aankoop woning (voorschot)

Kathleen
Topic Starter
Berichten: 6

aankoop woning (voorschot)

#1 , 17 nov 2006 19:00

Ik wil een compromis sluiten voor de verkoop van mijn woning. Daarin wil ik een voorschot vragen. Hoeveel mag dit voorschot bedragen? Is het wettelijk bepaald?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 17 nov 2006 19:02

u mag zoveel of zo weinig vragen u wil.
doorgaans wordt er 10% gevraagd, maar dat is geen verplichting

op www.testaankoop.be vindt u een modelcompromis

subaru
Berichten: 90

#3 , 09 dec 2006 04:31

met een maximum van 15000 euro :arrow: wet tegen witwasproblematiek :idea:

dacht ik te vernomen hebben..

Reclame

Fresh
Berichten: 167

#4 , 09 dec 2006 15:17

Er bestaat GEEN maximum noch een minimum inzake voorschot.

Doorgaans bedraagt het voorschot inzake onroerende goederen inderdaad 10%. De reden hiervoor is heel eenvoudig: de registratierechten in Vlaanderen bedragen 10%.

Niet zelden gebeurt het immers dat er tussen het ondertekenen van de compromis en het uiteindelijk verlijden van de notari?le akte, nog allerlei problemen ontstaan. Fiscaal gezien moet de compromis echter worden geregistreerd (en de registratierechten betaald) binnen de 4 maanden na het ondertekenen van de compromis, op straffe van (enorm) zware boetes. Het innen van 10% als voorschot, laat de partijen toch al toe om in ieder geval de registratierechten te betalen binnen de wettelijke termijn.

subaru
Berichten: 90

#5 , 10 dec 2006 00:36

Er bestaat GEEN maximum noch een minimum inzake voorschot.

Doorgaans bedraagt het voorschot inzake onroerende goederen inderdaad 10%. De reden hiervoor is heel eenvoudig: de registratierechten in Vlaanderen bedragen 10%.

Niet zelden gebeurt het immers dat er tussen het ondertekenen van de compromis en het uiteindelijk verlijden van de notari?le akte, nog allerlei problemen ontstaan. Fiscaal gezien moet de compromis echter worden geregistreerd (en de registratierechten betaald) binnen de 4 maanden na het ondertekenen van de compromis, op straffe van (enorm) zware boetes. Het innen van 10% als voorschot, laat de partijen toch al toe om in ieder geval de registratierechten te betalen binnen de wettelijke termijn.
Dan staan er volgens mij leugens op mijn compromie hoor :shock:

het meest voorkomend is tussen 5 % en Maximum 10 procent.
registratierechten kunnen niet betaald worden van het voorschot, het voorschot moet op een geblokkeerde rekening komen van makelaar of bij geval van rechtstreekse aankoop aan een notaris bij notaris dan.
op compromies wordt vermeld dat de makelaar recht heeft op deel van het voorschot voor zijn procent, maar in feite mag er daar niets van gebruikt worden, ook niet voor schadevergoeding als de verkoop niet zou doorgaan, daar beslist de rechter over en niet de makelaar.

Ik heb echt staan op mijn compromie dat het voorschot max. 10% kan zijn en met een max. bedrag aan 15.000euro tegen de witwasproblematiek van zwartgeld. het mag ook niet gaan om casch geld, dat wordt ook niet aanvaard. mijn notaris heeft de compromie nagezien voor het tekenen en zei ons dat alles in orde was nogtans

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 dec 2006 01:50

11 JANUARI 1993. - [Wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financi?le stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme]. <
HOOFDSTUK IIbis. - Beperking van de betalingen in contanten. <Ingevoegd>
Art. 10bis. <W> De prijs van de verkoop van een onroerend goed mag enkel vereffend worden door middel van overschrijving of cheque, uitgezonderd voor een bedrag tot 10 % van de prijs van de verkoop, en voor zover dit bedrag niet hoger is dan 15 000 EUR. De verkoopovereenkomst en -akte moeten het nummer van de financi?le rekening vermelden waarlangs het bedrag werd of zal worden overdragen.

Deze wet bepaalt enkel dat maar 10 % van de prijs met een maximum van 15.000 euro cash mag betaald worden. Dit zegt niets over hoe groot het voorschot mag zijn.

Bij mijn weten is er geen wet die een maximum voorschot bepaalt. Het is dus niet verboden om bij de ondertekening van de onderhandse compromis reeds volledige betaling van de prijs te eisen. De betaling mag echter slechts gedeeltelijk cash geschieden.

Er is evenmin een wettelijke bepaling die zegt dat het voorschot geblokkeerd moet worden op een of andere rekening. Niets belet dat het voorschot rechtstreeks aan de verkoper betaald wordt.

scorpioen

Fresh
Berichten: 167

#7 , 10 dec 2006 19:23


Dan staan er volgens mij leugens op mijn compromie hoor :shock:

het meest voorkomend is tussen 5 % en Maximum 10 procent.
registratierechten kunnen niet betaald worden van het voorschot, het voorschot moet op een geblokkeerde rekening komen van makelaar of bij geval van rechtstreekse aankoop aan een notaris bij notaris dan.
op compromies wordt vermeld dat de makelaar recht heeft op deel van het voorschot voor zijn procent, maar in feite mag er daar niets van gebruikt worden, ook niet voor schadevergoeding als de verkoop niet zou doorgaan, daar beslist de rechter over en niet de makelaar.

