contract getekend louche nieuwe makelaar! Hulp

Loria
Topic Starter

contract getekend louche nieuwe makelaar! Hulp

#1 , 06 apr 2010 12:19

Hallo,

mijn tante had haar woning te koop bij een makelaar, na 4 maanden nog geen verkoop gehad, er staat ineens een andere makelaar aan de deur die zegt: uw huidige makelaar moet toch een verkeerde zijn als hij zo'n huis na 4 maanden nog niet heeft verkocht en het huis staat maar aan 320 000? Wij kunnen dat makkelijk aan 360 000 verkopen.
Op 9 april loopt dat contract af met die vorige makelaar en vorige week is die nieuwe makelaar langs geweest om het contract op te stellen voor te beginnen om 10 april. Alles is ingevuld, tante heeft getekend, behalve de prijs, daar wou ze het pas over hebben op 10 april.
Na wat aandringen heb ik de makelaar over een idee gevraagd ivm de prijs en die zei dat ze het een pak lager dan 320 000 wil zetten omdat het aan 320 000 toch nooit was verkocht. Nu is het commissieloon van die makelaar hoger en had ze eerder gezegd dat ze het aan 360 000 zou kunnen verkopen ( zelf gehoord). Kan ze hier op één of andere manier nog onderuit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori

#2 , 06 apr 2010 12:31

Je hebt normaal 7 dagen bedenktijd als het gaat om huis aan huis verkoop .
Zo ook met contracten van makelaars die bij je thuis zijn opgemaakt .
Meteen aangetekend opzeggen ...al lijkt me dat hier wel een beetje zoeken of het contract al in voege is getreden want je spreekt trouwens zelf dat het contract pas aanvangt op 10 april .Normaal staat het duidelijk aangegeven dat je nog kan opzeggen op jouw exemplaar .Even kijken :wink:

Loria
Topic Starter

#3 , 06 apr 2010 12:56

Tante heeft geen exemplaar gekregen, dat kreeg ze pas de dag dat het contract begon ( op 10/4 dus)
Ik veronderstel dat die 7 dagen vanaf dan ingaan, neem ik aan?
Vermits zij tot en met 9/4 bij een andere makelaar zat, zal er nergens een datum voor 10/4 op papier staan?

Reclame

Lori

#4 , 06 apr 2010 13:37

Tja , dat is wat we natuurlijk niet weten .Kan een makelaar zijn contract laten tekenen voor de datum wanneer het contract moet ingaan ?
Ik heb even het exemplaar gezocht dat ik ooit heb aangegaan met een makelaar .Zij was toen lid van het CIB (Confederatie immobielenberoep Vlaanderen ).Die werken met 1 bepaald exemplaar contract en misschien weet je tante nog of dat logo bovenaan het eerste blad stond .
Daar staat Binnen zeven werkdagen ,te rekenen van de dag die volgt op de ondertekening van dit contract ,heeft de consument het recht om zonder kosten van zijn aankoop af te zien, op voorwaarde dat hij de verkoper hiervan bij het ter post aangetekende brief op de hoogte brengt .Elk beding waaraan de consument aan dit recht zou verzaken ,is nietig . Wat betreft het in acht nemen van de termijn ,is het voldoende dat de kennisgeving verstuurd wordt voor het verstrijken van deze termijn .
Als ik kijk wordt eigenlijk het contract gedagtekend .Dus zou het best kunnen dat haar het contract heeft laten tekenen op vorige week .Ik lees elders in mijn contract dat je elders een datum kan invullen wanneer de opdracht ingaat .Dus denk ik dat het van alle belang is ,dat je nu al opzegt .De kans is groot dat de datum van vorige week staat genoteerd bij plaats en datum bij ondertekening van het contract en ik zou in jouw plaats geen moment verliezen dan want 7 werkdagen is kan dan snel voorbij zijn .Trouwens een contract tekenen zonder melding bedrag van verkoop ,kan die makelaar daar geen misbruik van maken ?
Misschien dat iemand anders van kennis van zaken hier eens kan aanvullen .

