moelijk uit te leggen

karolin
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: kieldrecht

moelijk uit te leggen

#1 , 18 nov 2010 13:54

Beste mensen,

Eerst het verhaal , in oktober 2006 tekende wij een compromis (via vastgoedkantoor) en betaalden wij een voorschot voor een huis, voorschot van van 15000 euro. Huis was eigendom van een zelfstandige ondernemer (bvba), die persoon ging failliet nog voor de akte kon verlijden, gevolg : ons voorschot (in bezit van die zelfstandige/eigenaar) werd onmiddelijk vastgezet en het huis kon ook niet meer verkocht worden. Wij stonden op straat, want hadden onze eigen woning op dat moment ook net verkocht, dus voor ons een heel drama maar goed, daar gaat het nu niet om. Wij stapten naar een advocaat om om onze voorschot terug te krijgen, onze advocaat heeft verre van zijn werk goed gedaan, maar we zijn in een sukkelstraatje beland (was toen ook hoogzwanger, moesten dan opnieuw iets gaan huren, advocaat betalen, enfin) waardoor we tegen dat we dat goed en wel doorhadden niet meer de kracht noch het geld hadden om alles over te brengen naar een andere advocaat. Nu heb ik het vonnis vorige maand gekregen, en ik snapte er niets van, heb mijn advocaat op meer uitleg gevraagd, hij zei "ik kom er nog op terug" maar heb niets meer gehoord, en ik zou hem eerlijk waar liever wurgen dan te gaan smeken op reactie. Ik gruwel echt van die mens, sorry ! Dus bij deze plaats ik het hier even ; misschien dat iemand van jullie mij in "mensentaal" kan uitleggen wat het juist betekent....

" na beraad spreekt de rechtbank het volgende vonnis uit :

Overwegende dat schuldeiser in het pasief der faling tijdig een aangifte van schuldvordering heeft ingediend,begroot op de som van 15 000 euro,meer de intresten, op te nemen in het bevoorrecht passief.

Overwegende dat de vordering bij het proces-verbaal van verificatie der schuldvorderingen door de curatele werd betwist voor verder nazicht ;

Overwegende dat uit de conclusie, neergelegd ter zitting dd 13-10-2010 blijkt dat eiser zijn vordering definitief begroot heeft om het bedrag van 15 000 euro, meer de intresten vanaf 14-3-2007 tem 25-6-2007, zijnde 470,14 euro (comform vonnis 11-4-2008) op te nemen in het gewoon passief van het faillissement.

Overwegende dat uit dit nader onderzoek is gebleken dat de schuldvordering rechtmatig en gegrond voorkomt en dient te worden opgenomen in het passief zoals thans gevorderd.

Gelet op artikel 2 ev der wet van 15 juni 1935 ;

OM DEZE REDENEN, DE RECHTBANK, rechtdoende op tegenspraak,

Zegt voor recht dat de schuldvordering van eiser wordt opgenomen in het passief van gemeld faillissement voor de som van :
- 15 470,14 euro TEN GEWONE TITEL
Legt de kosten lastens de schuldeiser.
Stelt vast dat deze aan de zijde van gedingvoerende partijen tot op heden niet kunnen worden begroot bij gebrek aan omstandige opgave.
Staat de voorlopige tenuitvoerlegging toe van onderhavig vonnis.

Dit vonnis is gewezen door de rechtbank van koophandel te dendermonde........"



Ziezo....wie o wie kan mij enigsinds duidelijk maken wat hier nu eigenlijk staat ? Zo zo zo vriendelijk bedankt !!!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 18 nov 2010 14:12

Voor zover ik er iets van snap heb je gelijk gekregen, maar is de bvba niet in staat dit te betalen en zijn de gerechtskosten ook nog eens voor u?
Werd deze zaak ingeleid voor die aanpassing aan de wet er kwam inzake kosten verhalen op de verliezende partij?

karolin
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: kieldrecht

#3 , 18 nov 2010 14:20

Bedankt Veebee voor uw reactie, zo had ik het ook begrepen, maar ik versta niet dat dit kan .....geen schadevergoeding, zelf gerechtskosten betalen ( we hebben er in de voorbije 4 jaar al 3000 neergeteld ofazo, en dan zou de eindafrekening ook nog eens voor ons zijn ?? Pff, tis echt triestig, de zaak is ingeleid begin 2007, februari/maart 2007, zoiets.

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 18 nov 2010 14:27

Ja das voordat die wet er was dus rechtvaardig is dat allemaal niet.
Maar die bvba is blijkbaar volledig failliet en de grote belangrijke schuldeisers (lees banken en leveranciers) gaan eerst hun deel proberen te recuperen en pas nadien komen klanten en mensen zoals jullie die geen klant waren, maar toch onderaan de lijst staan van schuldeisers.
Zuur geld alleszins, sterkte!

karolin
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: kieldrecht

#5 , 19 nov 2010 19:52

bedankt Veebee


Nog iemand een reactie ?

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 nov 2010 20:06

Het voorschot betalen in handen van de notaris, en niet rechtstreeks aan de verkoper kan al helpen.

karolin
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: kieldrecht

#7 , 19 nov 2010 21:53

ja, voorschot aan vastgoedkantoor betaald.....die op hun beurt doorgestort hebben naar eigenaar....konden wij niet weten he, normaal wordt dat op een geblokkeerde rekening gezet en zo was ons da ook gezegd, maar soit doet er allemaal niet meer toe he.....vastgoedkantoor is een jaar later ook op de fles gegaan. All bad....nu ja, wij werken alleen nog met notarissen, dat hebben we wel geleerd en dan nog, onze toenmalige notaris had het ook pas door toen de grootste schade al gebeurd was, tis maar door mijn opzoekingen ed. dat we te weten zijn gekomen dat eigenaar met torenhoge schulden zat en op 't randje van faillissement balanceerde, wat kort nadien een feit werd. Notarissen, advocaten, makelaars, het hele systeem = één pot nat !

Sirius legal
Berichten: 180
Contacteer: Website

#8 , 20 nov 2010 16:41

Dit vonnis doet eigenlijk niet meer dan zeggen dat jullie eis tot terugbetaling opgenomen wordt in de lijst van schuldeisers die terugbetaling moeten krijgen. De curator zal alle activa van de bvba verkopen en met de opbrengst de schuldeisers betalen in volgorde van voorrechten (eerst belastingen, soc zekerheid, hyp schulden, etc..., daarna de gewone zogenaamde "chirographaire" schuldeisers zoals jullie).

Met enig geluk recupereren jullie nog een deel als er nog geld overgebleven is nadat alle bevoorrechte schuldeisers betaald werden. Op schadevergoedingen hoef je niet te hopen om de simpele reden dat daar toch geen geld voor is (anders was het bedrijf natuurlijk niet failliet gegaan).

Wat ik niet goed begrijp is waarom de curator de verkoop van het huis niet verderzet (aan jullie). Daarmee zou een deel van de schulden van de bvba al afgelost kunnen worden. Ik zou daarover toch mijn advocaat eens interpelleren als ik van jullie was, zodat hij met de curator kan overleggen wat diens verdere intenties zijn...

Franciscus
Berichten: 38739

#9 , 20 nov 2010 18:54

uw advocaat raadplegen want tenslotte een verkoopsovereenkomst ....

Terug naar “Kopen”