Compromis-verlijden akte

veerle1982
Topic Starter

Compromis-verlijden akte

#1 , 18 okt 2010 13:02

Ik heb een vraag, en eigenlijk zijn we radeloos.
Wij hebben op 18/06/10 een compromis getekend van ons huis, wij zijn de verkopers, ons huis werd verkocht met een immo. Nu vandaag 18/10/10 moest ons huis normaal getekend worden bij de notaris, maar hebben nog steeds niks gehoord. Wij hebben getekend dat beide partijen ten laatste op 18/10/10 bij de notaris gaan verschijnen. Wij hebben getekend dat wij op 30/10/10 de sleutel zullen overhandigen aan de nieuwe eigenaars maar wij kunnen dat toch niet doen als wij ons geld niet hebben. In augustus heeft de notaris de compromis aangevraagd aan het immokantoor, maar de notaris is maar in het bezit van onze compromis van 8/10/10. Hoe moet dit nu verder? Kunnen wij boetes aangerekend worden? Hoelang gaat dit nog duren voor de verkoop geregeld wordt? Moet ik verder stappen ondernemen? Tegen Wie?
Is er misschien iemand die dit ook heeft meegemaakt of kan er mij iemand misschien een beetje meer uitleg geven.

Alvast bedankt.

Grtjs

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2010 14:41

De registratiekosten moeten betaald zijn binnen de 4 maanden, anders kan er een boete volgen. Dit zijn uiteraard kosten voor de koper.
Informeer eens bij uw notaris naar de stand van zaken. Jij hoeft blijkbaar niets te vrezen, intyegendeel. Moest de verkoop uiteindelijk niet doorgaan, kan je een schadevergoeding eisen van de ingebreke blijvende koper. Zeker de sleutels niet afgeven voor alles door de koper is betaald.

veerle1982
Topic Starter

#3 , 18 okt 2010 17:33

En wanneer moeten we dan verhuizen, want wij hadden gehoopt op het geld van ons oud huis om te kunnen stappen in een andere woning is wel een huurhuis? Is zo'n moeilijke affaire, ik heb gebeld met de notaris en zij zullen alles in het werk stellen om zo vlug mogelijk te handelen maar ze hebben al gezegd dat het deze maand niet meer getekend zal worden.

Grtjs

Reclame

veerle1982
Topic Starter

#4 , 27 okt 2010 18:00

volgend probleem. akte nog steeds niet getekend moest getekend worden 18.10.10, wij hebben ondertussen onze oren bij een advocaat gelegd, en deze zij dat we een aangetekend schrijven moesten richten naar de kopers en hen vragen om die 10 procent schadevergoeding te betalen en de compromis ontbinden, de notaris is dat aan zijn oren gekomen en nu wil hij volgende week de verkoop laten doorgaan en tegen eind volgende week moeten wij buiten. hij zei van zodra je het geld hebt moet je verhuizen, we gaan je daarvoor hoogstens een paar dagen geven. onze advocaat daarentegen zegt dat wij er geen gevolg meer moeten aangeven en de compromis laten ontbinden daar de kopers in gebreke gesteld zijn. zowel kopers, als de twee notarissen steken de schuld op het immokantoor daar hij niet onmiddelijkde compromis bij de notaris heeft ingeleverd maar een immo zijn werk bestaat toch enkel uit het zoeken van kopers en zodra de compromis getekend is zit zijn werk er toch op. ik weet het zelf ook allemaal niet meer en ben echt ten einde raad. heeft er iemand hier ervaring mee of weet bij wie ik nu eigenlijk moet zijn notaris of advocaat?

alvast bedankt voor de hulp

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 okt 2010 19:48

Voor een vertraging van enkele weken maakt u niet veel kans dat de rechtbank dat aanvaardt als geldige reden om de koopt te ontbinden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

veerle1982
Topic Starter

#6 , 28 okt 2010 20:08

ja maar wij hebben nu enkel de kopers een aangetekend schrijven gericht naar de kopers en gezegd dat ze in gebreke zijn geweest en da we de compromis gaan ontbinden moet dat dan voor een rechtbank of hoe gaat dat dan in zijn werk

veerle1982
Topic Starter

#7 , 04 nov 2010 11:41

nog maar eens een vraag,
heb vanmorgen een angetekende zending gekregen met de datum waarop onze akte nu wel zou geschreven worden. Moeten wij deze nu tekene ja of nee? Wij hebben de kopers een aangetekend schrijven gestuurd om hen in gebreke te stellen, en dat ze de schadevergoeding moeten betalen. Wat moeten wij nu doen ofwel verder doen met ze in gebreke te stellen of zijn wij nu verplicht om te tekenen? Wij hebben in die aangetekende zending geen datum geeisd om te akte alsnog te schrijven wel het ontbinden ervan.
Alvast bedankt.
Hopelijk weet er iemand uitleg ben ten einde raad nu.

Lanox

#8 , 04 nov 2010 11:50

Wat wil U zelf op dit moment?
Wilt U aan hen verkopen of proberen de schadevergoeding op te strijken?

veerle1982
Topic Starter

#9 , 04 nov 2010 12:10

eerlijk ben ik het zodanig beu dat ik gewoon rust wil voor mij en de kinderen het gaat niet over al dan niet een schadevergoeding opstrijken, ik zou gewoon willlen weten wat de mogelijkheid is.

mava105

#10 , 04 nov 2010 12:20

, ik zou gewoon willlen weten wat de mogelijkheid is.
1° - Eigendom houden en schadevergoeding vragen met alle moeilijkheden van dien (procedure en rechtbank)
2° - Eigendom toch verkopen aan diegene die de compromis heeft getekend (geen problemen meer)
Aan u de keuze te maken

veerle1982
Topic Starter

#11 , 04 nov 2010 13:44

gaan voor de schadevergoeding is waarschijnlijk een spelletje van lange duur dan

Lanox

#12 , 04 nov 2010 13:48

Niet alleen lange duur, ook een onzekere uitkomst. Wat vindt je eigen advocaat van de hele situatie?

veerle1982
Topic Starter

#13 , 04 nov 2010 14:03

ik mag maar gaan deze avond, om er verder over te spreken, eerst was hij heel duidelijk en zei hij dat we ervoor moesten gaan, ze zijn en blijven ingebreke, maar gisteren aan de telefoon klonk hij precies heel anders en klapte over een minnelijke schikking. dus kweet het eigenlijk allemaal niet meer, ben het zodanig beu allemaal. van wat onzeker?

Lanox

#14 , 04 nov 2010 14:10

Onzeker of U de compromis mag ontbinden en schadevergoeding gaat krijgen, zoals Roharro al aangaf.

Lightning

#15 , 04 nov 2010 14:23

De kopers kunnen eveneens van u de verbrekingsvergoeding eisen voor het verbreken van de compromis. Waarom ze mogelijk gelijk zouden kunnen krijgen?
- U stelt hen aangetekend voor de keuze 'compromis ondertekenen' of 'verbreking van de compromis (en verbrekingsvergoeding)'
- Ze stellen u aangetekend een datum voor de ondertekening voor
- U overweegt om niet in te gaan op dit voorstel = u verbreekt

Terug naar “Kopen”