Huis verkopen binnen 3 jaar

sunny
Topic Starter

Huis verkopen binnen 3 jaar

#1 , 01 okt 2010 14:07

Dag

Ik en mijn ex hebben een jaar terug een huisje gekocht.
Nu zijn wij uit elkaar.

Ik wil graag het huis overkopen van hem.
Nu vraag ik mij af wat mijn mogelijkheden zijn.

Er staat een lening op het huis, deze kan ik overnemen mits ik aan extra kapitaal kom en de looptijd laat verlengen (hetgeen me misschien wel lukt).

Ik weet dat men een boete moet betalen als we het huis verkopen, maar geldt dit ook als ik hem uitkoop.

Als we apart gaan wonen komt er die boete omdat de domicilie dan niet meer van ons beide op de woning staat.

Wat ik de goedkoopste oplossing dat we kunnen doen.

Ik dacht da ik in het huis bleef wonen, hij iets huurt en ik dan de helft van zijn huur betaal (zo kunnen we de lening blijven doorbetalen en moet er niet onmiddelijk iets besloten worden ivm verkoop van de woning). Dit is eigelijk de ideale oplossing maar ik ben bang dat we dan een boete krijgen.

Ik ben op zoek naar de beste regeling voor ons beide, omdat ik aan die boetes wil ontsnappen. Ook al die extra kosten van de notatis enz zie ik niet zitten.

Wat raden jullie ons aan.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sunny
Topic Starter

#2 , 04 okt 2010 12:47

Niemand tips/ raad?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2010 12:53

U spreekt over uw ex, zijn jullie getrouwd geweest en ondertussen gescheiden of al stappen ondernomen om te scheiden?

Ik heb ooit in een opiniestuk gelezen dat de mensen die deze boetes behandelen wel degelijk mensen zijn en een echtscheiding als overmacht aanzien wordt. Ik kan hiervoor echter nergens een wettelijke basis vinden, dus misschien kan U uw licht bij hen zelf eens gaan opsteken.

Reclame

sunny
Topic Starter

#4 , 04 okt 2010 13:32

Wij zijn niet getrouwd, ook niet wettelijk samenwonend. Er is wel een kind.
Het huis is voor 50 procent van mij en voor 50 procent van mijn ex.

wanton

#5 , 04 okt 2010 15:47

Indien U het huis van hem wil overkopen , zal U toch eens met een notaris moeten spreken.
Nu , het beeindigen van een relatie is meestal een reden om geen boetes aan te rekenen. U betaalt slechts 1% registratie bij de aankoop. Hij kan een groot deel van de betaalde rechten recupereren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sunny
Topic Starter

#6 , 16 okt 2010 13:15

Als iemand anders mijn vriend uitkoopt, en de lening mee overneemt?

Hoeveel extra kosten komen er dan bij voor mij/ mijn ex?

Het huis hebben we 210000 euro betaald, klein beschrijf.
We hebben het huis gekocht in juni 2009.

Ik heb zelf 14000 euro extra in het huis gestoken. Dit wordt vereffend doordat mijn ex een groter deel van de lening betaalde dan ik. Zodat hij op de volledige looptijd 7000 euro meer betaalde in maandelijkse aflossingen dan ik. De andere 7000 euro staat beschreven in een schuldbekentenis.

Nu zegt hij dat, als we verkopen voor minder dan 210000 euro, dat hij me geen 14000 - de het verschil in maandelijkse aflossingen gaat teruggeven, maar minder, omdat we het huis voor minder verkocht hebben. Hij gaat dan kijken hoeveel procent we minder kregen en dit in mindering brengen... Kan dat?

Alvast bedankt!

wanton

#7 , 17 okt 2010 17:03

Het bedrag dat U uit de verkoop zou krijgen voor uw extra inbreng , moet overeenstemmen met minstens het bedrag van die inbreng. U doet al een verrekening van het verschil bij de afbetalingen , maar het saldo mag niet meer aangepast worden. U moet die 7000 € dus krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sunny
Topic Starter

#8 , 19 okt 2010 12:08

Stel dat iemand zich inkoopt in het huis en bij mij komt wonen...

Mijn ex is ondertussen ongeveer een maand geleden weggegaan uit ons huis.

De domicilie staat ondertussen nog steeds bij ons.
Het is pas vanaf het moment dat hij iets gaat huren/ kopen en daar gaat wonen dat die domicilie verandert.
Omdat we er nog geen 3 jaar wonen komt er dan een boete aan, zo las ik hier en daar op internet...

Hoeveel bedraagt die boete dan ongeveer?
De aankoopprijs is 210000 euro, klein beschrijf

Alvast bedankt!

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 okt 2010 13:06

In de veronderstelling dat u in het Vlaams Gewest woont.

Prijs: 210.000€
Klein beschrijf: 10.500€
Groot beschrijf: 21.000€

Bij te betalen: het verschil tussen klein en groot beschrijf: 10.500€
Boete: één derde van het verschil tussen klein en groot beschrijf: 3.500€

Dus in totaal kost U dit 14.000€, tenzij men Uw "scheiding" aanziet als verzachtende omstandigheid en de boete (en mogelijks ook het verschil) kwijt scheldt.

Terug naar “Kopen”