Huis gekocht - GEEN wettelijke samenwoonst.

yalika
Topic Starter

Huis gekocht - GEEN wettelijke samenwoonst.

#1 , 26 jul 2010 16:58

Hallo,

Heb net een huis gekocht en binnenkort wordt de akte verleden (word ik officieel eigenaar).
Nu staat er in hoofdletters vermeld 'verklaart GEEN WETTELIJKE SAMENWOONST TE HEBBEN AFGELEGD IN DE GEMEENTE XXX'.

Nu klopt dit wel, we zijn enkel gedomicilieerd op hetzelfde adres, we hebben verder geen partnerschap ondertekend.

Maar weet er iemand waarom dit van belang is?

Verder willen we ons bij inschrijving in de gemeente (dus nadat de akte is verleden, en het huis van mij is) toch een wettelijke samenwoonst ondertekenen.

Levert dit dan een probleem op?

Alvast Bedankt!

Yalika

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2010 18:07

wie koopt het huis
u
u en de persoon die ook op dat adres woont?

Indien u wil dat enkel zeggen dat er door 3den geen 'claim' op het pand kan gelegd worden om wat voor reden dan ook vb vruchtgebruik

wanton

#3 , 26 jul 2010 19:39

Bij wettelijke samenwoonst is de partner beschermd : hij heeft recht op woonst ; de woning kan niet verkocht worden zonder diens toestemming. De partner kan niet uit het huis gezet worden , zolang de wettelijke samenwoonst duurt. Tenzij anders beschreven , erft de wettelijke samenwoner het vruchtgebruik op de (gezins)woning.

Een feitelijke samenwoner die geen (mede)eigenaar is van de woning heeft deze bescherming niet , die is ahw. vogelvrij : kan uit huis gezet worden , moet nergens toestemming voor geven ,erft wettelijk niets.

Wanneer nu in de akte genoteerd is dat er geen 'wettelijke samenwoonst ' is , is dat een momentopname , in die zin dat als de wettelijke samenwoonst later van start gaat , die bescherming voor de partner toch van toepassing is. De partner die de woning gekocht heeft blijft wel alleen de eigenaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

yalika
Topic Starter

#4 , 26 jul 2010 19:45

Hallo,

Het huis is inderdaad van mijzelf.

En pas na het tekenen van de akte zullen we wettelijk gaan samenwonen.

Ik ben me ervan bewust dat mijn partner bij mijn overlijden dan bepaalde rechten krijgt. Maar het ging er nu even om om te weten waarom het feit van GEEN WETTELIJKE SAMENWOONST zo belangrijk was voor de akte.

Maar het is dus gewoon om claims van 3en te voorkomen.

BEdankt voor jullie abntwooden

Terug naar “Kopen”