schoonvader koopt huis op naam van ons kindje ?

kristofd
Topic Starter

schoonvader koopt huis op naam van ons kindje ?

#1 , 21 sep 2009 11:30

Mijn (alleenstaande) schoonvader wenst een huis te kopen. Om de latere erfenisrechten te vermijden, wil hij dat huis bij aankoop alvast op naam van onze baby zetten. Hijzelf zal wel de aankoop betalen, alsmede de notariskosten, grondbelasting enz, want onze baby heeft natuurlijk nog geen centjes. :)
Mag dat zomaar ? En wat zijn de "addertjes onder het gras" van dergelijke regeling ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 21 sep 2009 12:43

Ik zie alvast 1 addertje onder het gras: is jullie kindje het enige kleinkind in de familie en ben je 100 procent zeker dat dat ook zo zal blijven?

kristofd
Topic Starter

#3 , 21 sep 2009 13:27

inderdaad, was dat vergeten te melden. onze baby is het enige kleinkind en dat zal ook zo blijven.

Reclame

sperwer

#4 , 21 sep 2009 15:42

Mijn (alleenstaande) schoonvader wenst een huis te kopen. Om de latere erfenisrechten te vermijden, wil hij dat huis bij aankoop alvast op naam van onze baby zetten. Hijzelf zal wel de aankoop betalen, alsmede de notariskosten, grondbelasting enz, want onze baby heeft natuurlijk nog geen centjes. :)
Mag dat zomaar ? En wat zijn de "addertjes onder het gras" van dergelijke regeling ?
Daar je schoonvader een schenking onder levende doet is er enkel het probleem dat een BABY geen handtekening kan zetten onder deze overeenkomst.

Ook als je schoonvader komt te overlijden voor je kind een eigen inkomen heeft zit je met een probleem.
Daarnaast krijgt je kind problemen als je schoonvader nog leeft op het ogenblik dat je kind een eigen woning wil kopen, waar het met niemand anders de leefruimtes moet delen. Want de mogelijkheden voor klein beschrijf zijn weg.

Dus voor je iets dergelijks laat gebeuren, zou ik toch eerst eens goed alle voor en nadelen op een rijtje zetten en een notaris raadplegen over alle mogelijke gevolgen en problemen in de toekomst voor je kind, je schoonvader en je partner.
Want je kan niet voorspellen hoe de toekomst van je kind er zal uitzien.

wanton

#5 , 21 sep 2009 17:37

Schoonvader wil een huis kopen. Op zich geen probleem. Maar gaat hij zelf in dat huis wonen? Dan is het best dat hij daarna een schenking doet van de blote eigendom en het vruchtgebruik behoudt. Hij kan zelfs de schenking doen in meerdere stappen.
Misschien ook eens te overdenken om gewoon een testament op te maken ten gunste van het kleinkind omdat erven meestal goedkoper uitkomt dan de schenkingsrechten te betalen.
Denk er ook aan dat één en ander slechts kan gebeurren mits akkoord van het kind van de grootvader , die reservatair erfgenaam blijft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kristofd
Topic Starter

#6 , 22 sep 2009 15:13

dank je wel voor jullie antwoorden !!

Terug naar “Kopen”