Bestaan er wettelijke minimumhoogtes voor plafond?

jerre001
Topic Starter

Bestaan er wettelijke minimumhoogtes voor plafond?

#1 , 13 aug 2010 14:10

In november heb ik een sleutel-op-de-deurappartement gekocht in gent. Toen we naar de ruwbouw gingen gaan kijken, zag alles er netjes en in orde uit. Nu een paar maanden later wanneer het terras afgewerkt is, merk ik toch iets raars op. Ik ga wonen op de eerste verdieping en er zijn nog twee verdiepingen boven mij. Ieder appartement heeft een terras. Dus het terras van mijn bovenbuur hangt boven mijn terras zodat mijn terras overdekt is. Nu bevindt zich het probleem in de hoogte van de vloer tot aan het plafond van mijn terras.
De hoogte binnen in het appartement van vloer tot plafond is 265 cm. De hoogte op het terras is maar 204 cm. Dit hoogteverschil komt er doordat de plafondbedekking van het terras veel lager is dan het plafond in het appartement. Dit geeft een zeer beklemmend gevoel. Over de hoogte staat er niks beschreven in het lastenboek of op een plan. Nu kan een persoon van 2,05 m daar niet rechtstaan. Ik vroeg mij af of er een minimumhoogte is die gerespecteerd moet worden (wettelijk)? Of kan ik de bouwmaatschappij verplichten het verlaagde plafond op het terras weg te halen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 aug 2010 15:19

Als je een plan hebt, moet je toch ergens kunnen zien hoeveel hoogte er op het terras is? Of heb je soms maar een verkoopsplan? Tracht dan op de dienst bouwtoelatingen van uw gemeente inzage te krijgen in de bouwaanvraagplannen. Daar moet je het zeker kunnen zien.
Ik snap echter niet waarom dat plafond zo'n 60 cm lager is. Wat zit er dan tussen het plafond en de betonconstructie? Of moet uw bovenbuur een paar trapjes naar omlaag om op zijn terras te komen?.

jerre001
Topic Starter

#3 , 13 aug 2010 15:27

Op de plannen dat we ondertekend hebben staan er geen specifieke hoogtes.

In de bouwregelementen van gent staat er:
"De vrije hoogte tussen de vloer en het plafond van de woonentiteit met een minimale
totale vloeroppervlakte van 80m², zoals omschreven in artikel 23, mag bij nieuwbouw
niet lager zijn dan 2,5 m en bij verbouwing of verder opdelen van de
meergezinswoningen niet lager zijn dan 2,20 m, behoudens voor dat deel van de
woonentiteit dat de opgelegde minimum vloeroppervlakte van 80m² overtreft."

Zou dat ook gelden voor mijn terras ?

Tussen de beton van het terras boven mij en mijn plafondbedekking zit een enorme holle ruimte :s

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2010 15:35

Tussen de beton van het terras boven mij en mijn plafondbedekking zit een enorme holle ruimte :s
Heb je er de bouwpromotor er al over aangesproken? Mogelijks is er ergens een fout gebeurd. Welke hoogte hebben de andere terassen?

jerre001
Topic Starter

#5 , 13 aug 2010 16:19

Heb iemand van de kopersbegeleiding (Probam) gesproken. En zij zei dat het zo in orde was.
Heb nu een mailtje gestuurd naar de bouwpromoter zelf (West-Hoekplanning).

Er zijn 4 terrasen (mijn gebuur en ik, en 2 boven ons)
Deze ga ik vanavond ook gaan opmeten en op zicht gaan die dezelfde hoogte zijn.

Terug naar “Kopen”