Ik heb echt staan op mijn compromie dat het voorschot max. 10% kan zijn en met een max. bedrag aan 15.000euro tegen de witwasproblematiek van zwartgeld. het mag ook niet gaan om casch geld, dat wordt ook niet aanvaard. mijn notaris heeft de compromie nagezien voor het tekenen en zei ons dat alles in orde was nogtans
En wie denkt U dat het voorschot doorstort naar de fiscus bij dreigende overschrijding van de termijn? Juist ja...
Enfin, sommige notarissen laten de compromis ook in de papierversnipperaar verdwijnen, das natuurlijk ook een zeer effectieve methode om de boetes te ontwijken.
De antiwitwaswetgeving heeft trouwens geen uitstaans met de verplichtingen tussen partijen, doch legt enkel verplichtingen op aan professionals (advocaten, notaris, makelaars,bankiers, accountants,...)
Dus: geen maximumvoorschot en ook geen leugens in uw compromis

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 dec 2006 21:59

De antiwitwaswetgeving heeft trouwens geen uitstaans met de verplichtingen tussen partijen, doch legt enkel verplichtingen op aan professionals (advocaten, notaris, makelaars,bankiers, accountants,...)
Heb je de door mij geciteerde wetgeving gelezen?
Die zegt m.i. iets anders.

scorpioen

Fresh
Berichten: 167

#9 , 10 dec 2006 23:42

HOOFDSTUK IIbis. - Beperking van de betalingen in contanten. <Ingevoegd>

Art. 10bis. <W> De prijs van de verkoop van een onroerend goed mag enkel vereffend worden door middel van overschrijving of cheque, uitgezonderd voor een bedrag tot 10 % van de prijs van de verkoop, en voor zover dit bedrag niet hoger is dan 15 000 EUR. De verkoopovereenkomst en -akte moeten het nummer van de financi?le rekening vermelden waarlangs het bedrag werd of zal worden overdragen.
Wanneer de in artikel 2, 17?, en artikel 2bis, 1?, bedoelde personen vaststellen dat voornoemde bepaling niet werd nageleefd, brengen zij dit onmiddellijk ter kennis van de Cel voor financi?le informatieverwerking.

Fresh
Berichten: 167

#10 , 10 dec 2006 23:43

Zoals iedereen weet is het sluitstuk van het preventieve luik van het antiwitwassysteem in ons land de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financi?le stelsel voor het witwassen van geld (hierna ?de wet?); dit is de omzetting in het Belgische recht van de Europese richtlijn 91/308/EEG van het Europees Parlement en de Raad van 10 juni 1991.

Deze wet voorziet in een reeks preventieve maatregelen, gesanctioneerd door administratieve geldboeten, en stelt een samenwerkingsplicht in tussen bepaalde instellingen en bepaalde personen, om operaties die verband houden met het witwassen van geld op te sporen en een daartoe opgerichte dienst, de Cel voor Financi?le Informatiever?werking (CFI) daarvan in kennis te stellen.

Tien jaar na de inwerkingtreding ervan werd deze richtlijn grondig gewijzigd door richtlijn 2001/9/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 4 december 2001. De nieuwe tekst breidt de toepassingssfeer, zowel ratione materiae als ratione personae, van de vorige richtlijn uit om rekening te houden met de aanmerkelijke evolutie van de materie.

a) De eerste pijler van de richtlijn is de uitbreiding van het preventieapparaat tot nieuwe vormen van zware criminaliteit, zoals de activiteiten van criminele organisaties, fraude ten aanzien van de begroting van de Europese Gemeenschappen en corruptie, ongeacht het kapitaal voor de financiering ervan van illegale herkomst is of niet. Daarenboven spoort de richtlijn de lidstaten aan om alle strafbare feiten die hoge opbreng?sten kunnen opleveren en waarvoor een zware gevange?nisstraf geldt, te viseren. Deze evolutie is onder meer het gevolg van de onthulling van het nauw verband tussen de georganiseerde misdaad en het witwassen van geld.

b) De tweede pijler van de richtlijn is de verruiming, onder bepaalde voorwaarden, van de toepassingssfeer van het antiwitwaspreventiesysteem tot niet-exclusief financi?le beroepen. Uit recente FATF-rapporten is immers gebleken dat ook deze beroepen, al dan niet wetens en willens, kwetsbaar kunnen zijn voor witwas?operaties. Het betreft bedrijfsrevisoren, externe accoun?tants, externe belastingconsulenten, vastgoedmakelaars, handelaars in goederen van grote waarde (zoals edelstenen en -metalen en kunstwerken, wanneer in contanten wordt betaald en voor een bedrag van 15 000 EUR of meer), boekhouders, notarissen, vastgoedmakelaars die activiteiten van goederenbeheer uitoefenen en andere zelfstandige beoefenaars van juridische beroepen, wanneer zij deelnemen, door het bijstaan bij of het uitvoeren van, aan financi?le of onroerende transacties.

