problemen bij opzeg contract,huurder onvindbaar

oeps
Topic Starter

problemen bij opzeg contract,huurder onvindbaar

#1 , 05 apr 2010 00:13

Hallo,

ik als nieuwe eigenaar wil een einde maken aan een 1 jarig contract,afgesloten door de vorige eigenaar. Nu ben ik daar gaan kloppen
en er deed een spanjaard open maar niet de Spanjaard die het huurcontract ondertekend heeft. Volgens mij heeft die het appartement
onderverhuurd aan een andere(die heel vaag is als ik vraag waar hij is).
Dus maw zit er ene in die er niet moet wonen. Kan ik die eruit zetten?
Ze maken enorm veel kabaal,iedereen heeft er last van in het gebouw en ze laten zelfs de voordeur vh gebouw openstaan. Ook roken ze wiet.
Volgens het contract moet ik opzeggen voor 1 mei maar wat als ik niet weet waar hij verblijft? Ik heb een telnr gekregen maar die gsm is onbereikbaar. En in het contract staat geen clausule over onderverhuren.
Ik heb al een aangetekende brief gemaakt maar de vorige eigenaar zei me dat ik die beter kan afgeven aan die andere spanjaard want hij zou die toch niet gaan afhalen. Terwijl ik vind dat hij die persoonlijk moet aftekenen voor ontvangst.
Nu weet ik niet hoe dit aan te pakken.....................

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 apr 2010 00:20

Hallo,

ik als nieuwe eigenaar wil een einde maken aan een 1 jarig contract,afgesloten door de vorige eigenaar. Nu ben ik daar gaan kloppen
en er deed een spanjaard open maar niet de Spanjaard die het huurcontract ondertekend heeft. Volgens mij heeft die het appartement
onderverhuurd aan een andere(die heel vaag is als ik vraag waar hij is).
Dus maw zit er ene in die er niet moet wonen. Kan ik die eruit zetten?
Ze maken enorm veel kabaal,iedereen heeft er last van in het gebouw en ze laten zelfs de voordeur vh gebouw openstaan. Ook roken ze wiet.
Volgens het contract moet ik opzeggen voor 1 mei maar wat als ik niet weet waar hij verblijft? Ik heb een telnr gekregen maar die gsm is onbereikbaar. En in het contract staat geen clausule over onderverhuren.
Ik heb al een aangetekende brief gemaakt maar de vorige eigenaar zei me dat ik die beter kan afgeven aan die andere spanjaard want hij zou die toch niet gaan afhalen. Terwijl ik vind dat hij die persoonlijk moet aftekenen voor ontvangst.
Nu weet ik niet hoe dit aan te pakken.....................

1. wie betaalt de huur en op welke wijze?
2. mag er worden onderverhuurd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

oeps
Topic Starter

#3 , 05 apr 2010 01:19

Degene die er nu inzit stort de huur(dus niet degene die op het huurcontract staat)
Op het huurcontract staat niets vermeld over onderverhuur.

