Aankoop uit onverdeeldheid

BenL
Topic Starter
Berichten: 6

Aankoop uit onverdeeldheid

#1 , 29 nov 2010 14:23

Ik zit in een vrij ingewikkelde situatie en hoop hier wat informatie en hulp te vinden.

Mijn vriendin en ik willen graag een stuk bouwgrond kopen uit haar familie. Deze bouwgrond heeft 3 eigenaars: haar moeder en haar twee tantes, elk voor 1/3e deel blote eigendom. Haar grootmoeder heeft het vruchtgebruik. Dit is zo sinds de erfenis van de grootvader een jaar geleden. De grond werd toen geschat op 150.000 euro. Iedereen is akkoord met een verkoop (grootmoeder, moeder en 1 tante) behalve de 2de tante schuift het op de lange baan en blijkt niet te willen verkopen. Zij is niet akkoord met een verkoop omdat de opbrengst in 3 verdeeld zou worden, terwijl zij 3 kinderen heeft en haar twee zussen maar allebei 2. Daarom vindt ze dat ze meer zou moeten krijgen. Niet echt een wettelijk argument lijkt mij?
1) Is er iets dat we kunnen doen om haar te dwingen tot verkoop of zullen we haar moeten proberen overtuigen?
Stel dat de verkoop kan doorgaan. Hoe regelen we dit dan het best en goedkoopst?
2) Ik heb al gelezen dat de moeder haar 2 zussen uit de onverdeeldheid kan kopen met slechts 1% registratierecht. Is dit voordeliger om daarna van haar de grond te kopen?
3) De moeder wil haar 1/3de eventueel schenken of "gratis" verkopen als dit enig voordeel kan opleveren.
4) Zou het voordeliger zijn om wel iedereen uit te kopen (en er dus voor te lenen) wanneer we weten dat de moeder het ontvangen bedrag dan toch teruggeeft als schenking (al dan niet via notaris)? Dan kunnen we dat geld eventueel gebruiken om onze quotiteit van de lening voor de woning naar beneden te halen.
5) Hoe zit dit voor mij persoonlijk? Ik wil natuurlijk graag officieel eigenaar zijn van de grond en de woning. Als er schenkingen plaatsvinden, zal dit binnen familie waarschijnlijk goedkoper zijn dan aan een persoon buiten de familie (ik) maar dan ben ik geen eigenaar. Trouwen zien we (nog) niet zitten.

Hoe lossen we dit alles best op? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 nov 2010 16:37

Men is niet verplicht in onverdeeldheid te blijven , dwz. één van de zussen kan de verkoop afdwingen want het gaat niet om een gezinswoning in gebruik. De opbrengst moet in 4 verdeeld worden : de grootmoeder wordt vergoed voor haar vruchtgebruik ( op basis van haar leeftijd). De drie zussen ontvangen elk evenveel. U kan overeen komen dat u het deel van schoonmoeder niet betaalt. Het 1ù registratierecht is enkel van toepassing voor de oorspronkelijke blote eigenaars. Omdat U een 'vreemde' bent ,is het belangrijk dat jullie het huis kopen. Het is tevens goedkoper , want U betaalt slechts 10 % registratierecht. Als moeder haar deel zou schenken aan uw vriendin , vind ik het belangrijk dat U zelf meer koopt van de rest , zodat u beiden eigenaar wordt voor 50 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”