eigenaar-huren-belastingen

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#16 , 27 jan 2010 17:39

roharro begrijp ik het goed
KI zal 40% meer zijn waarop wij _+ 60% zullen betalen (taks)
bij de aangifte komt dit bedrag nog bij ons inkomen????waardoor meer belastingen betalen
als dat zo zit is men dan niet beter te verkopen?
1. voor de onroerende voorheffing betaalt u hetzelfde als tot nog toe (op het gewone geïndexeerde K.I.)
2. vanaf NU wordt voor uw belastingaangifte het geindexeerde K.I., verhoogd met 40 %, bij uw andere inkomsten gevoegd; en dat bedrag wordt inderdaad belast aan het tarief van de hoogste belastingschijf waarin u valt.

In totaal betaalt u dus de onroerende voorheffing + hogere inkomstenbelasting ingevolge de toevoeging van het geindexeerde K.I. verhoogd met 40 % bij uw andere inkomsten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#17 , 27 jan 2010 17:46

Ik begreep ook al niet wat al die commentaar over proportionele verminderingen hier kwamen doen.

Ik zal mijn oorspronkelijke tekst nog maar eens duiden met een voorbeeld. Indien U een eigendom , bestemd voor woonst , niet zelf bewoont en het verhuurt , dient U het (basis)KI voor de personenbelasting aan te geven onder code 1106.
Bij de belastingberekening wordt dit KI eerst geïndexeerd , momenteel iets minder dan 50 %. Daarenboven wordt dit verhoogd met 40 %.
Deze som wordt , zonder verminderingen of vrijstellingen , opgeteld bij uw andere inkomsten. Daarom wordt die belast aan het hoogste tarief , meestal 50 %. Daar wordt dan nog eens de gemeentetaks bijgeteld.
Voorbeeld : KI van 1000 €. Na indexatie : 1500. Verhoogd met 40 % = 2100 €. Belastingen aan 50 % = 1050 €. Gemeentetaks van 7 % := 73,5 €. Totaal van 1123,50 € aan belastingen voor een verhuurd appt met KI 1000. U krijgt geen vermindering indien U tegelijkertijd zelf huurt. De betaalde onroerende voorheffing dient afzonderlijk betaald en wordt niet verrekend.
Ik geef wel dit mee : de belaste som van 2100 € is nog iets anders dan de totaal ontvangen huurprijs van 6 à 8.000 €.
Laatst gewijzigd door wanton op 27 jan 2010 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#18 , 27 jan 2010 17:49

wanton schreef:
Dit is fiscaal nadelig.

Het KI van uw verhuurd appartement moet je aangeven onder code 1106.
Dat KI wordt eerst geïndexeerd. Momenteel iets minder dan 50 % dat er bijkomt. Daarna wordt er nog eens 40 % bijgeteld.
Dat wil zeggen dat uw basisbedrag van KI meer dan verdubbeld wordt. Er is geen vrijstelling , dus U wordt belast op dit volledig bedrag. Het wordt bijgeteld bij uw andere inkomsten en aangerekend aan het hoogste tarief dat voor u van toepassing is, meestal 50 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#19 , 27 jan 2010 19:45

Voorbeeld : KI van 1000 €. Na indexatie : 1500. Verhoogd met 40 % = 2100 €. Belastingen aan 50 % = 1050 €. Gemeentetaks van 7 % := 73,5 €. Totaal van 1123,50 € aan belastingen voor een verhuurd appt met KI 1000. U krijgt geen vermindering indien U tegelijkertijd zelf huurt. De betaalde onroerende voorheffing dient afzonderlijk betaald en wordt niet verrekend.
Ik geef wel dit mee : de belaste som van 2100 € is nog iets anders dan de totaal ontvangen huurprijs van 6 à 8.000 €.
Ziet het plaatje er niet helemaal anders uit als er nog een hypotheeklening loopt ?
Ik denk bijvoorbeeld aan een lening voor veranderingswerken, dubbele beglazing, nieuwe cv, isolatiewerken....

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#20 , 27 jan 2010 20:26

Voorbeeld : KI van 1000 €. Na indexatie : 1500. Verhoogd met 40 % = 2100 €. Belastingen aan 50 % = 1050 €. Gemeentetaks van 7 % := 73,5 €. Totaal van 1123,50 € aan belastingen voor een verhuurd appt met KI 1000. U krijgt geen vermindering indien U tegelijkertijd zelf huurt. De betaalde onroerende voorheffing dient afzonderlijk betaald en wordt niet verrekend.
Ik geef wel dit mee : de belaste som van 2100 € is nog iets anders dan de totaal ontvangen huurprijs van 6 à 8.000 €.
Ziet het plaatje er niet helemaal anders uit als er nog een hypotheeklening loopt ?
Ik denk bijvoorbeeld aan een lening voor veranderingswerken, dubbele beglazing, nieuwe cv, isolatiewerken....
Wat betreft het aan te geven kadastrale inkomen in geval verhuur van een appartement verandert dat niets aan het gegegeven antwoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gypsi
Topic Starter
Berichten: 102

#21 , 28 jan 2010 17:54

bedankt heren voor de uitleg dat geheel juist is
wij zijn voor alle zekerheid naar de financen tower geweest,waar ze ons een simulatie gedaan hebben, en het klopt, er komt wel veel bij ,bij ons inkomen,
nogmaals bedankt voor de info

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#22 , 07 feb 2010 14:33

Beste,

De uitleg van Wanton is correct (zoals meestal).
Het Ki van een privé verhuurde eigendom geef je aan onder code 1106. dat KI wordt geperekweerd en geïndexeerd. De percentages evolueren jaarlijks.
Theoretisch zal dat huurinkomen bij je belastbaar inkomen geteld worden én dus belast worden.

Maar :

* indien je nog een onroerend krediet hebt lopen (woonkrediet of kortlopend krediet) dan zijn de intresten van dat krediet aftrekbaar van je onroerende inkomsten.
*Indien je je eigen woning niet betrekt op beroepsredenen (je huurt bvb een appartement dichter bij je werk), kan je vooralsnog het KI toch in code 1100 zetten en wordt het niet belast. De belasting zal hier wel kunnen over discussiëren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

justwanttomove
Berichten: 151

#23 , 13 jun 2011 20:33

wat is er eigenlijk van toepassing als een de woning slechts een paar maanden verhuurt is (aangezien de huurders nog hun opzeg hadden)

valt er ergens aan te geven dat het de woning geen vol jaar is verhuurd geweest, maar enkel 5 maanden? Of moet ik toch gewoon het hele jaar aangeven en er ook voor betalen?

thanks

Terug naar “Kopen”