Verkoper blijft tekenen copromis uitstellen

klienen
Topic Starter

Verkoper blijft tekenen copromis uitstellen

#1 , 19 mei 2010 12:04

Hallo,

we hebben een 5-tal weken!! geleden ons mondeling akkoord gegeven voor de aankoop van een huis. De verkoper heeft op dat moment zijn notaris aangesproken voor het opmaken van een compromis.
Deze compromis werd door onze notaris bekeken en aangepast. Tot op heden blijft de verkoper het echter uitstellen om deze compromis te tekenen..
als we hem vragen naar de reden hiervan blijft hij vrij oppervlakkig en blijft hij ook zeggen dat de verkoop zeker zal doorgaan.
Toch hebben wij hier sterk onze twijfels bij en vragen we ons af, hoe we dit kunnen oplossen.
Kunnen we ,als de verkoop toch niet zou doorgaan, een schadevergoeding eisen van de verkoper? Staan we hier juridisch sterk genoeg zonder handtekening maar wel een mondeling akkoord en het bewijs dat er reeds een dossier bij de notarissen opgemaakt werd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 mei 2010 13:57

Verzoek de verkoper u schriftelijk te bevestigen wanneer de compromis voor de verkoop van het pand gelegen ten laatste zal doorgaan...

dat geeft u zowel een uiterste termijn als een bewijs van de intentie en akkoord tot verkoop...

bartvdv

#3 , 19 mei 2010 14:07

Er is eigenlijk pas sprake van een geldige verkoop als de verkoper ook zijn handtekening op de compromis zet. Anders zou het geen zin hebben een contract op te stellen. Hij mag toch twijfelen zo lang hij wil; ook al is dat zeer vervelend voor de koper die de hele tijd in het ongewisse blijft.

Reclame

klienen
Topic Starter

#4 , 19 mei 2010 15:17

@bartvdv
is het niet zo dat een mondelinge overeenkomst ook bindend is? Het is natuurlijk wel moeilijker om aan te tonen dat er een overeenkomst is maar in ons geval dacht ik dat we dit eventueel konden aantonen door het feit dat er reeds compromis opgesteld werd door hun notaris.. ben ik dan verkeerd of is mijn bewijs niet sterk genoeg?

@vandebos
is inderdaad een goede tip. we zullen hem proberen te overtuigen om dit te doen.ik betwijfel echter of hij hier zal op ingaan.

Terug naar “Kopen”