In de gemeente waar ik een nieuwbouwappartement heb gekocht bestaat er een heffing op het ontbreken van garages.
Aangezien in het gebouw geen garages zijn moest de promotor die heffing per appartement betalen. Wat de kopers betrof zat die heffing vervat in de aankoopprijs van het appartement. Aangezien ik tegelijk met het appartement een nieuwbouwgaragebox op minder dan 500 mter van het appartement kon kopen was de gemeente bereid mij achteraf het bedrag van de heffing terug te storten. Daartoe diende ik een dossier in met allerlei bewijsstukken. Dossier werd goedgekeurd en aanvaard. De garage werd "toegevoegd" aan het appartement, wat inhoudt dat ik de garage en/of appartement niet meer afzonderlijk kan verkopen. Gemeente beloofde mij het bedrag terug te betalen eens ze het ontvangen zouden hebben van de promotor.
Heden deelt de gemeente me mee echter dat ze het bedrag rechtstreeks in mindering heeft gebracht van de totale som aan heffingen te betalen door de promotor, maw promotor heeft de heffingen betaald voor alle app. behalve voor het mijne en zegt me dat ik het bedrag van de promotor moet terugvorderen. Brief met uitleg en verzoek aan promotor gestuurd, met kopie van de brief van de gemeente, maar de promotor maakt geen aanstalten om mij het bedrag dat hij door mijn toedoen niet heeft moeten betalen terug te storten. De volledige aankoopprijs, inclusief de terug te torten heffing, is intussen reeds betaald aan promotor aangezien ik er van uitging dat gemeente achteraf aan mij zou terugbetalen, zoniet had ik het van de te betalen prijs afgehouden.
Hoe best handelen?
De aankoopovereenkomst vermelde wel dat "minderleveringen" in mindering zouden worden gebracht van de verkoopprijs.