Mijn vrouw en ik hebben een huis gekocht. Eind juni hebben we de compromis getekend. Dit document was tamelijk uitgebreid. We dachten dus dat het wel snor zat. Ondertussen is de notaris in gang geschoten en die heeft vastgesteld dat het huis gelegen is in een ruilverkaveling. Dit stond niet in het document vermeld. Dit zou erop neerkomen dat de overheid na indienen van het dossier (normaal gezien vandaag) 2 maanden de tijd heeft om eventueel het huis onder onze neus weg te kapen. Dat is natuurlijk een extra feit waar we ons de komende 2 maanden zorgen over gaan maken.
Stel dat de overheid daar geen gevolg aan geeft, kunnen we dan wel zeker gerust zijn? Stel dat in de komende 10 jaren de huizen rondom ons verkocht worden en dat de overheid wel van dat recht gebruik maakt (voor die huizen). Als wij het enige huis zijn dat nog overblijft, hangt ons dan geen onteigening boven het hoofd? Of ben ik aan het doemdenken?
Ter info: ons toekomstig huis is gelegen in een doodlopende straat, met aan de noordzijde (het doodlopende einde) de E40, aan de oostzijde een drukke steenweg (tussen onze straat en de steenweg zijn er kantoorgebouwen), ten zuiden een rotonde en ten westen een school (met een sportterrein achter de huizen).
Normaal gezien zou de akte verleden worden op 5 oktober. Dit is echter een maand voor het definitieve bericht i.v.m. dit voorkooprecht. De opzeg van ons huidig appartement is al gegeven: eind oktober moeten we eruit. In principe is er dus weinig dat we kunnen doen (behalve, in het slechtste geval, op straat gaan leven).