Lening in België en werken in nederland.

Hitachi
Topic Starter

Lening in België en werken in nederland.

#1 , 27 aug 2009 20:08

Goedenavond allen,

Ik zou graag in de nabije toekomst een lening willen aangaan voor een enige en eigen woning. Nu heb ik gekeken naar de eisen die moeten voldaan worden om aan een belastingsaftrek te kunnen doen en volgens mij voldoe ik hieraan.
Maar aangezien ik in Nederland werk betaal ik ook daar mijn belastingen (van mijn loon), in België betaal ik nog wel gemeentebelasting.

Maar aangezien ik dus niet in België mijn belasting afdraag kan ik dan toch van deze aftrek genieten (dus eigenlijk geld terugkrijgen)?

En er wordt ook gesproken dat men recht heeft op bedrag x waarvan nog y% belasting wordt afgetrokken afhankelijk van de schaal. Maar dat zou dan volgens de nederlandse schaal zijn vermoed ik.

Ik zou hier graag helderheid in krijgen. Stel nu bvb dat dit niet zou kunnen en ik reken aan 2600 eur max terug te trekken per persoon en daar een belasting af van 50% dan is dit 1300eur/persoon dat men per jaar terugkrijgt, of 100eur/maand. Wat dus eigelijk wil zeggen dat als ik in nederland werk mij dat dus 100/maand zou kosten.
En dan zou ik kunnen beslissen om terug in België werk te zoeken.

Alvast bedankt voor eventuele reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 aug 2009 13:55

Uit wat u meedeelt blijkt de bedrijfsVOORHEFFING in Nederland en dus volgens Nederlands recht te gebeuren.

Inzake Belgische personenbelasting geldt:

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :...9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die...Art.115.§1. De in artikel 104,9°,vermelde bestedingen zijn aftrekbaar onder volgende voorwaarden...(Ga hiervoor zelf naar http://www.fisconet.fgov.be/)” (WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.145-1 Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 145-2 tot 145-16 wordt een belastingvermindering verleend...3°.als betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die is aangegaan om...“(WIB).

Zie ook : 05 SEPTEMBER 1952. - VERDRAG tussen Belgie, het Groothertogdom Luxemburg en Nederland, nopens wederkerige bijstand in zake de invordering van belastingschulden
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

kdejaeger

#3 , 19 aug 2013 19:53

Ik vraag me dit ook af. Ik woon/werk in Nederland en zit met een Belgische hypotheek. Moet ik écht een deel in België werken om dit geld te kunnen terugtrekken van de Belgische belastingen of is er nog een andere manier?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 aug 2013 22:47

Ik vraag me dit ook af. Ik woon/werk in Nederland en zit met een Belgische hypotheek. Moet ik écht een deel in België werken om dit geld te kunnen terugtrekken van de Belgische belastingen of is er nog een andere manier?
U kunt niets aftrekken. Forget it. Ik heb nooit voldoende Belgische inkomsten gehad en daardoor NOOIT van enige belastingsaftrek kunnen genieten (bv. hypotheeklening, pensioensparen, enz.).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2013 12:15

U dient voldoende belastingen te betalen in België vooraleer er in België terug iets kan afgetrokken worden.

Terug naar “Kopen”