HELP! financierings mogelijkheden van blote eigendom woning?

Nathie14
Topic Starter

HELP! financierings mogelijkheden van blote eigendom woning?

#1 , 14 okt 2010 13:39

Beste,

Ik ken ondertussen de waarde van de woning waar ik in woon met mijn gezin (zonder mijn moeder). Ik heb de helft in blote eigendom en mijn moeder het vruchtgebruik. De andere helft volle eigendom behoort toe aan mijn mama. Ik zou graag hiervan de blote eigendom kopen zodoende ik geen successierechten meer moet betalen indien er iets met mijn mama gebeurt en mijn moeder wat meer financiele ademruimte te geven. Ik betaal haar liever dan de successierechten.

Mijn vragen:

Ik wil niet dat mijn moeder de waarde die haar toekomt ineens opsoupeerd. Als ik een lening aanga dan krijgt zij het x bedrag ineens op haar rekening. Ik heb veel liever dat ze maandelijks een x bedrag krijgt. Waarschijnlijk een stomme vraag maar kan ik haar gewoon niet maandelijks x bedrag betalen zonder een lening aan te gaan en dit bijvoorbeeld in de akte vastleggen. Volgens mij kan dit niet maar wat zou een alternatief kunnen zijn want werken met lijfrente in deze situatie gaat ook niet op.

Als ik toch een X bedrag zou lenen kan die lening dan nog een kleine andere lening op het huis mee overnemen. Deze lening loopt nog tot 2014 voor maandelijks een bedrag van 241 € maar de rentevoet ligt zo ontzettend hoog!! Als dit niet kan, kan ik dan de lening per direct aflossen?

Ik hoop spoedig iets van iemand te vernemen.

Alvast hartelijk bedankt!
N

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 18 okt 2010 20:44

Nathie, heb je al eens laten berekenen wat die successierechten je zouden kosten?
Stel woning waarde 200.000 euro dan zal je later nog 100.000 € erven. Tussen 0 en 50.000 betaal je 3 % en tussen 50.000 en 100.000 9 % hetzij 6000 € successie, nog geen rekening houdend met kortingen. ga je daarvoor de volledige helft aan 100.000 kopen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton

#3 , 19 okt 2010 19:22

U woont in het huis , uw moeder niet. Eigenlijk zou uw moeder een huur moeten ontvangen van U , waardoor ze toch bijkomend inkomen heeft.

Voor de rest = herlees de commentar van basejumper.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”