overkopen vruchtgebruik

mad_wim
Topic Starter

overkopen vruchtgebruik

#1 , 30 nov 2010 11:25

Ik bezit een pand in 'blote eigendom'. Een derde heeft het vruchtgebruik, woont er nu maar gaat het pand binnenkort verlaten. Hij wil geen aanspraak meer maken op het vruchtgebruik en wil dit nu aan mij 'geven' zodat ik de volle eigenaar word. Ik begrijp inmiddels dat dit via de notaris gebeurt en dat bij 'verkoop' er slechts 1 % registratierechten op de waarde van het pand moeten betaald worden. Wanneer het zou gaan om een schenking zou ik 3 % registratierechten betalen als ik het goed voorheb.
Maar ik stel mij volgende vragen:
1. Moet ik bij 'aankoop' bij de notaris daadwerkelijk cash geld of een bankcheque overhandigen aan de 'verkoper' of volstaat de handtekening van de vruchtgebruiker om de koop af te ronden?
2. Indien er effectief een betaling moet gebeuren, kan ik een hypothecair krediet om vruchtgebruik van een (enige) woning over te kopen dan inbrengen in mijn personenbelasting?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 nov 2010 14:57

De verkoper tekent voor afstand van het vruchtgebruik. Dat is voldoende. Een afkoopsom betaalt men best bij of via de notaris (niet cash) , en dat wordt dan in de akte vermeld.
U kan hiervoor een hypothecaire lening aangaan : verwerven of behouden van een woning! U kan genieten van de fiscale aftrek via woonbonus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”