Contracten overnemen

Sjonny
Topic Starter

Contracten overnemen

#1 , 15 jul 2010 21:05

Goeden dag,
Betreft aankoop huis.
In de voorlopige akte, definitieve akte wordt verleden op20/07/2010, staat volgende tekst:

"De koper is verplicht alle bestaande contracten betreffende gas-, water-, en elektriciteitsvoorziening of enig andere distributiedienst over te nemen"

Kan ik die voorwaarde laten schrappen of is dit wettelijk zo bepaald ?
Bvb de verkoper heeft internet aansluiting bij Telenet, wij bij Belgacom.
Een overschakeling zou heel wat problemen mee brengen wat betreft mailadressen, website en blogs om alle kontakten te verwittigen met het risico er een aantal te vergeten/kwijt te spelen.
Alvast bedankt,

PS: misschien begrijp ik het verkeerd en slaat dit op de tellers/aansluitingen en kan ik de leveranciers toch vrij kiezen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 15 jul 2010 21:52

Ik denk dat je beter eerst eens natrekt over welke voorzieningen het hier specifiek gaat.

Vervolgens eens nagaat welke contracten je zowiezo toch zal overnemen bv water.
En dan gaat horen wat afsluitingen en opnieuw aansluiten van de overige voorzieningen je gaan kosten.

Eens die gegevens voorhanden, meen ik dat je kan laten schrappen wat je niet wil, maar afsluitkosten vallen dan allicht terug te onderhandelen.
Handige documenten voor Personenrecht

wanton

#3 , 15 jul 2010 22:04

Dit betekent dat die contracten verbonden zijn met het huis en dat ze in principe doorlopen bij een nieuwe eigenaar. Het is dan aan de nieuwe eigenaar om uit te maken welke contracten hij dient op te zeggen , dat is zijn taak. Zo voor Telenet : u zegt het contract voor dat adres op en neemt een ander abonnerment bij een andere dienst of instelling.
U als nieuwe eigenaar staat in voor de opzeg van de contracten van de vorige eigenaar , die u niet wenst over te nemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sjonny
Topic Starter

#4 , 15 jul 2010 22:07

Bedankt voor de antwoorden.

Wat ik graag zou willen is gewoon bij de verhuis mijn huidige leveranciers behouden.

Mvg,

FrankV

#5 , 15 jul 2010 22:16

Eigenaardige clausule.
Betekent dit ook dat je desgevallend de achterstallige schulden overneemt?
Heeft de verkoper je inzage verleent in de contracten? Zijn die contracten toegevoegd aan de compromis?
Ik zou hiermee alleszins niet akkoord zijn gegaan.
Bel eens naar de notaris die de akte gaat verlijden. Wat hij daarvan denkt.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Lex

#6 , 15 jul 2010 22:28

Dit betekent dat die contracten verbonden zijn met het huis en dat ze in principe doorlopen bij een nieuwe eigenaar. Het is dan aan de nieuwe eigenaar om uit te maken welke contracten hij dient op te zeggen , dat is zijn taak. Zo voor Telenet : u zegt het contract voor dat adres op en neemt een ander abonnerment bij een andere dienst of instelling.
U als nieuwe eigenaar staat in voor de opzeg van de contracten van de vorige eigenaar , die u niet wenst over te nemen.
Dit kan toch niet!

Dit zou inhouden dat:

1) dat men een overeenkomst gaat wijzigen zonder het akkoord van diegene waarmee een overeenkomst werd gesloten.
2) Indien een contract doorloopt de nieuwe eigenaar de (eventuele) schulden van de oude eigenaar zou moeten vergoeden.
3) Het verkopen van een woning automatisch een einde maakt aan een contract.
-------------------------------------------------
4) de bestaande overeenkomsten moet de oude eigenaar mee nemen naar zijn nieuwe adres of ze zelf beeindigen.

lucgescheiden

#7 , 15 jul 2010 23:09

lijkt me koppelverkoop?
Handige documenten voor Personenrecht

roharro

#8 , 15 jul 2010 23:16

Overname kontrakten bij verkoop huis zal tot problemen leiden aangezien men meestal nog gebonden is door de kontrakten dat men voordien reeds had afgesloten. Die verhuizen gewoon mee.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sjonny
Topic Starter

#9 , 16 jul 2010 10:14

Bedankt voor alle reakties (meer zijn nog steeds welkom)

Ik heb de notaris een mail gestuurd om uitleg en mogelijkheden te vragen.

Mvg,

FrankV

#10 , 16 jul 2010 10:55

Lijkt me eigenlijk ook een clausule uit de prehistorie.
toen koper nog kon besluiten zonder gas, zonder elektriciteit, zonder stromend water door het leven te gaan.
En dus zelf moest opdraaien voor de kosten van de afsluiting.

Is de compromis opgesteld door tussenkomst van een makelaar?
Of is de compromis een brouwsel van verkoper zelf, misschien nog iets uit de oude doos?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Lex

#11 , 16 jul 2010 13:16

Ik heb eerder het idee dat het gaat over de opname van de meterstanden.

Sjonny
Topic Starter

#12 , 16 jul 2010 13:34

Goeden dag,

@Frank V

De verkoop is gebeurd via een bouwfirma/makelaar (Hyboma) waar de verkoper een nieuwe woning besteld is en die hebben het compromis opgemaakt, die zouden daar toch voldoende ervaring mee moeten hebben.

Antwoord van de notaris:

"
de clausule omtrent de nutsvoorzieningen werd aangepast omtrent de mogelijkheid om de bestaande contract over te nemen of af te sluiten. Het afsluiten van de bestaande contracten is echter niet zo evident. De notaris raadt meestal aan om eerst over te nemen en dan af te sluiten, maar dit kan zeker nog uitvoerig besproken worden bij het verlijden van de akte.

"

@ Lex :
Uitgaande van het antwoord van de notaris gaat het hier volgens mij wel degelijk over de contracten.

Mvg,

Sjonny
Topic Starter

#13 , 16 jul 2010 13:47

PS:

Ik heb de compromis nog eens nagelezen, daar staat niets vermeld over overname nutsvoorzieningen.
Die clausule staat wel in de voorlopige akte.

Mvg,

roharro

#14 , 16 jul 2010 13:50

PS:

Ik heb de compromis nog eens nagelezen, daar staat niets vermeld over overname nutsvoorzieningen.
Die clausule staat wel in de voorlopige akte.

Mvg,
Ik veronderstel dat u met voorlopige akte de ontwerpakte bedoelt.
Die notarissen toch!!!! Laten schrappen die boel!!!!! U hebt geen enkele verplichting aangaande contracten afgesloten door een vorige eigenaar!!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#15 , 16 jul 2010 16:24

De meeste contracten van nutsvoorzieningen (behalve telefoon) zijn verbonden met een adres.

Daarom volg ik de mening van de notaris. Men moet in alle geval zorgen dat er een eindafsluiting en afrekening gebeurt voor degene die het pand verlaat. Vanaf de moment dat hij het pand in gebruik neemt , heeft de nieuwe eigenaar/bewoner het recht een andere leverancier te nemen.

Waarom deze heisa? Dit zijn bepalingen die in praktisch alle verkoopaktes zijn opgenomen.
Heeft steller al contact opgenomen met Belgacom voor een afspraak? Vraag daar hoe je dit best aanpakt. Ik denk dat Belgacom dit regelmatig meemaakt en een simpele oplossing kan bieden. Men moet dit praktisch aanpakken.
Bovendien zie ik nog niet vlug gebeuren dat er een andere drinkwaterleverancier komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”