Graag had ik en mijn 2 broers het appartement van mijn ouders willen kopen en hen laten blijven wonen omdat zij in geldnood verkeren.
Mijn vraag is hoe dit te doen en zo min mogelijk kosten betalen.(registratiekosten enz.)
Maar dat is een andere constructie dan die van vragensteller. Waar u naar verwijst gaat om het aankopen van een onroerend goed dat noch eigendom was van de ouders, noch van de kinderen. De ene koopt dan het vruchtgebruik, de anderen (kinderen) de blote eigendom. Het geld voor de aankoop van de blote eigendom wordt dan vooraf geschonken door de ouders aan de kinderen. Wordt veel toegepast voor aankoop tweede verblijven. Maar er wordt ook dan op de volle waarde registratierechten betaald.roharro; lees de actuele notariele persartikels mbt verkoop "naakte eigendom" aan kinderen er eens op na.
Notarissen passen het tegenwoordig al veelvuldig toe en raden het aan gepensioneerden met volwassen kinderen erg aan.
Ik weet niet precies hoe de verrekening exactgebeurt , maar ze is op verschillende vlakken zéér interessant én volstrekt legaal. (alleen al op gebied van succesierechten)
en dat behoud van vruchtgebruik door de ouders is geen fictief voorbehoud, maar perfect formuleerbaar in de akte;
googel maar eens na op "verkoop naakte eigendom".