Reclame

Vandebos

#4 , 05 apr 2010 10:33

Via vrederechter contract laten ontbinden ten laste van huurder wegens overtreden van artikel 4 van de hurwetgeving. Ik veronderstel dat het een contract voor hoofdbewoning is?
Art. 4. Overdracht van huur en onderhuur.
§ 1. De overdracht van de huurovereenkomst is verboden, behoudens schriftelijke en voorafgaande toestemming van de verhuurder. In dat geval wordt de overdrager ontheven van elke toekomstige verplichting, behoudens een in de overeenkomst tot overdracht van de huurovereenkomst opgenomen andersluidend beding.
§ 2. De huurder die een woning in huur genomen heeft die hij tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt, mag het goed niet volledig onderverhuren.
Met de instemming van de verhuurder mag hij een gedeelte van dat goed onderverhuren op voorwaarde dat het resterende gedeelte tot zijn hoofdverblijfplaats bestemd blijft.
Indien het onderverhuurde goed bestemd wordt als hoofdverblijfplaats van de onderhuurder, worden de rechten en verplichtingen van de huurder en van de onderhuurder, wat hun respectieve verhouding betreft, bepaald door deze afdeling, onder voorbehoud van de volgende bepalingen van deze paragraaf.
De duur van de onderverhuring mag de resterende looptijd van de hoofdhuurovereenkomst niet overtreffen.
De huurder moet vooraf de onderhuurder in kennis stellen van diens hoedanigheid en van de omvang van diens rechten.
Wanneer de verhuurder aan de hoofdhuurovereenkomst een einde maakt, moet de huurder uiterlijk de vijftiende dag na ontvangst van de opzegging een afschrift daarvan aan de onderhuurder betekenen en hem ervan in kennis stellen dat de onderverhuring op dezelfde dag als de hoofdhuurovereenkomst beëindigd wordt.
Wanneer de huurder vervroegd de hoofdhuurovereenkomst beëindigt, moet hij de onderhuurder een opzeggingstermijn van ten minste drie maanden geven, samen met een afschrift van de opzegging die hij aan de verhuurder richt, en moet hij de onderhuurder een vergoeding betalen die gelijk is aan drie maanden huur.
In de gevallen, bedoeld in de twee voorgaande leden, is artikel 11 niet van toepassing.
(§ 2bis. Onderverhuring is toegestaan onder de voorwaarden bepaald in artikel 1717, tweede lid, tweede zin, van het Burgerlijk Wetboek, door de erin vermelde rechtspersonen. Het derde tot zevende lid van § 2 zijn op deze onderverhuring van toepassing.) <W>
§ 3. De huurder alleen is ten aanzien van de verhuurder en de onderhuurder of de overnemer aansprakelijk voor de gevolgen die voortvloeien uit de niet-naleving van de bepalingen van dit artikel.
Vooraleer u de zaak in geding brengt stuurt u de huurder een ingebrekestelling ( aangetekend, per gewone post en eentje zelf in de bus gaan stoppen) waarin u hem in gebreke stelt voor het onderverhuren en hem verzoekt binnen de 14 weekdagen na kennisname van het AS de situatie recht te zetten omdat u anders verplicht zal zijn op zijn kosten het vredegerecht in te schakelen.

oeps
Topic Starter

#5 , 05 apr 2010 11:01

Het is een 1 jarig contract,geregistreerd en ingegaan op 1 aug.2009 dus
mijn bedoeling is om het gewoon op te zeggen zodat het gespuis op 1 aug weg is. Vandaar dat ik voor 1 mei moet opzeggen.
Maar als de AS opzegbrief niet afgehaald wordt door de huurder vh contract en de andere huurder gooit de andere brieven weg heb ik dan wel een voet om op te staan als deze op 1 aug niet vertrekt?

Ik denk dat gewoon opzeg doen de snelste en goedkoopste manier is om er vanaf te geraken ipv een geding aanspannen ivm onderverhuring.
Ik vermoed ook dat de man die er inwoont een illegaal is en vandaar dat die andere zijn adres daar staat en deze er mag wonen zonder daarvoor een
contract te hebben gemaakt met die andere. Ik weet niet goed hoe juist de vork id steel zit omdat deze vermoedelijk illegale me gezegd heeft dat hij de huur zelf stort (ik ben nog maar enkele dagen eigenaar )

Vandebos

#6 , 05 apr 2010 11:24

Als u de opzeg voor de eerste mei reglementair verzendt volgens de gegevens die u heeft is het de fout van de huurder indien deze hem niet bereikt. Het is de taak van de huurder de verhuurder op de hoogte te houden van diens contactgegevens, u moet daar niet als een hondje achter aan lopen.

Nu is de kans bijzonder groot dat op 1 augustus de onderhuurder niet uit het pand verdwenen zal zijn. Dan wordt u dus geconfronteerd met een onrechtmatige bezetting en dient u een interventie van de politie te vragen...

Terug naar “Kopen”