betaling hypotheek na scheiding

Lotte29
Topic Starter

betaling hypotheek na scheiding

#1 , 04 okt 2009 21:53

Beste forummers,

Ik vroeg me eigenlijk iets af aangezien ik weinig weet van
juridische zaken. Graag zou ik advies willen.
In 2008 hebben mijn man een hypothecaire lening afgesloten voor
een huis. Deze staat op ons beide naam.
Stel nou dat wij gaan scheiden, wat gebeurt er dan met de lening?
Aangezien het nogal om een hoog hypotheekbedrag gaat die mijn man
bijna geheel voor zijn rekening neemt, zou ik dit absoluut niet kunnen betalen voor de helft na een scheiding.
Als ik niet KAN betalen is mijn man dan de verantwoordelijke voor de betaling of komt er dan een regeling? Ik wil niet graag in de schulden raken natuurlijk.
Kan de lening misschien alsnog geheel op zijn naam gezet worden? Stel nou dat hij in het ergste geval weigert te betalen en alles op mij aankomt moet ik dan het hele bedrag per maand betalen?
We zouden natuurlijk het huis kunnen verkopen , maar dat kan natuurlijk een tijd duren voordat dat gebeurt.

Kan iemand mij adviseren?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 okt 2009 22:43

De financiële instelling die de lening verstrekt heeft bekommert zich er niet om wie van jullie betaalt. Ze zal zich ook niet inlaten met de gevolgen van een mogelijke echtscheiding zolang de lening verder wordt afgelost. Ingeval er een betalingsachterstand komt om eender welke reden zal er beslag worden gelegd op de woning. Indien de opbrengst van de verkoop groter is dan de schuld zullen jullie ieder de helft van het overschot ontvangen. Indien er na verkoop nog een schuld overblijft zal de financiële instelling die zowel bij u als bij uw ex trachten te innen, jullie zijn immer hoofdelijk aansprakelijk.

De mogelijkheden om de lening op één naam te zetten hangt van een reeks factoren af en in de eerste plaats van de bepalingen van een eventueel huwelijkscontract. Indien er geen scheiding van goederen is volgens het huwelijkscontract heeft het geen zin om de lening op één van de partners te zetten want de lening blijft dan toch tot het gemeenschappelijk patrimonium behoren.

basejumper

#3 , 17 okt 2009 14:37

Bij een echtscheiding worden ook afspraken gemakt over de verdeling van de goederen.
Eén van die afspraken kan zijn dat één van de partners (bvb hier de man) het onroerend pand zal overnemen én ook de leenlast al dragen.
die afspraak geldt als wet tussen jullie beiden, maar is niet tegenstelbaar aan de bank. Jullie hebben beiden voor een bepaalde termijn (bvb 20 jaar) borg getekend voor die lening en de bank is niet verplicht jou te ontslaan van die borgstelling. Bij wanbetaling zal de bank dus eerst loonbeslag lggen bij beide partijen en in extremis de woning verkopen. Jij kan dan weer op basis van de verdeling de bij jou gevraagde bedragen terugvorderen van je ex.
Indien je ex voldoende solvabel is kan hij een "tenlasteneming" aanvragen : hierbij zal de benk een nieuw kredietwaardigheidsonderzoek doen en kan zij beslissen om jou te ontslaan van je borgstelling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”