Huis staat op 1 naam hoe het goedkoopst mee instappen ?

steven911
Topic Starter

Huis staat op 1 naam hoe het goedkoopst mee instappen ?

#1 , 16 dec 2009 21:12

Situatieschets:

Ik heb een huis gekocht en een hypotheek genomen. Mijn vriendin die in faling is sinds 2007 maar waarvan de zaak nog niet afgerond is (zal wel binnen enkele maanden in orde zijn en verschoning is dan ook in orde), betaalt natuurlijk mee aan het huis en we investeren de verbouwingen ook samen. Hoe kan zij het goedkoopst mee instappen om haar ook zekerheid te geven en bij mogelijke problemen haar geïnvesteerd deel terug krijgen?
Is logisch dat zoiets eerlijk geregeld moet zijn.

Het huis binnen enkele maanden opnieuw laten beschrijven is mogelijk maar dit is zeer duur.

Zijn er andere (goedkopere) mogelijkheden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 dec 2009 12:22

De goedkoopste manier is nog altijd : 'trouwen' en via huwelijkscontract het onroerend goed en de lening inbrengen in de huwelijksgemeenschap. Naast het ereloon van de notaris , kost dit 25 € aan registratierechten.
Ook daarna niet vergeten de lening aan te passen bij de bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

steven911
Topic Starter

#3 , 17 dec 2009 21:34

Das ook een duur oplossing (mentaal dan toch :D )

Geen andere mogelijkheden?

Reclame

j.demoor

#4 , 18 dec 2009 11:50

Ik ga ervan uit dat u ongetrouwd wil blijven.

‘Ik heb een huis gekocht en een hypotheek genomen’ houdt in dat die baten en lasten behoren tot uw EIGEN vermogen,tenzij u een deel ervan verkoopt of schenkt aan uw vriendin,met overname van lasten.

Blijft uw huis exclusief eigen vermogen,dan kan uw vriendin haar investeringen daarin veilig stellen door een voldoende NAUWKEURIGE en VOORAFGAANDE overeenkomst,bij voorkeur met hypotheek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

steven911
Topic Starter

#5 , 18 dec 2009 17:09

Inderdaad, het is een keuze van ons om ongetrouwd te blijven. Echter kost het herbeschrijven op 2 namen een kleine 8000euro volgens de notaris.

Ik heb je een pb verstuurd.

Terug naar “Kopen”