Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.
mijnheer, ik vrees dat mijn 78-jarige moeder u persoonlijk komt villen, marineren en frituren, nadien zal ze uw woonst even ombouwen en schilderen, uw tuin fatsoeneren en zich dan even afvragen wat uw probleem was!jeroen, als ik jou was, nam ik alvast contact met de sociale dienst van het OCMW van je stad. Ik zou vragen of ze via een sociaal ondezoekje kunnen bepalen of deze dame nog wel goed alleen kan wonen. Immers:74 jaar, géén famillie nog vrienden. hoe lang kan ze redelijkerwijs nog zonder hulp comfortabel leven? Misschien willen ze wel eens bekijken of dit het moment is om haar te helpen naar een bejaardenflat of home te trekken. Immers: bejaarden die zelfstandig wonen hebben wél steun (nodig) van famillie en zij heeft dat dus niet; dit zal dus moeilijker en moeilijker worden voor haar en verhard ze in haar overtuiging omdat ze alles alleen moet doen (zoeken naar een nieuwe woonst ed)
als de sociale dienst haar in dat parcours kan helpen, zal ze misschien wél meewerken.
Mariette wil gewoon zeggen dat oud zijn niet hetzelfde is als hulp behoevend en dat vele oude mensen het absoluut niet appreciëren indien je ze toch in dat hokje wil duwen. Ik ken ook jonge mensen wiens appartement veel weg heeft van een zwijnenstal. Ik denk niet dat die hulp behoevend zijn, maar gewoon een ferme schop tegen hun gat nodig hebben.Mariette,
Lees eerst een waarover het gaat voor alleer je "gevatte" opmerkingen probeert te geven.
Nadien sta ik gerust open voor discussie.
Groeten.
Immers:74 jaar, géén famillie nog vrienden. hoe lang kan ze redelijkerwijs nog zonder hulp comfortabel leven?
Senioren is een eufemisme voor ouderen, oude mensen of bejaarden.Immers: bejaarden die zelfstandig ...
zonder kinderen of man is helemaal niet hetzelfde als "geïsoleerd" en zonder vrienden!In dit geval gaat het over een oudere dame van 74 ZONDER familie.
De oplossing zou zijn dat de sociale dienst onderzoekt in welke mate zij geisoleerd leeft of niet. Immers in dit geval is iemand mogelijk veel kwetsbaarder en de ervaring leert dat kwetsbare geisoleerde ouder personen zich op zichzelf terugplooien. Dwz dat in geval van nieuwe situaties (bvb: huis wordt verkocht) zij vaak een ontkennende houding aannemen omdat zij in het aanpakken van de nieuwe situatie alleen staan. Zij kunnen wel een andere flat zoeken, verhuizen, inrichten etc. Maar omwille van dat isolement (geen familie en vrienden die de nieuwe situatie met hen bespreken en overwegen) mentaal niet verder kunnen/willen kijken naar de toekomst.