huis gekocht - mag ik nu verhuren?

debra
Topic Starter

huis gekocht - mag ik nu verhuren?

#1 , 25 aug 2010 10:36

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben dit jaar in mei een huis gekocht en zijn bezig met verbouwingswerken. Op dit moment wonen we beide nog thuis tot onze verbouwingen agferond zijn (zal tegen december zijn)
Nu kregen we overlaatst een interessant aanbod om vanaf januari voor 2 jaar naar Zuid-Afrika te gaan voor het werk.
Is het mogelijk om ons huis in die tussenperiode te verhuren? Wat zijn de financiële gevolgen hiervan als we zelf niet in het huis gewoond hebben?

Groetjes.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 aug 2010 11:35

Als u het pand hebt gekocht voor eigen bewoning:

Problemen met overheid wegens klein beschrijf ipv groot beschrijf
Problemen met bank want de lening is verkregen onder de verkeerde voorwaarden (lenen voor een investering in vastgoed is duurder dan lenen voor eigen bewoning)
Problemen met mogelijke subsidies die je hebt gekregen voor het renoveren/passief maken/aanpassen woning voor eigen gebruik.

bosprocureur

#3 , 25 aug 2010 13:19

Als u het pand hebt gekocht voor eigen bewoning:

Problemen met overheid wegens klein beschrijf ipv groot beschrijf

indien u in het vlaams gewest gaat wonen, zou ik me over abattement niet teveel zorgen maken, het volstaat dat u binnen de twee jaar uw domicilie in uw nieuwe eigendom neemt; een minimum duurtijd van bewoning is voor zover ik weet niet voorzien. Verminderde registratierechten kan u mijns inziens veilig stellen door binnen de drie jaar (dus mei 2010 + 3 jaar = mei 2013) het huis zelf te betrekken. Kan u alvast proberen om dit jaar nog een tijdje uw domicilie in uw eigen huis te nemen?
Problemen met bank want de lening is verkregen onder de verkeerde voorwaarden (lenen voor een investering in vastgoed is duurder dan lenen voor eigen bewoning) Daarvoor zou ik toch een klapke doen met de bank; u koopt immers niet als belegging, maar moet door omstandigheden tijdelijk verhuren
Problemen met mogelijke subsidies die je hebt gekregen voor het renoveren/passief maken/aanpassen woning voor eigen gebruik. Hiervoor zou ik mijn oor te luisteren leggen bij de betrokken diensten; desnoods kan u heirkracht inroepen (u kan moeilijk alle dagen over en weer reizen...

Let wel op met verhuring : enkel een contract met korte duur valt te overwegen!

Reclame

debra
Topic Starter

#4 , 25 aug 2010 13:36

Bedankt voor de informatie!
We zijn alweer wat wijzer geworden en zullen bij de bank en dergelijke nog een aantal dingen voor de zekerheid navragen en bespreken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2010 14:23

U gaat daar wonen - vandaaruit vraagt u wegens werk uw afschrijving naar buitenland - als u terugkomt schrijft u zich terug in op dat adres.
Dan is er al zeker een spoor tussen u en het huis.

wanton

#6 , 25 aug 2010 17:34

Het begrip 'eigen woning ' blijft behouden indien men die woning niet kan bewonen wegens sociale of beroepsredenen. Dit is alleszins zo bij de fiscus in de personenbelasting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosprocureur

#7 , 26 aug 2010 09:19

Het begrip 'eigen woning ' blijft behouden indien men die woning niet kan bewonen wegens sociale of beroepsredenen. Dit is alleszins zo bij de fiscus in de personenbelasting.
Kunnen zij dan in AJ 2012 en AJ 2013 nog enige korting genieten omwille van een evt. hypotheeklening? Ze zouden dus in januari 2011 voor twee jaar in Z Afrika aan het werk gaan....

Terug naar “Kopen”