Beste, via een immo heeft mijn broer een huis gezien en eerst aan de bank gevraagd of hij de lening kon krijgen.
Na paar weken was alles in kannen en kruiken, lening ok!
Hij doet een bod en dit wordt aangenomen, er volgt een aankoopbelofte, de beide partijen ondertekenen, er staat wel enkel in dat de som en het pand kunnen verkocht worden aan .... (broer) en indien hij niet binnen de 14 d een compromis ondertekend hij 10 % vd waarde vh huis moet vergoeden, niks over de verkopers die indien verbreking 10% moeten betalen, maar soit, broer gelukkig! Hij is zeer blij, tekent na 16 d pas het compromis maar de verkopers zijn er niet bij!!!
De immo zegt nu dat hij 2d over tijd was, en mijn broer denkt dat hij 10% vh huis zal moeten vergoeden?!? Hij tekende wel 2dagen later omdat het immo niet vroeger kon afspreken wegens te druk agenda.
Nu toont hij wel goede wil door het compromis alsnog te tekenen, maar de verkopers willen niet meer aan hem verkopen, maar aan een goede kennis van de verkoper! Wat nu? Kan hij de verkoop afdwingen, alles was al lopende, boekhouding(hij kocht dit pand daar hij zelfstandig is), lening,notaris op de hoogte, karweimensen die paraat stonden ed meer, en nu dit, sorry ik onderteken geen compromis!
Kan hij indien ze niet aan hem verkopen schadevergoeding vragen? Zijn vrouw en kinderen zijn radeloos, zij moeten uit hun huis in februari. De opzeg is reeds door goedkeuring verkopers ok, en de verhuurder van hun huidige woning heeftreeds een nieuw contract met andere huurders! Ik krijg er zelf de kriebels van.
Wie weet raad? Een rechtzaak zal waarschijnlijk de enige oplossing zijn?
Met dank!