Gewone woning kopen...hoeveel afschrijven?

infoad
Topic Starter

Gewone woning kopen...hoeveel afschrijven?

#1 , 05 aug 2010 15:21

Stel ik koop een rijtjeswoning van tegen de 200.000 euro, en ik betaal tegen de 1000 euro per maand af. Dat adres gebruik ik ook voor mijn internetbedrijf, in praktijk slechts 1 kamer voor mijn bureau/computers/.... Hoeveel zal ik dan kunnen afschrijven van die 1000 euro per maand?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV

#2 , 05 aug 2010 15:57

Ingewikkelde vraag.
Wie koopt? Jij als privé-persoon. Eén lening? Of twee leningen?
Verhuur je dat bureau aan je internetbedrijf?
Heb je nog andere inkomsten naast je internetbedrijf?

Woning wordt normaal lineair afgeschreven op 33 jaar.
Kan ook degressief, maar dan moet je een formulier 328 K op voorhand invullen.
Enkel de woning kan je afschrijven, niet de grondprijs ( die in de totale koopprijs zit )
Registratierechten, notaris etc. zijn in één keer fiscaal aftrekbaar.
Ook de rente in de aflossing is aftrekbaar.
Ook de onroerende voorheffing.
Alles natuurlijk in de verhouding opp. bureau / opp. woning, tenzij je andere argumenten hebt.

Best op voorhand een akkoord afsluiten met de belastingcontroleur, anders moet je het toch nadien gaan uitleggen, ik spreek uit ondervinding. :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

infoad
Topic Starter

#3 , 05 aug 2010 16:16

Is dat zo ingewikkeld? :shock:

Ik koop de woning als privé persoon aan, MAAR ik werk van thuis uit zodat ik normaal gezien al mijn kosten (voor bedrijf) mag afschrijven. Ik neem aan dat dit ook geld voor het maandelijks af te betalen bedrag. Want als ik die 1000 euro per maand niet zou betalen, dan heb ik ook geen adres voor mijn bedrijf.

Het gaat hier inderdaad om een (1) lening, waarvan ik op voorhand rond de 20.000 euro kan neertellen.

Zit ik misschien in een simpelere procedure?

Reclame

FrankV

#4 , 05 aug 2010 17:11

Stel woning kost 200.000 EURO.
Bijkomend 20.000 EURO registratierechten, notariskosten, ...
Grond wordt geschat op 100.000 EURO ( = 1/2 )
Je kan m.aw. 110.000 EURO afschrijven, op 33 jaar, dus jaarlijks 3333,33 EURO.
Je huis is 100 m2, je bureau 10 m2, dus kan je 1/10 of 333,33 EURO inbrengen als beroepskosten.
Stel, Je lening bedraagt op jaarbasis 10.000 EURO, waarvan 2400 EURO rente.
Je kan dan 240 EURO rente inbrengen als beroepskosten.
Onroerende voorheffing is 1200 EURO, dus kan je 120 EURO inbrengen als beroepskosten.
Idem voor alle andere kosten : schuldsaldoverzekering, brandverzekering, elektriciteit, verwarming, ..., telkens 1/10

Vergeet niet dat je als werknemer al geniet van een forfaitiare aftrek beroepskosten, afhankelijk van je inkomen.
Die forfaitaire aftrek bedroeg voor aanslagjaar 2010, inkomsten 2009 maximaal 3590 EURO, die je bereikt met een brutoloon van € 58.685,67 ( inclusief vakantiegeld, eindejaarspremie, etc... )
Zijn je echte kosten niet hoger dan die forfaitaire aftrek, dan heeft al dat gereken geen zin.

"afschrijven" is niet hetzelfde als "kosten inbrengen"

Misschien kun je het bedrag nog ophogen met je woon-werkverplaatsingen met de auto :D
Je kunt enkel de rente inbrengen als kost; het huis schrijf je af;die afschrijvingskost breng je in als kosten.
Als je niet zou kopen, zou je huren, maar dan moet je de verhuurder op de hoogte brengen dat je een deel van de huur inbrengt als beroepskost, omdat de verhuurder hier zwaarder op belast zal worden.
( Arthur Schopenhauer )

infoad
Topic Starter

#5 , 05 aug 2010 17:36

Bedankt voor de uitgebreide informatie!

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2010 09:24

Misschien kun je het bedrag nog ophogen met je woon-werkverplaatsingen met de auto :D
Even naar je garage lopen, kijken of je auto er nog staat en terug binnen naar je bureel.
Dat gaat een fameuze aftrek worden. :lol:

FrankV

#7 , 10 aug 2010 02:33

Even naar je garage lopen, kijken of je auto er nog staat en terug binnen naar je bureel.
Dat gaat een fameuze aftrek worden. :lol:
Ik verkeerde even in de veronderstelling dat vraagsteller een werknemer is, die wel eens uit zijn oververhitte bureautje komt ( met al die computers ), om zijn baas te gaan vertellen waarmee hij bezig is. Mijn excuses, had de hele thread niet meer herlezen, ik ging daarbij in de fout. Blijkbaar is vraagsteller een zelfstandige, hij vertelt het overigens niet zelf. In dat geval heeft het forfait van de werknemer geen belang. Hij kan dan wel beter 2 leningen aangaan, één voor het privégedeelte en één voor het bedrijfsgedeelte van zijn woning.
( Arthur Schopenhauer )

Terug naar “Kopen”