Verkoper wil niet komen tekenen na verlopen van de compromis

Serees
Topic Starter

Verkoper wil niet komen tekenen na verlopen van de compromis

#1 , 12 jan 2011 13:02

Hallo iedereen,

Ik zit met een vervelende en iets wat uitzonderlijke situatie. Laat het mij even cronologisch uitleggen.

Februari 2010: Wij (mijn moeder en ik) vinden een huis dat ons aanstaat om te kopen, wij doen een bod en dit bod wordt na enig overleg aanvaard. Aan het bod zijn echter een aantal voorwaarden verbonden. 1) Er wordt een beperkt voorschot gegeven, 2) Akte wordt verleden ten laatste 31 december 2010 (initieel had ik gevraagd voor begin 2011 maar hier waren de verkoopers niet mee akkoord). Een verkoops overeenkomst wordt geschreven maar niet geregistreerd.

September - Oktober 2010: Een aantal pogingen om een lening te krijgen waar mijn moeder op intekent (als borg of als mede kredietnemer) , omwille van de leeftijd, steeds geweigert. Uiteindelijk ben ik, door een aantal trucs toe te passen, en opslag te krijgen op het werk er ingeslaagd om toch een akkoord te krijgen van de bank.

Novermber 2010: De eigenaars van het huis contacteren mij met de vraag of ze nog wat langer in het huis mogen blijven. Hun eigen huis dat ze aan het bouwen zijn is nog niet bewoonbaar en ze willen nog 1 à 2 maanden in het huis blijven wonen. Ik geef nooit mijn akkoord hiervoor maar zeg hen wel dat ik dit in beraad zal nemen en als dit bespreekbaar is hen iets zal laten weten (met eventuele voorwaarden).

December 2010: Initieel wordt de akte onderteking ingeplanned om 17 december. Daar de bank echter vertraging heeft wordt met werderzijdse instemming de datum verlegt naar 4 januari. Er zijn officiele Overmachts verklaringen opgesteld en naar alle betrokken partijen gestuurd om dit te verklaren.

3 Januari 2011: De klanten sturen een fax naar hun notaris om te laten weten dat de akte niet kan doorgaan omwille van ziekte. Ik citeer : "Cliënte maakte mij hedemorgen per drager een medisch attest over op naam van Mevrouw X. De dame in kwestie zou vandaag worden opgenomen in het ziekenhuis voor onderzoeken. Het is dus onmogelijk om de akte koop-koop morgen op uw kantoor te laten verlijden, zulks omwille van overmacht". einde citaat.

5 Januari 2011: Ik ga ter plaatste om mijn simapthie te betuigen, de deur wordt beantwoord door een van de kinderen. Vragend of de moeder thuis is bevestigen zij dit en gaan ze naar de living. Meneer komt buiten en zegt nu dat mevrouw niet thuis, dat ze gehosptilaizeerd is in Gent en dat ze vrijdag terug thuis zou zijn. Ik heb in tussen tijd ook vastgesteld dat er nog geen enkel van de meubelen uit het huis zijn verwijderd.

6-7 Januari 2011: Nadat de notaris van de clienten al sinds ontvangst van de fax tevergeefs probeert contact op te nemen met hun client vraagt deze aan mijn notaris om mij te vragen dit te doen. Daar ze bij mij wel nog antwoorden. Ik slaag er in de personen te overtuigen om met hun notaris contact op te nemen wat zij ook doen.
Kort hierna krijg ik antwoord van mijn notaris:
"Meneer X beweert U de laatste dagen nog niet te hebben gesproken, er is geen sprake van dat mevrouw vrijdag terug thuis is. Het medisch attest waarnaar zowel ik als hun notaris naar hebben gevraagd kan maar bezorgd worden ten vroegste op 31 januari."

Hierop verstuur ik een aangetekende ingebrekestelling voor het niet willen ondertekenen van de akte. Het vermoeden is dat ze de verkoop van het huis willen uitstellen omwille van het feit dat hun huis nog niet klaar is, en ze de woning moeten verlaten op dag van akte. Daar ik ook mijn huidig huis moet verlaten geeft dit mij ook tal van problemen.

Graag had ik geweten of iemand van jullie dit al heeft meegemaakt, of iets dergelijks. Wat de opties zijn, en of ik kans maak om een proces te winnen indien ik dit laat voorkomen.

Als er advocaten zijn die ervaring hebben met dit soort zaken mogen ze mij contacteren.

Groeten

Serees

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 12 jan 2011 13:47

Wat werd er opgenomen in de compromis ivm boeteclausule?

YoeriS

#3 , 12 jan 2011 14:01

En qua termijn voor het verlijden van de akte? Ten laatste 31 december? Stel ze dan aangetekend in gebreke ahv de conventionele boeteclausules (normaal is dit 1% schadevergoeding per maand vertraging en 10% bij verbreking) Weet wel dat jij in principe een boete kunt oplopen wegens het niet laten registreren van de onderhandse verkoopsovereenkomst binnen de 4 maanden na ondertekening.

Reclame

Serees
Topic Starter

#4 , 13 jan 2011 05:22

Veebee,

De gebruikelijke 10% staat in de compromis.

YoeriS,

Ja termijn voor het verleiden van de akte moest tegen 31 december.
Heb ik inmiddels gedaan, maar nog geen antwoord gekregen. Ik heb ze tot 14 jan de tijd gegeven om het voorschot terug te storten. Als dat tegen 17 januari niet gebeurd ben ik van plan om het schrijven te laten betekenen door een deurwaarder.
Is er een mogelijkheid om de kosten die hiermee gepaard gaan, alsook de boete voor de registratie te verhalen op de verkopers, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het niet doorgaan van de verkoop?

Bedankt

j.demoor

#5 , 14 jan 2011 09:28

"89.Het aanbod is een door één der partijen voorgesteld ontwerp-contract. Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,53).

‘Februari 2010: Wij (mijn moeder en ik) vinden een huis dat ons aanstaat om te kopen, wij doen een bod en dit bod wordt na enig overleg aanvaard‘ houdt in dat op dat ogenblik de koop gesloten is.

“Artikel 32.De termijnen, binnen welke de aanbieding ter registratie moet plaats hebben van verplichtend aan de formaliteit der registratie onderworpen akten, zijn:...4° voor akten waarbij de eigendom of het vruchtgebruik van in België gelegen onroerende goederen overgedragen of aangewezen wordt, vier maand...Art.35.De verplichting tot aanbieding ter registratie van akten of verklaringen en tot betaling van de desbetreffende rechten en gebeurlijk de geldboeten, waarvan de vorderbaarheid uit bewuste akten of verklaringen blijkt, berust ondeelbaar:...6° op de contracterende partijen, ten aanzien van de onderhandse of buitenslands verleden akten, waarvan sprake in artikel 19, 2°(=eigendomsoverdracht)...”(Wetboek Registratierechten Vlaams Gewest 30 november 1939).

‘Februari 2010...koop gesloten’ + 4 maand = juni 2010.

“Art.1605.De verplichting om onroerende goederen te leveren is door de verkoper vervuld, wanneer hij de sleutels heeft afgegeven, indien het een gebouw betreft...Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

Maan uw verkoper aangetekend aan het gekochte te leveren binnen de bedongen tijd of bij gebreke daaraan binnen een redelijke tijd,die u daarin zelf bepaalt. Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag hem dan voor de rechtbank met toepassing van voornoemde wetsbepalingen. Stuur kopie van de aanmaning aan de notaris met verzoek de authentieke akte desnoods in het ziekenhuis te verlijden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”