Het opnemen van de advocaten vereist uiteraard schikkingen om de garanties in verband met de naleving van de fundamentele rechten van de verdediging te vrijwaren. Daarom worden slechts welbepaalde activiteiten, behorende tot de financi?le of de vennoot?schapsrechtelijke sfeer, met een hoger risico op witwasoperaties beoogd. Wanneer advocaten handelen in het strikt afgelijnde kader van de uitdrukkelijk in artikel 2bis, 5 van de richtlijn opgesomde activiteiten, zijn ze op dezelfde gronden als de andere instellingen en beroepen aan het geheel van de verplichtingen onderworpen. De richtlijn beperkt de onderwerping van de advocaten dus tot het strikt noodzakelijke, en stelt hun kernactiviteiten vrij, namelijk het advies, de vertegenwoordiging en de verdediging van een cli?nt voor het gerecht, behalve uiteraard, wanneer de cli?nt deelneemt aan witwasactiviteiten, wanneer het juridisch advies gegeven wordt met het oog op het witwassen van geld of als de advocaat weet dat zijn cli?nt juridisch advies verlangt met het oog op witwasoperaties. Steeds om elke aantasting van de fundamentele rechten van de verdediging te vermijden, voorziet de richtlijn in de mogelijkheid van een bijkomende filter tussen de advocaten en de gerechtelijke autoriteiten, met name door hun de kans te bieden de kennisgeving hij de balie te doen.

c) Ten slotte past de richtlijn de identificatieplicht aan, met name wordt aangedrongen om specifieke en adequate identificatiemaatregelen te nemen ter compen?satie van het grotere witwasrisico dat ontstaat wanneer zakelijke betrekkingen op afstand worden aangegaan. De identificatie van rechtspersonen impliceert dat passende maatregelen worden genomen om inzicht te krijgen in de controlestructuur en de daadwerkelijke eigendom van de rechtspersoon.

Fresh
Berichten: 167

#11 , 10 dec 2006 23:45

Ik wou U de technische details besparen, maar als U er echt op staat....

De wetgever heeft inderdaad expliciet geopteerd de controle op antiwitwas-praktijken en financiering van terrorisme toe te vertrouwen aan practici die dagdagelijks in contact komen met financi?le transacties.

Enkel deze personen hebben in dit geval een meldingsplicht.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 dec 2006 12:58

De antiwitwaswetgeving heeft trouwens geen uitstaans met de verplichtingen tussen partijen,
11 JANUARI 1993. - [Wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financi?le stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme]. <
HOOFDSTUK IIbis. - Beperking van de betalingen in contanten. <Ingevoegd>
Art. 10bis. <W> De prijs van de verkoop van een onroerend goed mag enkel vereffend worden door middel van overschrijving of cheque, uitgezonderd voor een bedrag tot 10 % van de prijs van de verkoop, en voor zover dit bedrag niet hoger is dan 15 000 EUR. De verkoopovereenkomst en -akte moeten het nummer van de financi?le rekening vermelden waarlangs het bedrag werd of zal worden overdragen.


Deze wet verbiedt toch dat meer dan 10 % van de prijs of alles boven 15.000 euro op een andere manier betaald wordt dan met een overschrijving of cheque.

scorpioen

VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#13 , 13 dec 2006 00:11

Het meest voorkomende is 10% maar inderdaad er is geen verplichting en kan dus ook zonder voorschot.

Als ik die 10% moet betalen aan U wil ik deze storten op een geblokkeerde rekening van mijn notaris. Tenslot moet hij deze aankoop voor mij behartigen en wordt de verkoopsakte bij hem verlijd ( weliswaar in bijzijn van jouw notaris als controle ). De notarissen verdelen dan het ereloon
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

jstnsrns
Berichten: 7

#14 , 04 apr 2013 12:21

"Er is evenmin een wettelijke bepaling die zegt dat het voorschot geblokkeerd moet worden op een of andere rekening. Niets belet dat het voorschot rechtstreeks aan de verkoper betaald wordt. "

Is er nu een wet die zegt dat de voorschot moet geblokkeerd worden bij de notaris, of mag de notaris de voorschot overhandigen aan de verkoper indien deze dit wenst ?

Mvg,
jstsrns

limelight
Berichten: 232

#15 , 04 apr 2013 17:09

Het voorschot kan betaald worden aan de notaris. De verkoper kan dit niet opvragen tot na de akte. Het voordeel daarvan is ook dat je dan geniet van een verzekering die gratis wordt aangeboden door de notaris. Deze verzekering dekt uw overlijden dacht ik.
Maar het voorschot kan ook rechtstreeks aan de verkoper betaald worden. Je moet er alleen op letten dat er maximum 15000 euro cash betaald wordt. De rest moet via overschrijving of bank cheque.

Als koper is het beter aan de notaris te betalen. Als verkoper verkies ik toch dat het voorschot rechtstreeks aan mij gestort wordt.

Terug naar “Kopen”