Loria
Topic Starter

#5 , 06 apr 2010 14:11

ze is vorige week maandag geweest, dat is 8 weekdagen en wat met die feestdag?
Heeft die makelaar het recht om een datum van ondertekening in te vullen terwijl mijn tante nog bij een andere makelaar in dienst was?
als ze vandaag of morgen zou versturen, krijgen ze dat pas op donderdag of vrijdag misschien? Wat is dan van tel? de dag van versturen of de dag van het ontvangen?

en iemand tips over hoe je die brief opstelt? Want hier in de familie hebben weinigen er verstand van en ze kunnen je op kleine dingen pakken

PS Ik hoop maar dat ze de datum geen extra week hebben teruggedraaid, ken iemand die dat met haar immokantoor heeft meegemaakt.

Lori

#6 , 06 apr 2010 14:32

Het zijn 7 werkdagen dus neem ik aan dat de feestdag niet van tel is .
Te rekenen vanaf de dag die volgt op de ondertekening .Zou dus kunnen zijn ,dat je vanaf dinsdag moet rekenen .
Jij hebt 7 werkdagen de tijd waarin je die brief aangetekend moet versturen dus niet dat hij bij de makelaar moet aankomen binnen die 7 werkdagen .
Dus kom je uiterlijk woensdag op 7 dagen .
Ik zou eerlijk gezegd nu meteen een brief aanschrijven en ook nog vandaag tekenen en opsturen om problemen te vermijden .
Schrijf hem aan dat je het contract wil annuleren ,dat je gezien de situatie geen exemplaar hebt ontvangen en niet correct weet wanneer hij in voege treedt .Je schrijft hem dat je recht hebt op binnen de 7 werkdagen de aankoop /contract te annuleren en gezien jullie maandag .. maart getekend hebt ,je nu nog steeds binnen de 7 dagen limiet zit en daar gebruik van wil maken ,van jouw recht om van het contract af te zien .

Stuur uit veiligheid op 10 april net zo'n brief ,nu vanuit gaan dat je contract eventueel op die dag begint .Beter ene brief teveel dan ene te weinig en vermits je zelf niet weet wanneer het contract gedagtekend is , zeker spelen op beide datums .
Zou zou ik het doen .

Loria
Topic Starter

#7 , 06 apr 2010 14:41

zou ik niet proberen om haar te overhalen vandaag alsnog eens dat contract te gaan halen? Of op zijn minst te laten lezen, het immokantoor is bij haar om de hoek, ben gewoon bang dat ze een eerdere datum hebben ingevuld.

Vandebos

#8 , 06 apr 2010 16:15

Anders vandaag nog, ten laatste morgen, fax sturen en verzendingsborderel bijhouden. (is bewijs)

Lori

#9 , 06 apr 2010 17:17

Het is geen apart geval dat je tante geen dubbel heeft gekregen .Toen ik vorig jaar ook een contract afsloot met een makelaar en naar het dubbeltje vroeg ,werd me gewoon verteld dat dat niet meer wordt gedaan :shock: .Nu ja,ik was nog kordaat genoeg om haar het exemplaar te vragen en meteen in te scannen op mijne pc .
Vind dat wel niet kunnen ,dat je een contract afsluit en nog niet eens een dubbel van krijgt maar wordt dus blijkbaar geregeld toegepast .

Loria
Topic Starter

#10 , 06 apr 2010 17:40

okay, de soap gaat verder, het immokantoor is niet beschikbaar deze week, op vakantie tot maandag. Er is wel iemand die de permanentie doet en die vond het contract ( zogezegd?) niet.

Maar mijn tante denkt dat het pas inging op 10 april, ik vraag me af: het contract met de vorige makelaar liep tot 9/4. Mag er dan ergens een datum zijn vermeld die voor 10 april vermeldt?

Als dat mag, kan die er evengoed 15 maart hebben opgezet achteraf

Lori

#11 , 06 apr 2010 18:28

Ik denk het wel .Kijk je tante heeft moeten tekenen op de laatste bladzijde .Onderaan waar je tekent ,komt de datum (kijkend naar mijn contract dan ) en de plaats .En hoogstwaarschijnlijk is daar de dag van de ondertekening op ingevuld (dus vorige week) .Maar het contract bevat enkele bladzijdes en op 1 ervan ,zie je 1. en 2. de partijen en hun namen beschreven en op 3. wordt ingevuld wanneer het bemiddelingscontract gesloten werd (daar kan dus eventueel de datum volgen waar het contract in voege treedt ) .

