Aanpalende woning kopen ter uitbreiding, klein beschrijf?

Candisa
Topic Starter

Aanpalende woning kopen ter uitbreiding, klein beschrijf?

#1 , 31 jul 2010 13:51

Om niet langer een ander rijk te maken door te huren, hebben we een maand geleden een eigen huisje gekocht.
We wachten nog op het verlijden van de akte en dergelijke, maar normaal gezien zou dit moeten klein beschrijf zijn (we hebben beiden nog geen eigendommen, het KI van het huisje is rond de 150 euro, we hebben samen het huisje "voor de onverdeelde helft" gekocht en zullen ons ook daar allebei domiciliëren).

Nu is dat huisje voorlopig voor ons wel groot genoeg, en het paste volledig binnen ons huidig budget, maar de kans is groot dat we het in de toekomst financiëel een stuk beter zullen hebben (mijn vriendin is invalide, maar ik geniet momenteel maar een wachtuitkering van 380 euro per maand, wat uiteraard een flink stuk zal stijgen eens ik weer voltijds aan het werk kan) én dat we behoefte zullen hebben aan meer ruimte (we zouden graag kinderen adopteren in de toekomst).

Ons huisje is een half-open bebouwing, waar nog een andere half-open woonst aan paalt.
Deze aanpalende woning is nog een stukje kleiner dan ons huisje en bijgevolg eigenlijk veel te klein om in te wonen, maar wel ideaal om een aparte eetkamer en tweede slaapkamer in te maken. Bovendien ligt er achter dat huisje nog een tuintje die hier ook bij hoort.
Het zou voor ons dus ideaal zijn mochten we ooit dit huisje er bij kunnen kopen om met ons huisje samen te voegen tot 1 voldoende grote woning.

We zijn er ondertussen achter gekomen dat dit huisje eigendom is van de eigenaar van de grote villa er naast. Zijn moeder sliep vroeger in dit huisje, maar leefde eigenlijk samen met de eigenaar in de villa. Nu wordt het huisje onderhouden door de eigenaar, maar wordt dit eigenlijk enkel gebruikt als berging.
De kans is dus bestaande dat we dit huisje in de toekomst zouden kunnen overkopen.

Ik vroeg me dus af, moesten we mettertijd dit huisje er bij kunnen kopen, hoe het dan zit met de registratierechten?
Enerzijds zou dit kunnen gezien worden als tweede woning en dus niet onder klein beschrijf vallen (aangezien we al reeds allebei een eigendom hebben, namelijk het huisje dat we nu reeds gekocht hebben)....
Anderzijds zou dit huisje geen tweede woonst worden, maar als uitbreiding van de huidige woonst dienen en is de kans zeer groot dat het KI van dit tweede huisje + tuintje voldoende laag is om samen met het KI van het huisje dat we reeds bezitten onder de 745 euro te blijven...

Isabelle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 31 jul 2010 14:20

Wat als u twee woningen gelijktijdig aankoopt die u gaat samenvoegen en waarvan het samengevoegd kadastraal inkomen het toegelaten maximum niet overschrijdt ?

We zitten hier in de situatie waar u bijvoorbeeld twee naast elkaar gelegen bescheiden woning gelijktijdig aankoopt. Het kadastraal inkomen van beide bescheiden woningen samengevoegd overschrijdt de toegelaten grens niet. Kunnen deze beide woningen nu aangekocht worden tegen het verlaagd tarief ? Men mag immers geen andere woning bezitten om te kunnen genieten van het verlaagd tarief.

Ja, men kan in casu van het verlaagd tarief genieten als zonder belangrijke substantiële wijziging beide woningen konden omgevormd worden tot één woning. Ook was het voldoende dat aan de bewoningsplicht werd voldaan als één van de woningen werd bewoond door de verkrijger en de andere door een afstammeling (Beslissing, 19 april 1957).
Bron: http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... gd-tarief/" onclick="window.open(this.href);return false;
Handige documenten voor Personenrecht

Candisa
Topic Starter

#3 , 31 jul 2010 16:01

Dat stukje tekst had ik ook al tegengekomen, maar is enkel van toepassing wanneer 2 aanpalende woningen gelijktijdig gekocht worden.
Dit is bij ons dus niet het geval.

Wij hebben een maand geleden het compromis getekend voor het huisje dat te koop stond en hier gaan we ook een tijdje zo in wonen, om dan in de toekomst eventueel de aanpalende woning er bij te kopen mocht dit mogelijk zijn. Dit kan binnen 2 jaar zijn, dit kan even goed binnen 5 jaar zijn, maar in ieder geval niet nu...

Isabelle

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 aug 2010 15:10

hou er sowieso rekening mee dat niet in elke stad 2 woningen tot 1 woning mogen hervormd worden.

Candisa
Topic Starter

#5 , 11 aug 2010 23:09

Dit zouden we sowieso navragen als het zo ver is, maar als je weet dat ons huidige huurappartement halvelings verweven zit in een huis dat vroeger gewoon 1 huisnummer had en er zelfs nog deuren zitten die van deel "a" naar ons deel "b" gaan, lijkt het me sterk dat hierover moeilijk zou gedaan worden.
Bovendien staan aan beide kanten van de tweewoonst waar wij de helft van gekocht hebben villa's (volledig open bebouwingen dus) die qua omvang een veelvoud zijn van deze tweewoonst. Ik denk dus niet dat er strenge voorwaarden zijn over de omvang of type (half-open of volledig open) van de huizen in onze toekomstige straat.
Ook de huisnummers zouden gewoon blijven kloppen: ons huisje heeft huisnummer 53, het aangebouwde huisje heeft huisnummer 55, de villa er naast heeft huisnummer 55a. Als nummer 55 wegvalt, blijven de nummers dus nog steeds netjes elkaar opvolgen.

Het gaat me dus puur over de kosten die komen kijken bij de aankoop van een huis, en in het bijzonder het "beschrijf". Blijkbaar is het zo, als 2 of meer aanpalende woningen tegelijk door dezelfde perso(o)n(en) aangekocht worden met als doel deze samen te voegen, en het KI van deze woningen samengeteld beneden de grens vallen (en alle andere voorwaarden zoals eerste eigendom... voldaan zijn), er het recht tot "klein beschrijf" bestaat.

Wij kopen die woningen echter niet tegelijk aan, aangezien we daar momenteel nog de middelen niet toe hebben en de kans zich ook niet heeft voorgedaan, dus als we ooit die andere woning er bij zouden kopen, wordt dit ons tweede eigendom, waardoor er dus in principe geen klein beschrijf mogelijk is, maar ik vroeg me dus af als hier geen uitzondering op verkregen kan worden als er uitdrukkelijk in het compromis en dus ook in de akte vermeld wordt dat dit huisje dient als uitbreiding van de reeds in het bezit hebbende aanpalende woning?

Isabelle

Terug naar “Kopen”