Abattement en meeneembaarheid

bartdc
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Herent

Abattement en meeneembaarheid

#1 , 09 nov 2006 21:46

Beste,
Drie jaar geleden kocht ik een appartement als eerste en enige eigendom. Ik heb daar onmiddellijk mijn hoofdverblijfplaats van gemaakt. Ik kon toen genieten van het 'abattement' waardoor ik 1250 euro minder registratierechten hoefde te betalen. Kan ik, als ik dit appartement nu verkoop en een nieuwe eigendom koop waar ik ook onmiddellijk mijn hoofdverblijfplaat van maak, ook nog van de meeneembaarheid genieten van de registratierechten die ik toen betaalde?
Tweede vraagje: Zal ik belast worden op de meerwaarde die ik op het appartement realiseer? En zo ja, hoeveel?
Alvast bedankt voor een antwoordje!

Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jelle
Berichten: 84

#2 , 09 nov 2006 22:08

U slaat twee dingen door elkaar, abattement en meeneembaarheid hebben in principe niks met elkaar te maken.

Om van het abattement te kunnen genieten moet je eerst je huidige woning verkocht hebben, je (en de andere kopers) mag nl. geen eigendom hebben om deze vrijstelling van registratierechten te kunnen genieten op de eerste schijf van 12500 euro

Je kan genieten van meeneembaarheid als je binnen twee jaar beide transacties doet. (met maximum van 12500 euro)

Indien je voor beide in aanmerking komt, zal je even moeten rekenen welke het voordeligst is want deze mogen niet gecumuleerd worden.

aangezien het de gezinswoning is, is er geen enkele meerwaardebelasting te betalen.

Reclame

Terug naar “Kopen”