huis kopen, met zo weinig mogelijk financiele middelen

Jack82
Topic Starter
Berichten: 2

huis kopen, met zo weinig mogelijk financiele middelen

#1 , 25 okt 2006 10:35

Hallo,

Ik onderzoek momenteel de mogelijkheid om het huis van mijn overburen te kopen. Als ik de prijzen hier in de buurt zie van gelijkaardige huizen, schat ik dat de prijs rond 350.000 euro. Er is nog niets geschat door een expert dus deze prijs kan wat hoger of lager liggen uiteindelijk. Ik probeer hieronder de situatie zo goed mogelijk te omschrijven, dus bij voorbaat excuses voor de lange tekst :)
Samenvatting onderaan dit bericht.

Aangezien ik nog maar 2 jaar fulltime werkzaam ben, en geen relatie heb, beschik ik niet echt over de financiele mogelijkheden om een dergelijk huis te betalen, dus ik zoek verschillende mogelijkheden om het voor mezelf financieel haalbaar te maken. Met deze mogelijkheden wil ik uiteindelijk naar hen stappen en bekijken of een van deze mogelijkheden voor hen ook bespreekbaar is.

De huidige bewoners (m'n overburen dus) zijn 64 en 68 jaar oud, en voor hen wordt het onderhoudt aan het huis en de tuin langzaamaan te veel werk. Zelf zouden ze graag wat kleiner gaan wonen dus.
Destijds hebben ze hun vorige woonst verkocht en op hun nieuwe grond een losstaande garage (oppervlakte van een klein appartement) gebouwd welke volledig ingericht (slaapkamer, douche, keuken, woonkamer) werd om te bewonen. Daar hebben ze een kleine 10 jaar in gewoond terwijl ze aan hun eigenlijke huis gebouwd hebben.
Ik heb hun gevraagd of ze eventueel terug in deze garage zouden willen wonen, en dat zagen ze wel zitten mits enige aanpassingen (nieuw dak, aangebouwde serre omvormen tot veranda). Dit was voor mij een vereiste om verder te kijken wat de mogelijkheden zijn, want het zo kopen is gewoonweg onhaalbaar en op deze manier krijg ik een mogelijkheid om wat in de prijs te regelen (denk ik dan).
Mijn redenen om het huis te willen kopen: het huis/tuin is volledig mijn stijl (een beetje zuiders) en bevat mogelijkheden naar de toekomst. De bovenverdieping is volledig ingericht met extra slaapkamer, zithoek, douche/wc, eetkamer (wordt nu als bed & breakfast gebruikt (net zoals de garage)). De benedenverdieping is perfect voor 1 of 2 personen (bij kinderen zou de bovenverdieping heringericht kunnen worden zonder problemen).

Ik ben me momenteel aan het bekijken of lijfrente eventueel een optie zou zijn, maar als ik het maandelijkse bedrag bereken met mijn gegevens (350.000 euro waarde, 65 jaar (jongste van de twee) en laagste procent redement) dan kom ik al snel uit op een vergelijkbaar maandelijks bedrag als ik een gewone hypotheek zou nemen. En dit bedrag ligt al boven mijn maandelijks netto inkomen :(
Ik kan maandelijks 600 euro (uiterste maximum 700, dan houd ik nog 500 euro over voor dagelijkse kosten/sparen) missen om hierin te investeren, maar hoe meer ik me erin verdiep hoe depressiever ik ervan word...
Ik zou hen zowieso gratis wonen willen voorstellen, dus dat zij hun intrek kunnen nemen in de garage (en dan de tuin gewoon gedeeld) en enkel hun eigen kosten betalen (elektriciteit/water enz), maar of dit voor mij de haalbaarheid verbeterd is nog maar de vraag.

Ik had eigenlijk gehoopt nog 5 jaar te kunnen wachten hiermee, maar ik heb sterk de indruk dat voor hen binnen 1 jaar (misschien 2) de beslissing om eruit te trekken zal vallen. De onderlinge band is uitstekend te noemen dus er is naar mijn gevoel zeker wel wat te regelen mbt de prijs (ze weten ook wel dat ik geen fortuin bezit), maar hoever dat gaat weet ik niet. Zelf zien ze het zeker wel zitten om gedeeld te wonen op deze manier.

Zeggen jullie bij het lezen van dit verhaal, vergeet het, of kunnen jullie tips/mogelijkheden geven die ik verder kan uitzoeken ?
Het maakt momenteel niet uit in hoeverre het financieel nadelig is voor hen, ik wil gewoon alle mogelijkheden voor mezelf op tafel kunnen gooien en dan zien we wel verder.

Samenvatting:
Wil alle mogelijkheden weten om een huis van rond de 350.000 euro te kopen met een uiterst minimum aan financiele middelen. Huidige eigenaars (64 en 68 jaar) zouden in kleine (losstaande) bijwoonst op zelfde grond intrek nemen, ik in de eigenlijke woning.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 25 okt 2006 10:54

ik zie geen mogelijkheid voor u

tenzij u de lotto wint of een partner vindt die mee wil investeren

Fresh
Berichten: 167

#3 , 25 okt 2006 15:32

De regel is heel simpel: geen geld = geen huis; veel denkwerk behoeft dit niet

Reclame

basejumper
Berichten: 4685
Locatie: Diest

#4 , 26 okt 2006 16:37

Lijkt me inderdaad onhaalbaar.
Financi?el zie ik geen enkele bank dergelijke constructie financieren tegenover dergelijk inkomen. Ik spreek dan nog niet van de aktekosten van aankoop- en kredietakte die je normaliter al zelf zou moeten betalen.
Grof geschat dik 50.000 ? extra dus.
Daarenboven lijkt het me weinig waarschijnlijk dat het gemeentebestuur zal toelaten dat twee verschillende gezinnen op hetzelfde adres gedomicilieerd staat.
Ik neem gerust aan dat een woning van 350.000 ? je volle goesting zal zijn, maar dit is inderdaad niet in overeenstemming met je financi?le status. De meeste tweeverdienende koppels kunnen dit nog niet aan, tenzij ze als tevig spaarden of gulle ouders hebben.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Wesley
Berichten: 294

#5 , 27 okt 2006 11:03

Laat ze een recht van voorkoop tekenen. Als ze binnen x jaar verkopen krijg je dan de eerste keus. Zo kun je aankoop uitstellen en wat sparen, en loop je uw droomhuis niet mis.

LAten registreren op tgstelbaar te maken aan derden (25 euro).

Kijk ook eens voor aankoop met schuldig blijvende koopsom.

u betaalt vb. 250.000 euro bij aankoop en 100.000 in schijven (af te spreken), er wordt een hypotheek gevestigd voor de schuldige blijvende koopsom.

verder bestaan er maatschappijen voor goedkoper krediet, zoals elk zijn huis.

Neem ook de volgende regel in 8: de afbetaling van uw krediet neemt best maar ong. 1/3de van uw netto-inkomen in beslag.

Terug naar “Kopen”