Bij mij zijn de datum van ondertekening + de datum van het in voege treden van het contract ,een en dezelfde datums (omdat ik meteen met hen gestart ben op die dag ).Maar ik vermoed dat dus op punt 3. een andere datum kan ingevuld worden dan de datum bij ondertekening .

Loria
Topic Starter

#12 , 06 apr 2010 18:33

feit is: ze heeft niets in handen waar ze naar kan refereren...ze kan niet zeggen: ik zeg morgen op want dat is mijn laatste dag om binnen die zeven dagen te vallen.
Voor hetzelfde geld komen die volgende week uit verlof en zeggen die: ja maar meiske, het stond op 15 maart en jij ging daarmee akkoord. Er is uiteraard niets gezegd over haar rechten, het ging alleen over de rechten van de makelaar

Hoe kan zij dan een referentie aangeven als ze geen contract bij zich heeft?

Lori

#13 , 06 apr 2010 18:41

Misschien gewoon verwijzen in de brief naar de dag waarop het contract getekend werd en dat je u bedacht hebt en geen samenwerking met het betreffende kantoor wil aangaan .Dat je geen contract dubbel hebt ontvangen en geen verwijzing hebt van wanneer het contract in voege treedt ,dat je hierbij de opzeg doet ,waar het je recht is om dit binnen de 7 dagen aangetekend aan hen te richten .

Ik zou eerlijk gezegd niet aarzelen ,wie weet wat kan er nog allemaal mis gaan ,geen prijs afgesproken ? Sevens wordt het nog verkocht aan de prijs die makelaar wil want normaal geef je de max. prijs aan en een minimum prijs en als verkoper heb je dan het recht om elk bod dat daar niet aan reikt te weigeren maar als je geen prijzen hebt genoteerd ,hoe kan je dan ooit gaan zeggen ...neen ,dat is te weinig .Want als je weigert te verkopen ,ben je hen ook hun commissie verschuldigd .Daarom dat het belangrijk is dat er een max. en min. prijs genoteerd staat ,zodat die makelaar nooit kan verkopen aan welke prijs dan ook .

Loria
Topic Starter

#14 , 06 apr 2010 19:15

bedankt

stel dat ze het smerig spelen en op dat document zetten dat het al op 20/3 bijvoorbeeld is getekend, dan heeft ze wschl geen poot om op te staan?

Vandebos

#15 , 06 apr 2010 19:43

Misschien gewoon verwijzen in de brief naar de dag waarop het contract getekend werd en dat je u bedacht hebt en geen samenwerking met het betreffende kantoor wil aangaan .Dat je geen contract dubbel hebt ontvangen en geen verwijzing hebt van wanneer het contract in voege treedt ,dat je hierbij de opzeg doet ,waar het je recht is om dit binnen de 7 dagen aangetekend aan hen te richten .
Ik zou eerlijk gezegd niet aarzelen ,wie weet wat kan er nog allemaal mis gaan ,geen prijs afgesproken ? Sevens wordt het nog verkocht aan de prijs die makelaar wil want normaal geef je de max. prijs aan en een minimum prijs en als verkoper heb je dan het recht om elk bod dat daar niet aan reikt te weigeren maar als je geen prijzen hebt genoteerd ,hoe kan je dan ooit gaan zeggen ...neen ,dat is te weinig .Want als je weigert te verkopen ,ben je hen ook hun commissie verschuldigd .Daarom dat het belangrijk is dat er een max. en min. prijs genoteerd staat ,zodat die makelaar nooit kan verkopen aan welke prijs dan ook .
De in het rood geplaatste tekst onder geen beding in uw schrijven opnemen! U hoeft hen er absoluut niet aan te herinneren dat u geen kopie hebt ontvangen en zeker niet dat u eraan twijfelt dat de datum wel correct is.

Voor u werd het contract verleden week dinsdag getekend en beroept u zich op uw recht om hieraan te verzaken. Einde verhaal.

Verstuur morgen stante pede uw AS en verstuur het nogmaals per fax. (Informeer in de buurt bij wie u het eventueel kan faxen als u zelf geen toestel hebt) In de fax verwijst u naar het as en in het as naar de fax.

Terug naar “Kopen”