Oude huurster in gekocht appartement en wil er niet uit!

JeroenVH
Topic Starter

Oude huurster in gekocht appartement en wil er niet uit!

#1 , 25 aug 2010 22:09

Ik sta op het punt een appartement te Gent te kopen.
Echter huurt een vrouw van 74 (zonder kinderen/man) reeds 43 jaar deze woonst.
Zij is vanzelfsprekend tegen de verkoop en verzet zich lang alle kanten.
Zelf voor een vaste bezoekdag aan het appartement heeft het immokantoor naar de vrederechter moeten gaan.
De woonst wil ik voor mezelf gebruiken en zou in theorie 6 maand opzeg moeten geven aan de vrouw.
Nu heb ik gehoord dat er uitzonderingen hierop bestaan voor vb oudere mensen en dat een vrederechter mij zou kunnen verplichten om de vrouw in de woonst te laten??
Heeft iemand een idee hoelang dit maximaal kan zijn?
Op deze manier kan ik misschien jaren een hypotheek afbetalen terwijl iemand anders erin zit!
Naar het schijnt zou de huurster 2 x beroep kunnen doen op een uitspraak om "extra" tijd te krijgen.

Alvast bedankt voor de reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 aug 2010 23:59

Art 11 huurwetgeving:
Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
  Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
  Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
  Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
  Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
  Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.

JeroenVH
Topic Starter

#3 , 26 aug 2010 00:19

Bedankt voor uw reactie.
In de tekst staat
1. Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
In theorie kan dit zeggen dat ze 5 maand kan wonen (opzeg - 1 maand), aangetekend schrijft. Bij geen akkoord moet dit voor de vrederechter (wachtperiode van 6 maand?) en kan dan een verlenging toestaan.
Ik ben dus reeds minstens 1 jaar kwijt zonder te weten wat de verlenging inhoud?

2. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast:

Staat er ergens in de wet wat de maximum tijdsduur van deze verlenging is?
Kan de vrederechter zo een verleging van vb 6 maand of zelf vb 2 jaar geven?
Wat gebeurt er als de rechter toestemt in de verhoging van de huur en zij kan dit niet betalen? Heb ik dan het recht haar uit de woonst te zetten?

Bedankt.

Reclame

Vandebos

#4 , 26 aug 2010 00:27

Zes maand wachtperiode voor vredegerecht lijkt me schromelijk overdreven, zeker als u tijdens de inleidende zitting op een vriendelijke en beleefde wijze wijze duidelijk maakt dat er enige hoogdringendheid in het spel is aangezien u van plan bent het pand zelf te betrekken.

Kijk ook eens op het lokale registratiekantoor na pf het huurcontract werd geregistreerd? Indien dit niet het geval is kan u middels art 9 huurwetgeving opzeggen met een termijn van drie maand. Het spreekt vanzelf dat u best enige discretie over dit punt bewaart; de huurster kan immers zelf het contract gaan registreren voor de definitieve akte wordt verleden.

JeroenVH
Topic Starter

#5 , 26 aug 2010 00:33

Bedankt voor de tip.
Is er ergens informatie te verkrijgen wat de verlengingen kunnen zijn van de vrederechter? Staat hier een limiet op?

Vandebos

#6 , 26 aug 2010 00:53

De rechter kan naar eigen oordeel een verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan afhankelijk van de argumenten van beide partijen vast. (het loont dus ten alle tijde vriendelijk en correct te blijven) vergeet echter niet dat een vrederechter tot taak heeft de vrede te bewaren. Tenzij een van beide partijen ernstig over de schreef gaat zal hij dan ook steeds trachten met beide partijen hun noden rekening te houden als hij deze vrijheid van handelen heeft.

Ik wil u wel ernstig aanraden er eens de huurwetgeving op na te lezen, u vindt hiervan in onderschrift een aantal pdf documenten terug.

eylis

#7 , 26 aug 2010 16:34

jeroen, als ik jou was, nam ik alvast contact met de sociale dienst van het OCMW van je stad. Ik zou vragen of ze via een sociaal ondezoekje kunnen bepalen of deze dame nog wel goed alleen kan wonen. Immers:74 jaar, géén famillie nog vrienden. hoe lang kan ze redelijkerwijs nog zonder hulp comfortabel leven? Misschien willen ze wel eens bekijken of dit het moment is om haar te helpen naar een bejaardenflat of home te trekken. Immers: bejaarden die zelfstandig wonen hebben wél steun (nodig) van famillie en zij heeft dat dus niet; dit zal dus moeilijker en moeilijker worden voor haar en verhard ze in haar overtuiging omdat ze alles alleen moet doen (zoeken naar een nieuwe woonst ed)
als de sociale dienst haar in dat parcours kan helpen, zal ze misschien wél meewerken.

JeroenVH
Topic Starter

#8 , 26 aug 2010 22:47

Eylis, bedankt voor je reactie.
Ik zal eens polsen bij de OCMW, hopelijk kan ze dat niet tegen me gebruiken omdat ik haar in die richting stuur.

Ook al lijkt het verschrikkelijk om deze dame op straat te willen zetten, ik geloof er sterk in dat het haar alleen te goede zou komen.
Ze leeft in zeer slechte toestand, in jaren niet gekuisd met een verschrikkelijke stank tot gevolg.

