overname huurcontract

cindy1980
Topic Starter
Berichten: 7

overname huurcontract

#1 , 01 jun 2010 21:00

Hallo,

Ik sta op het punt een appartement te kopen.
De bedoeling is dat de huidige huurder blijft en dat ik het huurcontract overneem.
Kan/moet ik het huidige huurcontract overnemen of ben ik verplicht om een nieuw huurcontract op te maken zodat ikzelf en de huurder teken.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

Alle hulp is welkom
Cindy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 01 jun 2010 21:22

U kan het huidige huurcontract gewoon mee laten opnemen in de koopakte. Dan is er ineens een registratie. In essentie is dit niet nodig aangezien de huurwetgeving in art 9 duidelijk stelt:
Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. <W 1997-04-13/43, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen (van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom. <W 1997-04-13/43, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

cindy1980
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 01 jun 2010 21:49

Bedankt voor je reactie.

Maar wat is dan het beste: het huidige huurcontract overnemen of toch een nieuw opstellen?
Wat zijn de voor- en nadelen van beide?

Cindy

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 01 jun 2010 22:18

Nieuw opstellen gaat niet aangezien de wet duidelijk stipuleert dat u met de koop van het pand de bestaande contracten mee overneemt.

denisvinken
Berichten: 1

#5 , 18 jun 2010 12:29

Geachte,

ik verkeer in dezelfde situatie, namelijk de aankoop van een appartement met overname van het huurcontract.

Echter stelt zich, voor mij, hetvolgende probleem :

Daar er een wijziging van eigenaar, wijziging van de betaling der huurgelden, e.d. dient de gebeuren had ik graag geweten of er een
mogelijkheid bestaat om een addendum aan het contract toe te voegen waarin volgende zaken worden gestipuleerd :

wijziging eigenaar ;
wijziging rekeningnummer huurgelden ( vanaf - datum ) ;

zonder evenwel afbreuk te doen aan het bestaande huurcontract doch het wel bij te voegen, te dateren en te laten handtekenen voor gelezen een goedgekeurd.

Is dit mogelijk of dient deze informatie per ander kanaal worden overgemaakt aan de huurder ?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 18 jun 2010 12:45

U zendt gewoon een aangetekend schrijven naar de huurder met de mededeling dat u vanaf 11/11/1111 eigenaar bent van het pand dat hij huurt. U vraagt hem vanaf heden het huurgeld over te schrijven op rekening 123-1234567-12. Bij de brief plaatst u in bijlage een kopie van de eerste pagina van de koopakte. In het schrijven bezorgt u hem uiteraard eveneens uw contactgegevens.

miss chauhan
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mar 2017 18:32

Ik heb een eigen appartement die ik aan mijn vriend wil geven zonder dat hij iets betaalt.
Het is soort overname, wat heb ik allemaal nodig en ik wil een soort contractje maken.
Wat moet er allemaal in die contractje staan, welke papieren heb ik allemaal nodig bv energie en water.

Ik ga zelf die contractje maken maar ik weet niet wat ik erin moet melden.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 06 mar 2017 20:03

Idem als bij uw ander bericht. Pikken is hier niet toegelaten.
Begin een eigen item.

Terug naar “Kopen”