is schriftelijke overeenkomst dmv E-mail en fax bindend ?

waterman
Topic Starter

is schriftelijke overeenkomst dmv E-mail en fax bindend ?

#1 , 30 nov 2005 12:00

wij
Laatst gewijzigd door waterman op 01 dec 2005 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder

#2 , 30 nov 2005 18:45

Was er een overeenkomst over de prijs en de zaak ?

Gast

#3 , 30 nov 2005 19:29

ja, er was een prijs overeengekomen en hebben deze ook bevestigd in onze E-mail en fax, er was al een voorontwerp bij de notaris, en zouden gisteren om 14.00u de eigenlijke compromis tekenen.

Reclame

Bart
Beheerder

#4 , 30 nov 2005 19:34

Er is dus duidelijk een koop-overeenkomst gesloten.

U kan uitvoering in natura eisen van jullie koop-overeenkomst.
In het slechtste geval zal u wellicht een schadevergoeding toegekend worden.

Ik zou u toch aanraden hiervoor dringend een advocaat te contacteren, daarvoor is deze zaak te belangrijk.

waterman
Topic Starter

#5 , 30 nov 2005 19:40

alvast bedankt voor deze hulp, maar weet u ook wie deze schadevergoeding dan uiteindelijk zou moeten gaan betalen, het immo-kantoor of de eigenaars van deze woning?

Bart
Beheerder

#6 , 30 nov 2005 20:04

Volgens mij zijn ze beiden aansprakelijk wanneer ze beiden weet hadden dat u het hoogste bod had tot voor het moment dat die nieuwe koper zich aanbood.

Gast

#7 , 30 nov 2005 20:26

Ik wens u te bedanken voor deze info en ga het advies opvolgen om een advokaat raadplegen over deze zaak, vriendelijke groeten van ons allebei.

Bibendum

#8 , 30 nov 2005 22:03

Beste gast, als u gaat dagvaarden. Spreek dan zowel immo kantoor als eigenaars aan !!

nog een tip: als het ooit zo ver komt , maar ik vrees dat het te laat is, hij die eerst ingeschreven staat bij de hypotheekbewaarder WINT ! (hou dat in het achterhoofd)

succes!

Wesley

#9 , 01 dec 2005 18:34

Advocaat aanspreken kan zeker geen kwaad.

Echter, ik ben niet overtuigd dat u met zekerheid aanspraak kan maken op schadevergoeding.

Op basis van de feiten die ik hier lees - uw advocaat zal over alle feiten beschikken en dus oordeelkundiger kunnen adviseren - lijkt dit meer een aanbod tot kopen.

Een aanbod houd akkoord in over goed en prijs MAAR is ??nzijdig. Het staat de verkoper vrij er al dan niet op in te gaan. Dit is hier niet gebeurd (ging pas zo zijn bij ondertekening compromis, is wederkerig).

Wat wel een feit is, is dat het immo-kantoor niet correct heeft gehandeld en u niet op de hoogte heeft gebracht van de juiste draagwijdte van uw handelingen (fax en mail). Hier kan het immo-kantoor een fout worden aangewreven, maar de schade - een gemiste kans - zal moeilijk in geldelijke vergoeding om te zetten zijn.

Voor de duidelijk, een aanbod moet uitdrukkelijk worden aanvaard door de verkoper, niet de makelaar.

Indien uw mails gericht waren aan de verkoper, en per mail instemming werd betoond door de verkoper, hebt u een grotere kans op schadevergoeding INDIEN u schade kan aantonen ( vb, reeds krediet afgesloten en dossierkosten betaald).

Maar hoe dan ook, u kunt geen aanspraak maken op het huis.

Terug naar “Kopen”