Een situatieschets:
een dikke twee maanden geleden werd mijn bod op een huis aanvaard.
In tussentijd is er nog steeds geen compromis opgesteld omdat er een bouwovertreding werd vastgesteld. (Het huis werd over de perceelsgrens gebouwd)
Door persoonlijke omstandigheden wens ik nu af te zien van de koop, maar de makelaar (eigenaar?) wenst een schadevergoeding van 5% van het bod.
Zij beweren dat de de koop door mijn aanvaardde bod juridisch sluitend is.
Wat zij intussen hebben ondernomen: alles opnieuw laten opmeten door een landmeter, waaruit gebleken is dat de gegevens van het goed niet overeenkwamen met het kadaster (en dus ook de perceelsgrens is 'genormaliseerd').
Hebben zij gelijk dat de eigenaar recht heeft op een schadevergoeding? (ze spelen dat de verkoper 'emotionele schade' heeft geleden, dat ze al afstand deed van het huis en nu opnieuw door dat proces moet; dat ik mijn huur nog niet heb durven/kunnen opzeggen, opnieuw langs de bank moet gaan voor een nieuwe -mogelijks duurdere- lening, zijn geen argumenten voor de makelaar).
Of heb ik een punt als ik zeg dat ik een bod heb gedaan op een goed dat niet overeenkomt met het aanbod en daardoor mijn bod en de koop kan ontbinden?
Makelaar sprak ook dat er 'registratieonkosten' waren om het bod te ontbinden bij de notaris, omdat er al voorafname op registratierechten voor verkoop is?
Alvast bedankt voor jullie input!