toestellen ontvreemden na koop

Producer
Topic Starter

toestellen ontvreemden na koop

#1 , 10 jan 2011 20:30

Hallo iedereen,

Even in het kort mijn vraag schetsen. Ik koop een pand (oud restaurant). Er staan nog restanten van de keuken en de toog in (frigo's, oven, gemetste toog, ...).

De verkoper heeft me ook niet laten weten (of in de akte laten plaatsen) dat er nog zaken zouden worden uitgebroken.

Nu blijkt, na ondertekening van de akte, dat er nog iemand het pand heeft betreden en dat er een stuk van de tapinstallatie, een spoelbak, kraanwerk...werd uitgebroken.

Het gaat hier niet over major stuff, maar het is het principe vind ik. Ik zou een slecht zakenman zijn als ik dit zou laten passeren.

Volgens mij is er nog altijd het principe dat bij aankoop van een onroerend goed, alles wat niet zonder breekwerk kan worden verwijderd, eigendom wordt van de koper. Ik wens dus een vergoeding voor de spullen die ze hebben uitgebroken.

Kan er iemand dit een beetje juridisch bevestigen?

Bedankt alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2011 20:36

Ben je er zeker van dat de uitgebroken stukken: tapinstallatie, spoelbak, kraanwerk geen eigendom waren van de brouwer? In de meeste gevallen is dat wel zo, en in de kontrakten staat dan meestal dat deze ten allertijden hun eigendom blijven.

Producer
Topic Starter

#3 , 10 jan 2011 21:12

mja, weet ik maar in dit geval niet. Ik heb geen contract gezien. De verkoper (= brouwerij) heeft me ook niets gemeld en er is dus ook niets in die zin opgenomen in de akte.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jan 2011 21:45

Wie heeft nog toegang tot het gebouw. Kan je de sloten veranderen.

Producer
Topic Starter

#5 , 10 jan 2011 22:05

ja, uiteraard.

Het gaat mij om het principe. Volgens mij hebben ze geen enkel argument waarop ze kunnen steunen om de verwijdering goed te praten. Een vergoeding lijkt me dan ook billijk.

j.demoor

#6 , 12 jan 2011 11:07

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken...zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is. Art.1605.De verplichting om onroerende goederen te leveren is door de verkoper vervuld, wanneer hij de sleutels heeft afgegeven, indien het een gebouw betreft...Art.1614.De zaak moet geleverd worden in de staat waarin zij zich op het ogenblik van de koop bevindt."(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu blijkt, na ondertekening van de akte...dat er een stuk van de tapinstallatie, een spoelbak, kraanwerk...werd uitgebroken‘ houdt dan in dat ‘de zaak NIET geleverd werd in de staat waarin zij zich op het ogenblik van de koop bevond’. De verkoper is hiervoor aansprakelijk,wie ook de dader zou zijn.

“Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort,bedrieglijk wegneemt,is schuldig aan diefstal’(Strafwetboek 8 juni 1867).
U kan dus strafklacht neerleggen bij de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”