Geen kelder??

Natje_9999
Topic Starter

Geen kelder??

#1 , 17 nov 2009 13:24

Hallo,

Het is misschien een domme vraag, maar ik zit er toch maar mee...
Enkele jaren geleden heeft mijn vriend een appartement gekocht in een gebouw met 2 appartementen. Hij heeft het toen overgekocht van een koppel, die op hun beurt het appartement dan weer hadden gekocht van onze onderbuurvrouw.
Toen ik mijn vriend leerde kennen woonde ik alleen in een huurappartementje, maar aangezien we dan allebei betaalden voor een appartement waar we de helft van de tijd niet eens aanwezig waren, ben ik al snel bij hem ingetrokken. Mijn meubelen en andere spulletjes heb ik in de kelder opgeslagen, want mijn vriend had immers alles al.
Nu, na 2 jaar, begint onze onderbuurvrouw echter te klagen over mijn spullen in de kelder, want haar dochter (die niet meer bij haar inwoont) gaat verhuizen en wil dus ook een aantal spullen stockeren in de kelder. Bovendien, zegt ze, hoort er bij ons appartement geen kelder, want toen zij het appartement verkocht aan de vorige eigenaars, stond de kelder ook al niet op de koopovereenkomst. Dus de hele kelder (centrale ruimte en 2 hokjes) behoren bij haar appartement.
Ik heb ondertussen de koopovereenkomst van mijn vriend bekeken en de kelder staat effectief niet mee in de bechrijving. Maar hij wist dit niet toen hij het aankocht en niemand heeft hem op dat puntje gewezen.
Kan dit wel??? Moet ik nu al mijn spullen zomaar wegdoen of extra geld gaan uitgeven aan een andere opslagplaats omdat de dochter die hier niet eens woont haar spullen daar kan stockeren?
Op de koopovereenkomst staat echter wel dat het over een appartement gaat in een appartementsgebouw op en met grond en met alle verdere aanhorigheden. Hoort de kelder (die gebouwd is geweest voor 2 appartementen) daar dan niet bij?? Aan het appartementsgebouw zijn ook een aantal garages gebouwd en daar had mijn vriend inderdaad voor moeten opleggen, maar over die kelder is met geen woord gerept...

Alvast bedankt!

Groetjes,
Nathalie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 17 nov 2009 13:36

Als de kelder niet in de akte staat is die inderdaad geen eigendom van je vriend. Je kunt dat ook controleren door het aanslagbiljet van de onroerende voorheffing te controleren. Als er geen onroerende voorheffing voor een kelder wordt aangerekend is er geen kelder.
Kelders kunnen inderdaad afzonderlijk verkocht worden zoals parkeerplaatsen en garageboxen.

Natje_9999
Topic Starter

#3 , 17 nov 2009 13:49

Ah zo. Ofdat hij onroerende voorheffing betaald voor die kelder weet hij niet, dus dat zullen we eerst eens moeten nagaan.
Bedankt voor je snelle antwoord!

Groetjes,
Nathalie

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 nov 2009 18:47

en hoe komt u aan de sleutels van de kelder
en wie is dan wel de eigenaar - alle akten kontroleren !!!

roharro

#5 , 20 nov 2009 19:26

In de aankoopakte staat een beschrijving van de privatieve en de gemeenschappelijke delen. Kijk na of de kelder onder één van deze twee categoriën wordt vermeld.

wolf2

#6 , 21 nov 2009 20:58

Het aanslagbiljet in de onroerende voorheffing biedt helaas geen uitsluitsel over het al dan niet bezitten van een kelder.

In de loop van de laatste 50 jaar zijn er immers verschillende technieken gebruikt door het kadaster om een kadastraal inkomen te bepalen.
Momenteel volgt men de basisakte: er wordt een k.i. gegeven aan elk onderdeel van het appartementsgebouw dat aandelen bezit in de gemeenschappelijke delen (meestal: de appartementen, de kelders en de autostaanplaatsen).

"Vroeger" gold de regel dat er één k.i. werd toegekend volgens de optelling van hetgeen eenzelfde eigenaar bezat (dat stond dan wel IN PRINCIPE vermeld in de gegevens: bvb.
A.1/105/K6-S2
betekent:
een Appartement op de 1ste verdieping met nummer 105 samen met kelder nr.6 en autostaanplaats nr. 2.
Maar de nummering van die kelders was niet altijd duidelijk en als het dus bvb. ging om kelders die allemaal even groot waren en elk appartement was verbonden aan één kelder, dan kon je dat niet zien aan die "codes".

Dus moet je (inderdaad) eerst en vooral de basisakte lezen en zien wat er daar in staat.

Terug naar “Kopen”