Mariette

#9 , 26 aug 2010 23:45

jeroen, als ik jou was, nam ik alvast contact met de sociale dienst van het OCMW van je stad. Ik zou vragen of ze via een sociaal ondezoekje kunnen bepalen of deze dame nog wel goed alleen kan wonen. Immers:74 jaar, géén famillie nog vrienden. hoe lang kan ze redelijkerwijs nog zonder hulp comfortabel leven? Misschien willen ze wel eens bekijken of dit het moment is om haar te helpen naar een bejaardenflat of home te trekken. Immers: bejaarden die zelfstandig wonen hebben wél steun (nodig) van famillie en zij heeft dat dus niet; dit zal dus moeilijker en moeilijker worden voor haar en verhard ze in haar overtuiging omdat ze alles alleen moet doen (zoeken naar een nieuwe woonst ed)
als de sociale dienst haar in dat parcours kan helpen, zal ze misschien wél meewerken.
mijnheer, ik vrees dat mijn 78-jarige moeder u persoonlijk komt villen, marineren en frituren, nadien zal ze uw woonst even ombouwen en schilderen, uw tuin fatsoeneren en zich dan even afvragen wat uw probleem was!

maar ja, dat is dan MIJN mama hé

----------------
ze woont al jaren single, heeft een eigen SUPERTUIN, heeft een huurder, een tuinman, en twee kinderen die mogen komen kijken.

wat zei u alweer?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 aug 2010 12:24

Zo jong nog - mijn moeder is 89.

JeroenVH
Topic Starter

#11 , 28 aug 2010 03:47

Mariette,

Lees eerst een waarover het gaat voor alleer je "gevatte" opmerkingen probeert te geven.
Nadien sta ik gerust open voor discussie.
Groeten.

Lanox

#12 , 30 aug 2010 09:47

Mariette,

Lees eerst een waarover het gaat voor alleer je "gevatte" opmerkingen probeert te geven.
Nadien sta ik gerust open voor discussie.
Groeten.
Mariette wil gewoon zeggen dat oud zijn niet hetzelfde is als hulp behoevend en dat vele oude mensen het absoluut niet appreciëren indien je ze toch in dat hokje wil duwen. Ik ken ook jonge mensen wiens appartement veel weg heeft van een zwijnenstal. Ik denk niet dat die hulp behoevend zijn, maar gewoon een ferme schop tegen hun gat nodig hebben.

eylis

#13 , 30 aug 2010 15:58

Er wordt ook nergens gezegd dat senioren "hulpbehoevend" zijn. Trouwens Lanox: als je het woord Senioren gebruikt, is dat ook al veel neutraler dan "oude mensen", niet?
dus oppassen met generaliseren en vergelijken...
In dit geval gaat het over een oudere dame van 74 ZONDER familie.
De oplossing zou zijn dat de sociale dienst onderzoekt in welke mate zij geisoleerd leeft of niet. Immers in dit geval is iemand mogelijk veel kwetsbaarder en de ervaring leert dat kwetsbare geisoleerde ouder personen zich op zichzelf terugplooien. Dwz dat in geval van nieuwe situaties (bvb: huis wordt verkocht) zij vaak een ontkennende houding aannemen omdat zij in het aanpakken van de nieuwe situatie alleen staan. Zij kunnen wel een andere flat zoeken, verhuizen, inrichten etc. Maar omwille van dat isolement (geen familie en vrienden die de nieuwe situatie met hen bespreken en overwegen) mentaal niet verder kunnen/willen kijken naar de toekomst.

dus lees de posts nog maar eens...Het gaat niet over hulpbehoevend zijn, maar de mogelijke gevolgen van isolement.
Enne, wij bepalen dat niet of die mevrouw in dat geval is. De oplossing is dat een sociale werkster polst of deze mevrouw in dat geval is. zij worden daar professioneel voor opgeleid en kunnen dat inschatten
ter plaatse....

Lanox

#14 , 30 aug 2010 16:33

Immers:74 jaar, géén famillie nog vrienden. hoe lang kan ze redelijkerwijs nog zonder hulp comfortabel leven?

= hulp behoevend
Immers: bejaarden die zelfstandig ...
Senioren is een eufemisme voor ouderen, oude mensen of bejaarden.

Ik verkies om te zeggen wat ik te zeggen heb en me niet te wentelen in politiek correct gekonkel. Maar ik wens hierover geen polemiek te beginnen.

Mariette

#15 , 30 aug 2010 16:48

In dit geval gaat het over een oudere dame van 74 ZONDER familie.
De oplossing zou zijn dat de sociale dienst onderzoekt in welke mate zij geisoleerd leeft of niet. Immers in dit geval is iemand mogelijk veel kwetsbaarder en de ervaring leert dat kwetsbare geisoleerde ouder personen zich op zichzelf terugplooien. Dwz dat in geval van nieuwe situaties (bvb: huis wordt verkocht) zij vaak een ontkennende houding aannemen omdat zij in het aanpakken van de nieuwe situatie alleen staan. Zij kunnen wel een andere flat zoeken, verhuizen, inrichten etc. Maar omwille van dat isolement (geen familie en vrienden die de nieuwe situatie met hen bespreken en overwegen) mentaal niet verder kunnen/willen kijken naar de toekomst.
zonder kinderen of man is helemaal niet hetzelfde als "geïsoleerd" en zonder vrienden!
(de meeste weduwen van 74 hebben "geen man", velen hebben "afwezige" kinderen).

Kàn die mevrouw zich wel een bejaardenflat permitteren? Of vindt U dat de gemeenschap er maar voor moet opdraaien?

Terug naar “Kopen”