Aankoop ouderlijk huis

Tanya
Topic Starter

Aankoop ouderlijk huis

#1 , 06 jan 2011 19:23

Recent is mijn moeder (weduwe) overleden, ik ben als enige van de 5 kinderen thuis gebleven en heb voor haar gezorgd.

Het ouderlijke huis waar ik nog altijd in woon is dus voor de erfgenamen (ik en mijn broers / zussen).

Ik wil het huis kopen, het heeft een KI van 550 en is 50 jaar oud.

Vraag 1 Mijn familie is akkoord over een prijs van € 100.000 (werkelijke prijs € 125.000), kan dit?

Vraag 2 Moet ik op dit bedrag nog B.T.W. betalen en eventueel hoeveel?

Vraag 3 Energiecertificaten, bodemattest enz.., zijn die dan ook nodig? Ik ken de situatie toch perfect?

Vraag 4 Notariskosten, hoeveel?

Vraag 5 Ik heb een kapitaal van € 60.000 en een maand inkomen van € 1.500, is dan een lening van € 60.000 realistisch?

Vraag 6 Ik heb geen andere extra kosten, over welke termijn zou ik dan best een lening afsluiten (10 - 15 - 20 ….. Jaren)?

Vraag 7 Kan ik dan een deel van deze lening fiscaal inbrengen gedurende de looptijd van de lening?

Vraag 8 Een schenking van de andere erfgenamen aan mij, kan dat?

Vraag 9 Wat zijn dan de eventuele financiële gevolgen, B.T.W., registratierechten, andere notariskosten ….

Thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 jan 2011 20:41

Indien U het huis koopt vanuit de onverdeeldheid met uw broers/zussen , betaalt u slechts 1 % aan registratierechten ipv. 10 %. Wel is dat op de werkelijke waarde , niet de overeengekomen prijs. Uw kost : 80.000 € ( u koopt 4/5) plus 1250 registratie + aktekosten van de notaris. Zie daarvoor op http://www.notaris.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de lening : om fiscaal aftrek te kunnen doen moet u lenen op minstens 10 jaar, mits hypotheek. Verder is één en ander over een te komen met de bank. Uw belastingvermindering kan oplopen tot 1200 à 1500 € per jaar.
Energieattesten en derg. zijn nodig maar zijn op zich geen beletsel voor de aankoop.
Een schenking vanwege de anderen kan , maar is vrij duur tussen broers/zussen : 20 & 25 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tanya
Topic Starter

#3 , 07 jan 2011 19:52

Bedankt voor je antwoord, maar wat betekend "Indien U het huis koopt vanuit de onverdeeldheid met uw broers/zussen" ?

Thanks

Reclame

wanton

#4 , 07 jan 2011 21:07

Na het overlijden van uw moeder zijn alle kinderen samen de eigenaar van het huis voor een gelijk en identiek deel. Het huis is een eigendom in onverdeeldheid.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tanya
Topic Starter

#5 , 09 jan 2011 23:10

Is het wettelijk mogelijk dat ik in het huis (thuis) zou kunnen blijven wonen zonder het te kopen,
bv door het opstellen van een huurovereenkomst met de nabestaanden?

roharro

#6 , 09 jan 2011 23:18

Ja indien de andere kinderen daarin toestemmen. Het is dan een gewone huur. Maar je kan hen niet verplichten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tanya
Topic Starter

#7 , 12 jan 2011 19:15

Ja indien de andere kinderen daarin toestemmen. Het is dan een gewone huur. Maar je kan hen niet verplichten.
Bedankt voor je antwoord.

Hoe gaat dit dan praktisch in zijn werk?

Wie is dan de verhuurder? Al de kinderen gezamelijk?

Is dit dan ook een gewoon huurkontrakt, kan dit dan vastgelegd worden over X aantal/maanden/jaren?

Kan dit kontrakt vervroegd beeindigd worden?

Hoe kan dan de betaalde huur worden verdeeld over de erfgenamen, moet dit eveneens via een notaris geregeld worden?

Stel dat na X aantal jaren huren, 1 van de erfgenamen het huis toch wil verkopen kan dit dan nog?

Thanks

roharro

#8 , 12 jan 2011 19:24

De gewone wetgeving op de huurkontrakten is van toepassing. De huur wordt verdeeld onder de verschillende eigenaars/verhuurders.
Het huis kan op elk ogenblik verkocht worden indioen één van de mede-eigenaars dat wenst. Maar de koper moet het bestaande huurkontrakt respecteren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Kopen”