Privé erfdienstbaarheid niet op akte

grimm
Topic Starter

Privé erfdienstbaarheid niet op akte

#1 , 16 okt 2010 15:11

Hallo,

Wij hebben een stuk grond gekocht en in onze akte staat niks vermeld van eventuele erfdienstbaarheden..

Nu blijkt dat er een privé erfdienstbaarheid op onze grond zit.. De buurman heeft het eeuwigdurend recht om water uit de waterput te nemen die op onze grond staan. Hij heeft hiervan ook een akte, maar bij het kadaster is hier niks van gekend.
De put vinden wij niet zozeer een probleem maar we wensen onze tuin af te graven en de put zit in de weg.. Hij zit maar op 15cm diepte..

Wat kunnen wij hieraan doen? Hebben wij enige rechten in dit geval?

Thx!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2010 15:22

Om te beginnen doet de buur dat nog of heeft hij nu leidingwater??
Ps tuin afgraven ... u hebt toch een bouwvergunning voor wijzigingen van niveau en zo anders kan dat u heel zuur opbreken

mava105

#3 , 16 okt 2010 17:23

als noch uw notaris noch het kadaster hierover iets weten, lijkt me dit toch verdacht. Heb je die akte van de buur gezien? Is het een notariele akte? Of gewoon een papier dat ooit door de buur zelf is opgesteld, en niet werd geregistereed.

Reclame

grimm
Topic Starter

#4 , 16 okt 2010 17:49

Met afgraven bedoel ik eigenlijk gewoon gelijkleggen.... Echt afgraven zal dit niet zijn, verkeerde woordkeuze...

Hij gebruikt dit water nog steeds... Maar hij heeft ook leidingwater.. Hij heeft een notariele akte, hebben een copy gekregen waarin dit allemaal staat.. Maar op het kadaster staat er niks geregistreerd op deze grond.. Volgens het kadaster wordt dit niet gedaan bij "privé erfdienstbaarheden"...

Lightning

#5 , 16 okt 2010 18:01

Een beetje deftige grondwerker graaft daar wel rond hoor als dat uw bekommernis is.

mava105

#6 , 16 okt 2010 19:36

Desnoods kan men altijd een stukje van de bovenzijde van de put wegnemen, en het deksel iets lager plaatsen, op grondniveau.

eylis

#7 , 16 okt 2010 21:32

Het is volgens mij niet mogelijk dat er een erfdienstbaarheid rust op een goed of een grond, en dat deze erfdienstbaarheid niet in uw akte staat.
Immers een notaris moet bewaken dat er geen andere bezwarigheden of lasten op een goed rusten. en bij de aankoop van uw grond was dat er dus niet.
Dus heel eenovudig: hij zwaait met zijn akte waar het WEL instaat?
U zwaait met uw akte waar niets instaat.
En dan kan hij op zijn eigen grond een waterput steken.
Wat een gedoe ook, wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat ie elke week zijn twee emmertje water komt pompen?
Trouwens als die put van hem is... dan vraag ik me eigenlijk af van wie het water is... Mischien moet ie je daar wel voor vergoeden? :-))

scorpioen

#8 , 16 okt 2010 23:09

Een erfdienstbaarheid is een last die op een erf rust ten voordele van een ander erf. Dit betekent dat (ik vereenvoudig) de eigenaar van het erf waarop de last rust ooit akkoord moet gegaan zijn met de vestiging van een erfdienstbaarheid.

Uw buur moet dus niet alleen kunnen verwijzen naar een verwijzing in zijn akte. Belangrijk is de akte waarbij de toenmalige eigenaar van uw eigendom akkoord ging met de vestiging van een erfdienstbaarheid.Het kadaster heeft daar niets mee te maken. Die akte moet overgeschreven zijn op het hypotheekkantoor opdat u erdoor gebonden zou zijn.

eylis

#9 , 17 okt 2010 09:10

precies, het moet in beide aktes staan (zowel van de erfdinestbaarheidgenieter als de erfdienstbaarheidlijder), anders zou het me een mooi boeltje worden: ik zet doodleuk in de akte van mijn huis (bij verkoop) dat de eigenaar dit huis met zijn fiets door de tuin van de buren mag en dan is er ook een erfdienstbaarheid...neen dus!

grimm
Topic Starter

#10 , 18 okt 2010 07:51

Dus in pricipe moet dit geregistreerd staan? Privé erfdienstbaarheid of niet?

eylis

#11 , 18 okt 2010 09:23

precies, ook in jouw akte van de grond moet dat vermeld staan.
Laat ons weten hoe dat komt dat op zijn akte een erfdienstbaarheid vermeld staat en niet op de jouwe, want dat is een interessante situatie (ook voor andere vragenstellers!
Enne, trek ook eens vriendelijk aan de mouw van je notaris, want hij had moeten onderzoeken en kunnen vaststellen dat er bij de verkoop van de grond "bezwarigheden" op rustten.

grimm
Topic Starter

#12 , 18 okt 2010 09:27

Snap er ook niks van! En zoooo een groot probleem is het nu niet, maar we willen dat dit uitgezocht wordt...

Laten zeker iets weten! Vandaag zouden we nieuws moeten krijgen vanonze notaris en woensdag mogen we bij notaris van de verkoper langsgaan!

eylis

#13 , 18 okt 2010 10:05

begrijp ik dat de grond nog NIET aan jou verkocht is?
Dan nog een heel belangrijk detail:
Je moet de originele akte van de huidige eigenaar eerst bekijken: als daar ook GEEN erfdienstbaarheid in staat, (wellicht stond hij het gebruik van de put dus gewoon zomaar toe) moeten ze niet (om slim te zijn) bij de verkoop aan jou ineens wel een clausule toe te voegen aan de nieuwe akte.
De erfdienstbaarheid was er niet, dus moet ze er niet ineens komen ook.
En als de buur tegenpruttelt dat het toch in de nieuwe akte bij verkoop moet ingeschreven worden:
dan zit de verkoper met een probleem: want hij zit met een grond waar geen erfdienstbaarheid op rustte (die dus onverkoopbaar wordt) .
De nieuwe akte voor jou: jij wil daar geen erfdienstbaarheid op, want er was er ook geen op de orginele van de verkoper.
De buur moet dus een eigen putje boren...

grimm
Topic Starter

#14 , 18 okt 2010 10:12

Jaja grond is al een maand van ons! Gaan nu bij notarissen om meer duidelijkheid te krijgen en om naar een oplossing te zoeken...

Het zit dus zo... Vroeger was de plaats waar de put staat eigendom van de buur... Maar hij heeft dit stuk verkocht.. Met die koper had hij de afspraak betreffende het water in de put en dit staat dus in de buur zijn akte... Dit staat dus niet in onze akte..
Ik denk niet dat dat in de akte van de vorige eigenaar staat.. Anders had die notaris (waar we woensdag afspraak hebben) dit toch gezien hebben?

Wat kunnen wij eisen in dit geval? Wat zijn de mogelijke oplossingen? Moeten we dit zomaar laten zoals het is?

scorpioen

#15 , 18 okt 2010 10:21

Maar hij heeft dit stuk verkocht.. Met die koper had hij de afspraak betreffende het water in de put en dit staat dus in de buur zijn akte...
Vraag is of het in die verkoopakte staat. Die akte is ondertekend door de vroegere eigenaar van jou grond en je buur en is ook overgeschreven op het hypotheekkantoor. Als het daarin staat is het een erfdienstbaarheid die jij moet naleven.

Terug naar “Kopen”