Ik zie een hele reeks artikels over echtscheidingen en verdelen van huizen en dergelijke.. maar ik zit een beetje met het omgekeerde probleem.
Mijn vriend en ik leerden mekaar kennen vlak nadat we allebei een appartement kochten als eerste eigendom (onder het motto 'we blijven geen geld weggooien aan huur').
Hij kocht een ruimer nieuwbouwappartement en had het geluk het verminderde BTW tarief te mogen toepassen. Voorwaarden hiervoor zijn wel dat hij 5 jaar gedomicilieerd moet blijven op dat adres.
Ik kocht een klein te renoveren appartementje en mocht genieten van verminderde registratierechten (5 ipv 10%) wegens KI kleiner dan 745€ (klein beschrijf). Gelukkig maar, anders was het financieel veel minder haalbaar geweest. Voorwaarde hiervoor is dan weer dat ik minstens 3 jaar mijn domicilie hier moet laten staan.
Ziet u het probleem al komen?
Uiteraard willen we (of liever kunnen we) geen van beide een navordering van BTW of registratierechten betalen van 7500€ - 10.000€.
Maar, aangezien we beiden jonge dertigers zijn, is het ook niet de bedoeling om nog 3 jaar te wachten met samenwonen en eventueel kindjes. Zijn appartement zou dan het meest geschikt zijn, wegens gemeenschappelijke tuin, terras, beter uitgeruste badkamer etc. etc. Indien het niet anders kan, is het mijne natuurlijk een optie, maar liever niet.
Enkele vragen dus:
1) Ik heb begrepen dat mensen die trouwen gedomicilieerd moeten zijn/worden op hetzelfde adres. Staan daar termijnen op? Moet je bv. in hetzelfde jaar nog je domicilie samenzetten, of moet dat binnen drie maanden of..?
2) Navordering van registratierecht (zoals in mijn geval) van 5% is eventueel nog te overbruggen - als ik het dan ongeveer 1.5j verhuur speel ik quitte. Jammer, maar dat moet dan maar. Nu hoor ik uit verschillende hoeken diverse verhalen. Een site zegt mij dat er ook een boete gehoffen wordt, eveneens van 5%, dus bovenop het 'achterstallige' registratierecht. Dat maakt het al een heel stuk moeilijker. Zoveel cash kan ik niet opbrengen, plus dan zou ik het appartement al bijna 3 jaar moeten verhuren om op ne break even uit te komen. Een collega beweert dan weer dat de navordering procentueel wordt berekend. Dus: 5% registratierechten zou 6000€ zijn, je verandert je domicilie na 2 jaar, je moet nog 2000€ betalen.
Welke bewering is nu correct?
3) Als er kinderen komen, kan mijn partner ze wel erkennen maar kan dat problemen opleveren moest ik komen te overlijden, stel in het kraambed, aangezien wij ons niet wettelijk kunnen verbinden. Mijn partner heeft dan geen vruchtgebruik van mijn eigendommen en/of recht op mijn andere bezittingen. De naakte eigendom is dan voor ons kind. Maar heeft hij als erkende vader niet automatisch de zeggenschap over die eigendommen tot ons kind 18 is? Ik kan het -mogelijke- probleem niet helemaal vatten.
4) Zijn er oplossingen? Uitzonderingen? Dit kan geen alleenstaand geval zijn, en ik ga er van uit dat de meeste mensen niet zomaar 10.000€ op tafel kunnen leggen.
Zelf zie ik enkel de meest drastische uitwegen :
A) Mijn appartement verkopen (maar wegens zeer recente en doorgedreven verbouwingen e.d. zou ik daar enorm veel verlies op maken)
B) Mijn appartement twee jaar laten leegstaan en dus wel feitelijk samenwonen bij hem. (ten eerste niet echt bevorderlijk voor de staat van mijn appartement en ten tweede niet helemaal legaal natuurlijk)
C) Mijn appartement 'onderverhuren' aan studenten of iets dergelijks om het leegstaan tegen te gaan (maar, naast het illegale aspect, lijkt dit me gewoon om problemen vragen, tenzij je heel veel geluk hebt met je onderhuurders)
D) Mijn huidige vriend dumpen en iemand zonder eigendom zoeken - grapje!
Verhelderende inzichten en antwoorden op concrete vragen zijn welkom!
Alvast bedankt..