Beste,
Begin dit jaar zagen we in dat onze zaak op sterven na dood was. We beslisten dan ook maar de stekker uit te trekken en beiden ander werk te zoeken. Dat vonden we vrijwel meteen.
De overgang van zelfstandige activiteit naar werk in loondienst deed ons inzien dat onze maandelijkse kosten te hoog waren. Toen maar naar de bank gestapt met de vraag of we onze woning konden verkopen en na afbetaling van een kaskrediet en investeringskrediet een goedkopere woonst konden aankopen. Onze contactpersoon gaf te kennen dat dit geen enkel probleem kon zijn. De woning verkopen was de eerste opdracht.
Let wel onze hypotheek werd destijds zo samengesteld dat er een deel aankoop woonst was en een deel overname bedrijf. De bediende is op de hoogte van de situatie want heeft dit zelf zo geregeld.
Na herhaaldelijk situaties te hebben besproken met de bediende werd na enkele maanden onze eigendom verkocht aan de vooropgestelde prijs. Een compromis werd opgemaakt en ondertekend door beide partijen. Ik spreek opnieuw af met de bankbediende en toen bleek dat er niks mogelijk was en dat ik de woning in feite niet mocht verkopen. Na mijn contactpersoon daarover aangesproken te hebben beweert deze van niks te weten. Het laatste telefonisch contact werd abrupt beindigd met de mededeling dat ik dit zeker niet op haar kon steken. Toen wierp ze de telefoon dicht.
Ik ben dan na enkele weken terug gegaan en vroeg er naar de kantoordirecteur. Men vertelde me dat ze geen kantoorverantwoordelijke hadden. Uiteindelijk kwam ik bij een andere collega terecht en kon er rustig de situatie uitleggen. Deze persoon merkte op dat we nog steeds in het systeem zaten als zelfstandigen en dat onze nieuwe situatie nog niet aangepast was. Trouwens werd dit meteen doorgegeven bij het vinden van een nieuwe job. Hij ging proberen er een mouw aan te passen. Nu beweert men echter dat we onze eigendom serieus onder de prijs verkocht hebben en eist men een schatting van de eigendom op onze kosten. Allemaal geen probleem, maar ik heb er stilletjes mijn buik van vol. De makelaar die de schatting gemaakt heeft (en de woning verkocht) is van mening dat dit het hoogst haalbare was. Uiteindelijk ben ik dat ook wel van mening gezien we de woonst casco gekocht hebben en na samentelling van alle kosten de verkoop 30000€ hoger lag.
De notaris is van mening dat de verkoop moet doorgaan. De bank neemt echter geen houding aan om een voorstel uit te werken omtrent aankoop goedkopere eigendom of een ander systeem om het resterend kapitaal te vereffenen. Daarnaast schuift men de zwarte piet mijn richting toe omdat ik verantwoordelijk ben voor de verkoop van mijn eigendom. Uiteindelijk wel waar maar ergens wel een bedenking die toch wat te kort door de bocht is.
Wij hebben geen zwarte lijst notering of andere achterstanden. Alles steeds correct en tijdig betaald. Als ik de omrekening maak voor een aankoop van een goedkopere woning dan kom ik op ongeveer 1000€ per maand aan hypotheek. We verdienen nu samen iets meer dan 3000€ zonder de bonussen bijgerekend. Dus terugbetaling gegarandeert.
Iemand een voorstel wat er kan of niet kan. Liefst geen I told you so boodschappen, daar hebben we geen behoefte aan.
Alvast bedankt.