huis aankopen voor ongeboren kind

Allahondra
Topic Starter

huis aankopen voor ongeboren kind

#1 , 18 aug 2010 19:16

Binnen enkele weken bevalt mijn zus van een jonge spruit waarvan ik peter wordt. Nu is mijn vraag of het mogelijk is in naam van het ongeboren kind een appartement aan te kopen. Alle kosten betaal ik natuurlijk zelf.
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2010 11:56

In beginsel kan een ongeboren kind geen titularis zijn van rechten. Opdat het kind enig recht (afgezien van bv. de zorgplichten voor foetus, erfrecht, e.a.) aan 3 voorwaarden voldoen;

1. geboren zijn (geen foetus of embryo meer zijn);
2. leven na de geboorte (in casu geademd hebben);
3. levensvatbaar zijn (dus de 'goedwerkende' organen bezitten om op zichzelf te leven).

Verder moet er (dacht ik) ook rekening gehouden worden met de rechts- en handelingsbekwaamheid van het kind.
(respectievelijk titularis kunnen zijn van rechten en plichten, en deze kunnen afdwingen).

Er moet ook rekening gehouden worden met het kadastraal inkomen waaraan het kind mogelijks onderworpen kan worden.

(Hou er rekening mee dat dit de redenering van een Rechten student is en aldus onjuistheden kan bevatten)

Reclame

Terug naar “Kopen”