Om niet langer een ander rijk te maken door te huren, hebben we een maand geleden een eigen huisje gekocht.
We wachten nog op het verlijden van de akte en dergelijke, maar normaal gezien zou dit moeten klein beschrijf zijn (we hebben beiden nog geen eigendommen, het KI van het huisje is rond de 150 euro, we hebben samen het huisje "voor de onverdeelde helft" gekocht en zullen ons ook daar allebei domiciliëren).
Nu is dat huisje voorlopig voor ons wel groot genoeg, en het paste volledig binnen ons huidig budget, maar de kans is groot dat we het in de toekomst financiëel een stuk beter zullen hebben (mijn vriendin is invalide, maar ik geniet momenteel maar een wachtuitkering van 380 euro per maand, wat uiteraard een flink stuk zal stijgen eens ik weer voltijds aan het werk kan) én dat we behoefte zullen hebben aan meer ruimte (we zouden graag kinderen adopteren in de toekomst).
Ons huisje is een half-open bebouwing, waar nog een andere half-open woonst aan paalt.
Deze aanpalende woning is nog een stukje kleiner dan ons huisje en bijgevolg eigenlijk veel te klein om in te wonen, maar wel ideaal om een aparte eetkamer en tweede slaapkamer in te maken. Bovendien ligt er achter dat huisje nog een tuintje die hier ook bij hoort.
Het zou voor ons dus ideaal zijn mochten we ooit dit huisje er bij kunnen kopen om met ons huisje samen te voegen tot 1 voldoende grote woning.
We zijn er ondertussen achter gekomen dat dit huisje eigendom is van de eigenaar van de grote villa er naast. Zijn moeder sliep vroeger in dit huisje, maar leefde eigenlijk samen met de eigenaar in de villa. Nu wordt het huisje onderhouden door de eigenaar, maar wordt dit eigenlijk enkel gebruikt als berging.
De kans is dus bestaande dat we dit huisje in de toekomst zouden kunnen overkopen.
Ik vroeg me dus af, moesten we mettertijd dit huisje er bij kunnen kopen, hoe het dan zit met de registratierechten?
Enerzijds zou dit kunnen gezien worden als tweede woning en dus niet onder klein beschrijf vallen (aangezien we al reeds allebei een eigendom hebben, namelijk het huisje dat we nu reeds gekocht hebben)....
Anderzijds zou dit huisje geen tweede woonst worden, maar als uitbreiding van de huidige woonst dienen en is de kans zeer groot dat het KI van dit tweede huisje + tuintje voldoende laag is om samen met het KI van het huisje dat we reeds bezitten onder de 745 euro te blijven...
Isabelle