Aankoop huis - uitblijven compromis en ontbinden koop

diere
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop huis - uitblijven compromis en ontbinden koop

#1 , 18 jun 2025 10:33

Een situatieschets:
een dikke twee maanden geleden werd mijn bod op een huis aanvaard.
In tussentijd is er nog steeds geen compromis opgesteld omdat er een bouwovertreding werd vastgesteld. (Het huis werd over de perceelsgrens gebouwd)

Door persoonlijke omstandigheden wens ik nu af te zien van de koop, maar de makelaar (eigenaar?) wenst een schadevergoeding van 5% van het bod.
Zij beweren dat de de koop door mijn aanvaardde bod juridisch sluitend is.
Wat zij intussen hebben ondernomen: alles opnieuw laten opmeten door een landmeter, waaruit gebleken is dat de gegevens van het goed niet overeenkwamen met het kadaster (en dus ook de perceelsgrens is 'genormaliseerd').

Hebben zij gelijk dat de eigenaar recht heeft op een schadevergoeding? (ze spelen dat de verkoper 'emotionele schade' heeft geleden, dat ze al afstand deed van het huis en nu opnieuw door dat proces moet; dat ik mijn huur nog niet heb durven/kunnen opzeggen, opnieuw langs de bank moet gaan voor een nieuwe -mogelijks duurdere- lening, zijn geen argumenten voor de makelaar).

Of heb ik een punt als ik zeg dat ik een bod heb gedaan op een goed dat niet overeenkomt met het aanbod en daardoor mijn bod en de koop kan ontbinden?
Makelaar sprak ook dat er 'registratieonkosten' waren om het bod te ontbinden bij de notaris, omdat er al voorafname op registratierechten voor verkoop is?

Alvast bedankt voor jullie input!

Lanox

#2 , 18 jun 2025 10:38

Was de verkoper op de hoogte van de bouwovertreding op het moment dat u uw bod deed?

diere
Topic Starter

#3 , 18 jun 2025 11:18

Nee, ze dacht dat dat 30 jaar geleden allemaal uitgeklaard was (ze hadden toen dus een conflict met de eigenaar van het perceel, maar uiteindelijk heeft haar zoon dat perceel aangekocht, ik ken niet meer details)

Reclame

Lanox

#4 , 18 jun 2025 11:38

En op welke manier is de bouwovertreding dan nu aan het licht gekomen?

Als dit gewoon uit de stedenbouwkundige inlichtingen volgt, deze hadden aanwezig moeten zijn op het moment dat het pand op de markt aangeboden werd. Mijn inziens is de afwezigheid hiervan in dat geval voldoende om uw bod in te trekken.

Als dit op een andere manier aan het licht gekomen is, dan moet iemand dit toch geweten hebben. En als dat de verkoper is, dan is dit een verborgen gebrek. Wederom reden genoeg om uw bod in te trekken en eventueel zelf te dreigen met een schadevergoeding.

diere
Topic Starter

#5 , 19 jun 2025 20:01

De overtreding is aan het licht gekomen doordat de oppervlakte die 'aangeboden' werd, niet overeenkwam met de gegevens van het kadaster, zo stelde de notaris vast bij het opmaken van de compromis (die dus niet verder is afgerond, laat staan getekend).
Dan kwam de verkoper/makelaar met het feit dat het ooit voor het vredegerecht is geweest, maar dat vonnis was 'onvindbaar' en daarna is het opnieuw opgemeten door een landmeter. Waarvan ik het opmetingsplan nog niet gezien heb en moet 'geloven' dat dit in orde is (of er in een verdere fase achter kom, waardoor er misschien weer vertraging op komt te zitten en ik wel meer 'vast' zit aan het goed). Waar ik dus geen zin in heb.

Franciscus

#6 , 19 jun 2025 22:26

Vonnissen zijn niet onvindbaar ...die verdwijnen niet.
Is er wel een vonnis was het een verzoening die niet verder is gezet.
Uw notaris moet in uw naam daar het nodige opzoekwerk voor 'laten' verrichten door notaris verkoper.
Als de grond ernaast nu ook van de verkopende familie is kunnen die dat rechttrekken op hun kosten.

Terug naar “Kopen”