Vertraging compromis omwille van geen akte van erfopvolging

Florance Delka
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vertraging compromis omwille van geen akte van erfopvolging

#1 , 17 mei 2025 20:41

Hallo forumleden,

Ik heb een vraag, waar ik geen duidelijk antwoord over krijg, dus ik hoop hier wat meer info/duidelijkheid en advies te krijgen. Dit is ook de eerste x dat ik een woning aankoop.
Ik schets kort de situatie;

1 April een bod uitgebracht op huis dat te koop staat via makelaar
7 April bod aanvaardt via telefonische bevestiging van makelaar
10 April schriftelijke bevestiging gekregen van de verkoper via makelaar
Dan moest ik een voorschot betalen op de derdenrekening van het makelaarskantoor, anders zou er geen compromis worden opgemaakt.
Afspraak 22 April om compromis te komen tekenen, ik dacht; dit gaat allemaal vlot.
Op 21 April krijg ik een berichtje van de dossierbeheerder dat het tekenen niet kan doorgaan, want er mist een document dat nodig is voor het opmaken van het compromis. Conclusie ik zit nog steeds te wachten, de verkoper heeft de akte van erfopvolging niet.
Elke keer ik contact opneem met de dossierbeheerder is het altijd een ander verhaal, het document is op komst, ze vinden de juiste notaris niet , ze hebben de notaris gevonden, het document is weer op komst, maar het document is al op komst voor min 3 weken.
Ik krijg geen duidelijkheid hoelang dit nog kan duren, ik heb zelf een beetje het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden.
Er bestaat blijkbaar geen wettelijke termijn tussen aanvaarding bod en tekenen compromis.
De dossierbeheerder heeft ook nooit vermeld dat er kans op vertraging was voor het compromis voor ik het voorschot stortte.
Had hij niet die informatieplicht tegenover kandidaat kopers, of is hij gewoon amateuristisch te werk gegaan, want controleer je dit niet eerst voor je een huis op de markt brengt of alle documenten/akten aanwezig zijn? In heel die periode had de dossierbeheerder al 3x beloofd dat het compromis getekend kon worden, maar tot op heden niets.
Mijn vraag is dus, kan ik hier iets tegen doen?
Sorry voor mijn lang verhaal en alvast bedankt voor jullie reacties!

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2025 10:00

Je kan de verkoper aanmanen via AS dat document zo snel als mogelijk beschikbaar te stellen.

Reclame

Terug naar “Kopen”