Afkoop vruchtgebruik op gedeelte woning.

kevinlorre
Topic Starter
Berichten: 17

Afkoop vruchtgebruik op gedeelte woning.

#1 , 17 mar 2010 15:11

Ik heb enkele vragen hoe de afkoop van vruchtgebruik kan en mag verlopen.

Situatieschets: Momenteel wonen mijn vriendin en haar moeder nog in dezelfde woning. Door de sterfte van de vader is de woning voor de helft in volle eigendom van de moeder en voor de andere helft in naakte eigendom van mijn vriendin. Op dit laatste gedeelte is er dus een vruchtgebruik van toepassing voor de moeder.
Nu is de moeder van haar zijde van plan om de woning te verkopen, en zouden wij, ik en mijn vriendin, dit graag overkopen, daar mijn vriendin toch al naakte eigenaar is voor de helft van de woning. Hieruit voortkomend heb ik dus onderstaande vragen:

- Kan de moeder gewoon "afstand doen van" het vruchtgebruik, zodanig de helft naakte eigendom gewoon rechtstreeks vol eigendom word van mijn vriendin? Zo ja zijn er hieraan dan voorwaarden verbonden?

- Kan de moeder het vruchtgebruik bv schenken aan mijn vriendin? Wat zijn dan de te betalen kosten aan vadertje staat en aan de moeder?

- Stel dat er niets overeengekomen word en mijn vriendin koopt het vruchtgebruik gewoon af wat is dan het bedrag door haar verschuldigt aan haar moeder als men rekening houd dat de woning 275.000euro waard is, dus er is een vruchtgebruik op 137.500euro. De moeder is 50jaar oud.

- In de laatste vraag heeft de moeder dan recht op een volledig uitbetaling aan haar in geld? Of is er een bepaling zoals ik gelezen heb in Art. 745 van het Burgelijk Wetboek, dat dit geld niet uitbetaald moet worden maar op een gemeenschappelijke rekening moet geplaatst worden, en dat de moeder dan de rentes hierop int?

Kan iemand dit even verduidelijken daar wij hier totaal niet in thuis zijn, en ik het gevoel heb dat de notaris graag in het voordeel van de moeder pleit. En ik ben een onafhankelijke derde partij en denk graag aan de toekomst van mijn gezin (ik en mijn vriendin).

Alvast Bedankt,

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”