huis terugkopen na scheiding...

katleenvh
Topic Starter
Berichten: 1

huis terugkopen na scheiding...

#1 , 29 nov 2010 21:37

Goededag, Ik en mijn vriend hebben samen een huis gekocht 50/50. We wonen samen zonder contract. Hij heeft mij bedrogen en nu zijn we uitelkaar. Graag zou ik het huis terugkopen voor onze twee kinderen van 4 jaar en 11 maand. Hij wil dit niet omdat hij het niet zou aankunnen om mij hier met andere man te zien. Terwijl ik hem wel met andere vrouw live betrapt heb???????
Kan hij het weigeren om het huis terug te kopen?

Mvg..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 dec 2010 10:16

U kan uw vriend niet verplichten zijn helft aan u te verkopen.

Echter:
“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(Burgerlijk Wetboek).

Dit zal evenwel leiden tot openbare verkoop.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2010 11:43

Dus met andere woorden: als je bereid bent om een hoger bedrag te betalen aan je vriend dan de helft van wat een openbare verkoop zou opleveren, zou het voor je vriend het beste zijn om dit te aanvaarden, zou ik zo denken. Als hij dit niet aanvaard, wordt het inderdaad openbare verkoop.

Geen idee of je in dit geval de mogelijkheid hebt om zelf je eigen huis te kopen (wettelijk gezien dan)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 01 dec 2010 12:47

Men kan huis inderdaad ook via openbare verkoop inkopen. Maar zal duurder zijn wat betreft transactiekosten.
Bij rechtstreekse uitkoop betaalt men slechts 1 % registratierechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Kopen”