gordijnroedes kasten rekken onroerend?

jakke
Topic Starter

gordijnroedes kasten rekken onroerend?

#1 , 04 aug 2010 12:06

Wij hebben onlangs een huis gekocht en in de ondertekende compromis staat de standaard-tekst dat de goederen onroerend door bestemming mee overgedragen moeten worden aan de koper.

Nu heeft de verkoper echter een lijstje voorgesteld van goederen die hij voor een bepaald (extra) bedrag wil overlaten, zoals:
- fonteintje en filter van vijver
- kastje dat aan een muur bevestigd is
- rekken die aan een muur bevestigd zijn
- gordijnroedes
- ...

Mijn idee is dat deze zaken onroerend zijn door bestemming en dat de verkoper ze sowieso moet achterlaten en dat als wij als kopers al een bedrag zouden willen betalen, dit louter is bij wijze van gunst.

Ik vermoed trouwens dat de verkoper deze zaken eigenlijk niet wil meenemen naar een nieuwe woonst, maar dat hij voornamelijk nog extra geld wil verdienen.

Klopt mijn standpunt over het onroerend zijn?

Dankuwel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 04 aug 2010 12:31

Artikel 525
"De eigenaar wordt geacht roerende voorwerpen blijvend aan zijn erf verbonden te hebben, wanneer zij daaraan met gips, kalk of cement zijn bevestigd, of wanneer men deze voorwerpen niet kan losmaken zonder die zelf of het gedeelte van het erf waaraan zij verbonden zijn, te breken of te beschadigen. "

Dit houdt in dat een geïnstalleerde keuken onroerend is door bestemming. Keukenkasten kunnen dus niet worden meegenomen. Maar dat geldt niet voor alle meubelen die aan muur zijn bevestigd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan moderne living meubelen/ blibliotheekrekken die aan muur worden opgehangen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FrankV

#3 , 04 aug 2010 13:23

Mooi stukje hierover staat op http://www.habitos.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.habitos.be/immo/item.asp?item_id=1959" onclick="window.open(this.href);return false;

Koeien op een landbouwbedrijf zijn ook onroerend, zelfs als hun poten niet in beton zijn gegoten. :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

jakke
Topic Starter

#4 , 04 aug 2010 14:16

Dankjewel voor de reacties.

Dat stukje op habitos had ik eerder al eens gevonden: inderdaad interessant.

Ik stel mij de vraag wat het verschil is tussen een keukenkast die je vasthangt door een gat te boren in de muur en er een haak in te steken en een andere kast of rek op dezelfde wijze vastgemaakt.

Voor het opstellen van de compromis had ik al een discussie over de spots (geen inbouw) aan het plafond: mijn mening is dat die spots zijn vastgeschroefd in speciaal daarvoor geboorde gaten en dus specifiek bestemd zijn voor het huis en specifiek bestemd zijn om te hangen waar de gaten zijn geboord => onroerend door bestemming, hoewel niet "definitief" vastgemaakt met cement.

Daarin zijn de notaris en de verkoper mij wel gevolgd, dus die spots blijven, temeer omdat ik anders een heleboel gaten moet dichtstoppen en nieuwe gaten boren.

Nu begint de verkoper dus een gelijkaardige discussie over andere objecten, hoewel hij eerst had gezegd dat hij niet moeilijk ging doen :-)
Laatst gewijzigd door jakke op 04 aug 2010 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.

FrankV

#5 , 04 aug 2010 14:33

Ik stel mij de vraag wat het verschil is tussen een keukenkast die je vasthangt door een gat te boren in de muur en er een haak in te steken en een andere kast of rek op dezelfde wijze vastgemaakt.

Voor het opstellen van de compromis had ik al een discussie over de spots (geen inbouw) aan het plafond: mijn mening is dat die spots zijn vastgeschroefd in speciaal daarvoor geboorde gaten en dus specifiek bestemd zijn voor het huis en specifiek bestemd zijn om te hangen waar de gaten zijn geboord => onroerend door bestemming, hoewel niet "definitief" vastgemaakt met cement.

Daarin zijn de notaris en de koper mij wel gevolgd, dus die spots blijven, temeer omdat ik anders een heleboel gaten moet dichtstoppen en nieuwe gaten boren.

Nu begint de koper dus een gelijkaardige discussie over andere objecten, hoewel hij eerst had gezegd dat hij niet moeilijk ging doen :-)
De meeste mensen hebben wel oor naar het advies van "mijnheer de Notaris", dus stel voor aan de verkoper
dat jullie het advies vragen van de notaris over dit "lijstje". ( Ik veronderstel dat de notaris van de verkoper
dezelfde notaris is als van de koper. )
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

eylis

#6 , 04 aug 2010 15:12

en nog een tip....
laat de notaris weten en akteren dat je die spullen niet speciaal wil hebben. Dat ze ze gerust kunnen meenemen als ze dat persé wensen.

Maar als ze ze verwijderen en meenemen dat ze er voor moeten zorgen dat de muren in niet-beschadigde toestand worden achtergelaten (lees: alle gaatjes mooi geplamuurd en geschilderd) ...
eens zien of ze er nog geld voor vragen als ze de spullen achterlaten :mrgreen:
Wat denken jullie forumleden?

roharro

#7 , 04 aug 2010 17:55

Daarin zijn de notaris en de verkoper mij wel gevolgd, dus die spots blijven, temeer omdat ik anders een heleboel gaten moet dichtstoppen en nieuwe gaten boren.

