Moet ik kopen ? Met een "ja" op mail - 2de hands a

floater
Topic Starter
Berichten: 4

Moet ik kopen ? Met een "ja" op mail - 2de hands a

#1 , 31 okt 2006 08:46

Aan wie het moge belange,

Onlanks heb ik op een duitse advertentie reageerd over de koop van een surfboard en zeil, wel te verstaan, tweedehands spullen.

Nu enkele berichten konden we ons vereinigen over de prijs en de verkoper schrijft in de mail. Haben wir ein deal ?

In alle emotie heb ik gezegt "ja". Nu had hij vermeld dat het board nog bij de hersteller is wegens schade. In die tijd heb ik mij geinformeerd over dergelijke reparaties en wil eigenlijk afzien van de koop. Twee aspect is dat ik de financiering bij nader inzien ook niet rond krijg persoonlijk, wegen te hoge maandlasten.

Kan de verkoper mij nu dwingen zijn 2de hands spullen te kopen. Enkel door een vluchtige "ja" in een mail.

Alvast bedankt voor een luisterend oor.

Mvg,

Ben Monsieur

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 31 okt 2006 09:07

ja dat kan hij,
maar ik betwijfel of hij de rompslomp en de kosten van een advokat er zal voor over hebben.

Mij lijkt de meest correcte oplossing echter dat u hem een schadevergoeding voorstelt om van de koop vanaf te zien.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 31 okt 2006 09:48

Nee, dat kan hij volgens mij NIET. Ben zeker dat je op zijn minst 7 dagen bedenktijd krijgt bij verkoop op afstand. Als die 7 dagen na die bewuste mail al zouden verstreken zijn, weet ik het niet zo zeker meer, maar ik zou eens naar Test Aankoop bellen als ik u was. Zijn de 7 dagen nog niet verstreken, stuur dan als de bliksem een mail dat je gebruik maakt van die 7 dagen bedenktijd.

Heb ooit zo via Ebay een tuinstel "gekocht". Toen mijn man daar aankwam om het op te halen, merkte hij dat het in veel minder goede staat was dan wij dachten. Hij heeft dan ook gezegd dat hij het niet moest hebben. Verkoper deed ook moeilijk, maar er waren geen 7 dagen verstreken tussen het bod en de melding dat we het niet moesten hebben. Even duidelijk gemaakt dat we er gerust een rechtzaak van wilden maken als de verkoper zou volharden in de boosheid, was genoeg om hem een mailtje te doen schrijven waarin hij akkoord ging met de ontbinding van de verkoop.

Reclame

floater
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 31 okt 2006 13:52

Beste mensen,

Die 7 dagen zijn voorbij. Maar heb nog een paar opmerkingen over de situatie.

Hij heeft in zijn orginele advertentie geen melding gemaakt dat hij het board nog moest laten herstellen. Ook een van de redenen dat ik bij nader inzien wil afzien van de verkoop.

De verkoop prijs was 810 Euro: 1x Board + 1x Zeil.

Nu heb ik hem vandaag voorgesteld dat ik enkel interesse had in het zeil. Doch ook bereid ben , voor het zeil iets meer te betalen ter compensatie. " heb op deze mail nog geen reactie "

Ook is de aankoop niet gebeurd via een bod op marktplaats of ebay achtige inrichtingen. Lauter op een losstaande advertentie op een forum.

Mvg,

Ben Monsieur

Wesley
Berichten: 294

#5 , 31 okt 2006 16:42

Periode van 7 dagen is sowieso Belgische wetgeving - weliswaar omzetting van europees recht - maar om nu te kunnen zeggen dat bij internetkoop ts belgie/duitsland deze regel geldt ...

verder is het consensualisme een belgisch principe: d.i. dat een akkoord over prijs en zaak voldoende is om de koop tot stand te brengen.

Het consensualisme bestaat niet in Duitsland. Wat de preciese regels zijn om tot een koop te komen weet ik niet, in ieder geval is een geschrift vereist: is naar duits recht een mail voldoende?

'k zou zeggen dat de gevolgde tactiek tot nu de correcte is, koop het zeil +kleine compensatie. niet melden herstelling is esentieel gebrek, dus mi kun je er van af stappen mocht je dit willen

Jelle
Berichten: 84

#6 , 03 nov 2006 11:05

7 dagen bedenktijd-regel is toch enkel als je met een professioneel zaken voert en niet tussen particulieren onderling.

Je kan er simpel onderuit door het feit dat het niet voldoet aan de beschrijving die hij gegeven heeft.

Verder rijst er ook nog de vraag van kracht van een email? Is dit via een mailbox van je internetabonnement op jou naam of zo een hotmailadres dat iedereen kan aanmaken...??..?

Ik stuurde gewoon dat je het bij nader inzien niet meer wil omdat het in herstelling is en verder niets meer van me laten horen.

koen999
Berichten: 730

#7 , 03 nov 2006 11:26

Ik stuurde gewoon dat je het bij nader inzien niet meer wil omdat het in herstelling is en verder niets meer van me laten horen.
de koper wist dat het in herstelling was voor de koop gesloten werd

Terug naar “Kopen”