aanwezigheid makelaar bij notariële akte?

smuey
Topic Starter

aanwezigheid makelaar bij notariële akte?

#1 , 13 okt 2010 00:21

Wij hebben vandaag eindelijk de compromis kunnen tekenen voor een huis waar we al 3 weken geleden een aanvaard bod voor hadden. De makelaar heeft in de onderhandelingen voorafgaand aan de compromis een heel vies spelletje gespeeld. Wij zijn heel blij dat de compromis nu eindelijk ondertekend is en dachten nu niet meer met de makelaar in aanraking te moeten komen. Maar nu hoorde ik haar daarstraks tegen de verkopers zeggen dat zij ook aanwezig zou zijn bij het ondertekenen van de notariële akte.
Is dit inderdaad doorgaans zo? Kan iedereen er dan aanwezig zijn? Uiteindelijk zijn zij geen partij en ook geen notaris, kan ik dan ook 'supporters' meebrengen? In hoeverre kan ik haar aanwezigheid tegenhouden?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 13 okt 2010 17:26

Beste,

De makelaar is aangesteld door de verkoper. Hij zal er willen bijzijn om dan ook zijn commissieloon te innen. Gezien hij de verkopers begeleidt in de verkoop van het onroerend goed zal uw hem waarschijnlijk niet kunnen wraken. het staat u eveneens vrij om een raadsman (bvb advocaat of eigen notaris) aan te duiden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

smuey
Topic Starter

#3 , 13 okt 2010 17:33

Bedankt! Ik vreesde er al voor :roll:
Ik hoorde haar ook tegen de verkopers zeggen dat we na de ondertekening met z'n allen naar het huis zouden gaan om (en de rest heb ik niet opgevangen).
Waarom wordt er nadien naar het huis gegaan? Is dat om de staat waarin het pand zich bevindt te inspecteren? Moet dit dan eigenlijk niet voor de ondertekening van de papieren gebeuren ipv na?
En op dat moment kan ik de makelaar toch wel toegang tot (op dat moment al mijn) het huis verbieden?

Reclame

Lightning

#4 , 13 okt 2010 18:19

en die rest die u niet hebt opgevangen dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn...
...om de overdracht van de nutsvoorzieningen te regelen.

Terug naar “Kopen”