Nu begint de verkoper dus een gelijkaardige discussie over andere objecten, hoewel hij eerst had gezegd dat hij niet moeilijk ging doen :-)
Normaal gezien zijn lichtornamenten die niet ingebouwd zijn roerend (dat belet niet dat men kan overeenkomen dat bepaalde lichtornamenten toch zullen blijven). De "onroerende dieren" gelden alleen bij overname van een landbouwbedrijf. Als ik mijn huis verkoop moet ik mijn hond niet achterlaten. Rekken en kasten zijn steeds roerend, behalve wanneer ze vast zijn ingebouwd en er een of andere vorm van breekwerk aan te pas zou komen om ze af te breken. Zoniet zou men ook verplicht ijn om alle foto's en schilderijen te laten hangen.

Kortom, met wat gezond verstand is het niet zo moeilijk om een onderscheid te maken.
Ik onderschrijf het practische standpunt van Eylis: zeg dat u niet geïnteresseerd bent in welke overname dan ook (en ik ben er quasi zeker van dat de gordijnroedes zullen blijven..).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2010 10:30

Maar als ze ze verwijderen en meenemen dat ze er voor moeten zorgen dat de muren in niet-beschadigde toestand worden achtergelaten (lees: alle gaatjes mooi geplamuurd en geschilderd) ...
Een huis koop je in de staat waar het zich in bevindt, dus ofwel zijn dit onroerende goederen en behoren ze bij het huis, ofwel zijn het roerende goederen en horen ze niet bij het huis. Maar in dit laatste geval moeten de gaatjes ook niet opgevuld worden, want dit was de staat waarin je het huis hebt gekocht.

Veebee

#9 , 06 aug 2010 11:02

Tracht gewoon overeen te komen :mrgreen:
Verlichting mogen zij meenemen, het is niet omdat het vastgeschroefd is, dat het ineens bij het pand hoort e.
Inbouwspots das iets anders omdat om die mee te nemen er schade zal toegebracht worden aan het pand. Daar heb je gelijk in.

Waarom zou hij fontein en filter niet mogen verkopen? Het is niet dat hij de vijver meeneemt e :wink:

Bij de aankoop van ons huis hebben vorige eigenaars ons voorgesteld om voor billijk bedrag (lees belachelijk laag) wasmachine, droogkast en twee verlichtingen in de gang, krukjes in de keuken enz over te laten aan ons.

Voordeel voor hen: ze moeten het niet weghalen en/of afvoeren
Voordeel voor ons: hadden direct verlichting en wasmachine

Je kan inderdaad zoals Eylis zegt gewoon melden geen interesse dan draaien ze wel bij, maar je kan hen niet verplichten het aan u te geven.

Als je merkt dat hij moeilijk begint te doen, gewoon lijst opmaken en samen handtekenen en mee aan notaris geven of zo.

jakke
Topic Starter

#10 , 06 aug 2010 13:08

Het is inderdaad zo dat wij al die dingen niet willen of nodig hebben, alleen de gordijnroedes is OK voor ons.

Het gaat hem gewoon om het feit dat we bij het ondertekenen van de compromis hebben voorgesteld om een lijst te maken van alles wat blijft, tot in het kleinste detail.

Toen heeft de verkoper gezegd dat hij geen zin had om te muggenziften en dat er toch wel enig wederzijds vertrouwen moet zijn en dat het toch wel duidelijk is dat bijvoorbeeld de brievenbus zou blijven en blabla ...

En nu komt hij dus opnieuw af met een lijstje, gewoon om nog snel wat geld te recupereren :-)

Op het lijstje wordt zelfs de wc-rolhouder vermeld en het zeeppompje in de badkamer :shock:

En het gaat hier om een huis van enige 100.000 en euro's :shock: :shock:

Vandaar dat ik eigenlijk op zoek ben naar een "eenvoudige" regel om hem duidelijk te maken dat hij de elastiek teveel aan het rekken is.

Volgens onze notaris is er zelfs geen discussie over bijvoorbeeld verlichting, omdat die sowieso bij het huis hoort als hij aanwezig was tijdens de bezichtiging, hetzelfde geldt voor een brievenbus die is vastgeschroefd aan de voorgevel.

Veebee

#11 , 06 aug 2010 13:14

Ja ik had ook dat gevoel, aankoop was ook enkele 100.000 euro's en dan gaan ze nog eens geld vragen voor een tweedehands wasmachine :mrgreen:
Maar waarschijnlijk zou ik zelf ook zo reageren nu hehe

Gewoon duidelijk maken dat je het huis gekocht hebt en als ze de gordijnroedes willen meenemen omdat je niet wil ingaan op hun andere eisen, so be it :evil:
Laat hen zeker niet te veel merken dat je die gordijnroedes echt wil. En maak hen ook duidelijk dat als beetje teveel rek willen op de elastiek je als nieuwe eigenaar ook kunt eisen dat alles leeg én proper is. Dat ze zelf instaan voor de afvoer van hun spullen/rommel.

Maar meestal kan je wel tot een vergelijk komen :wink:

Terug naar “Kopen”