aankoop huis

Lemmes
Topic Starter

aankoop huis

#1 , 20 dec 2009 18:46

Wij hebben een vraagje.

Wij hebben onlangs een compromis getekend voor aankoop van een huis.
Nu moeten wij kortelings gaan tekenen voor de akte MAAR!

Gisteren zijn wij met de verkoper daar geweest om de meterstanden op te nemen. Het was daar ne frigo, ni te doen zo koud.
Meneer had alles dicht gezet: water, gas , elektriciteit afgezet.
U kunt al raden met dit vriesweer wat dat geeft.
Dus ik vraag dan om te proberen de verwarming op te zetten, wat natuurlijk niet lukt.
Hij had geen tijd dit weekend dus vraag ik de sleutel van het huis even om dit weekend met een loodgieter te gaan kijken.
Sleutel gekregen, ik gaan kijken met een loodgieter en wat blijkt nu,.
Ketel bevroren, wc bevroren en wrss ook leidingen en heel de santeboetik.

Nu is mijn vraag, kunnen wij nu weigeren de akte te tekenen en wachten tot de verkoper dit in orde brengt.
Of kunne wij een bestek laten maken en dit van van de verkoopprijs laten aftrekken.

Kan iemand mij hierop antwoorden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 21 dec 2009 21:51

Artikel 1624
De vraag wie van beiden, de verkoper of de koper, het verlies of de beschadiging van de verkochte zaak, vóór de levering ontstaan, moet dragen, wordt beslist overeenkomstig de regels vastgesteld in de titel “Contracten of verbintenissen uit overeenkomst in het algemeen”.

Artikel 1136
In de verbintenis om iets te geven is begrepen de verbintenis om de zaak te leveren en, tot aan de levering, voor haar behoud te zorgen, op straffe van schadevergoeding jegens de schuldeiser.

Artikel 1625
De vrijwaring, waartoe de verkoper jegens de koper gehouden is, heeft een dubbel voorwerp: zij betreft ten eerste het ongestoord bezit van de verkochte zaak en, ten tweede, de verborgen gebreken van die zaak of de koopvernietigende gebreken.

Artikel 1642
De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.

Artikel 1645
Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper.
Laatst gewijzigd door 3399AAaa op 21 dec 2009 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

3399AAaa

#3 , 21 dec 2009 21:58

ik heb daar geen ervaring mee, maar ik zou het volgende doen: u moet alleszins handelen en liefst schriftelijk en aangetekend.

u beschrijft de feiten: datum waarop u bent langsgeweest, wie in uw aanwezigheid was, wat u heeft vastgesteld. u maant hem aan om onverwijld de schade te herstellen en voor verwarming te zorgen teneinde aan zijn schadebeperkingslicht tegemoet te komen. u stuurt een copie van die brief aan de notaris ter info.
u verzoekt om binnen de 8 dagen nog eens langs te gaan om alles te checken.
voor de schade zal hij u mijns inziens moeten vergoeden: maar hoe te bewijzen? dus een brief kan al helpen. als hij dat niet betwist is dat alvast een instemming met uw grief.
u heeft de schade vastgesteld, dus is het al geen verborgen gebrek meer.
andere optie: naar vrederechter in verzoening.

Reclame

j.demoor

#4 , 22 dec 2009 09:54

“Art.1614.De zaak moet geleverd worden in de staat waarin zij zich op het ogenblik van de koop bevindt...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1583.Hij(=de koop) is TUSSEN PARTIJEN voltrokken...zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(B.W.).

De verkoper moet u het huis dus leveren in de staat waarin het zich op het ogenblik van het tekenen van de compromis bevond.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”