woning verkopen aan dochter, renovatielening, huurkoop???

kiki1980
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

woning verkopen aan dochter, renovatielening, huurkoop???

#1 , 29 apr 2024 09:13

1,5 jaar geleden zaten mijn dochter en haar vriend in de problemen qua huisvesting. Om hun verder te helpen hebben mijn man en ik een 2de (kleine) woning gekocht en die huren ze van ons. Ondertussen beginnen ze terug op hun plooi te komen en denken ze erover na om het huis (in de toekomst) over te kopen. Enkel is er 1 probleem en zou er een kamer bijgebouwd moeten worden en het huis zou geïsoleerd moeten worden. Nu kunnen ze het huis nog niet overkopen want eigen inbreng is er nog niet.

Dus nu zijn we alle opties eens aan het bekijken.
- Zou het voor hun voordelig zijn om huurkoop te doen? Wat zijn voor beide partijen de voor en nadelen?
- zij zouden nu een renovatielening willen nemen om een kamer bij te bouwen en het huis te isoleren en het huis op te frissen. Als deze lening afbetaald is zouden ze het huis over kopen. We zouden dit wel laten registreren bij een notaris zodat er nooit discussie is wat zij al hebben betaald. (ze is niet enig kind)

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 apr 2024 11:15

Kan je voor alle kinderen doen wat je voor dit kind doet ? Het beste om familieruzies te vermijden is voor alle kinderen hetzelfde schenken op hetzelfde moment. Anders is er altijd waardeverschil.

basejumper
Berichten: 4654
Locatie: Diest

#3 , 29 apr 2024 19:33

Beste

Alleszins : geen enkele bank gaat een krediet toekennen aan huurders om de woning van de eigenaar te verbouwen... En een bank neemt een zakelijke waarborg bij verbouwleningen (hypotheek). dat kan niet gezien het uw eigendom is. En uw dochter kan ook geen bouwvergunning aanvragen om een kamer bij te bouwen. Dat zullen jullie als eigenaar moeten doen. Dat is dus de gangbare manier van werken omdraaien. eerst kopen en dan verbouwen. Dit is echt zoeken naar problemen. Stel dat verbouwwerken problematisch verlopen en dochter wil het huis niet meer kopen? Stel de verbouwing gaat door en de relatie tussen dochter en partner sneuvelt : quid met de financiële aanspraken van die partner?
Wat met uw andere kinderen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”