gedwongen openbare verkoop

leli
Topic Starter

gedwongen openbare verkoop

#1 , 06 feb 2010 22:31

hallo,
wij hebben een huis gekocht via gedwongen openbare verkoop. De vorige eigenaar, een Bulgaarse huisjesmelker bewoont een deel van het pand en verhuurt de rest aan 2 landgenoten die enkel hun moedertaal spreken. Vanaf a.s. woensdag is het pand officieel van ons.
Mijn vraag is de volgende: Hoe zit het met de onkosten die de huidige bewoners nog maken, bv gas en elektriciteit? Ik neem aan dat wij die kunnen opeisen, maar aangezien de man blijkbaar zijn huis ook niet afbetaalt ondanks zn exuberante huurprijzen (€650 voor 3 kleine kamers, €350 voor 2 mansardekamers, zonder kosten) verwacht ik daar weinig van. Gaan de energiecontracten van de vorige eigenaar automatisch over op onze naam als wij eigenaar worden of niet? En wat als er schade berokkend wordt aan het pand terwijl de huidige bewoners er nog in zitten?
De notaris kan mij een grosse bezorgen om de eigenaar te laten uitzetten, maar dat is duur en omslachtig. Ik zou dus graag weten welke andere drukkingsmiddelen ik kan gebruiken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 feb 2010 09:42

“Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte...Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen van de datum van het verlijden van de authentieke akte tot vaststelling van de overgang van eigendom.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

De verkrijger=nieuwe eigenaar treedt in elk geval in de rechten en verplichtingen van de verhuurder.

‘De vorige eigenaar...bewoont een deel van het pand en verhuurt de rest aan 2 landgenoten’ houdt in dat de vorige eigenaar u het door hem bewoonde deel moet leveren en u hem desnoods bij vonnis kan uitdrijven,terwijl de 2 landgenoten uw huurders blijven.

Bij levering of teruggeven van de panden dienen de contracten met de nutsbedrijven ofwel beëindigd ofwel door u overgenomen. Bij overneming dienen overgever en -nemer op tegenspraak de meterstanden op te nemen,te ondertekenen en mee te delen aan de nutsbedrijven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Kopen”