere wijze aan de terugstorting aan mij.
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Terug naar “Kopen”